Nová generácia Formula E prinesie pit stop s brutálne rýchlym nabíjaním
Medzinárodná automobilová federácia (FIA) najnovšie zverejnila pozvánky na tender nadchádzajúcej 3. generácie elektrických vozidiel pretekárskej série Formula E. Okrem vysokého maximálneho výkonu musia vozidlá podporovať aj extrémne rýchlu technológiu nabíjania, píše Motorsport.
Elektrické formuly novej generácie
Nadchádzajúca 3. generácia nadupaných elektrických vozidiel, ktoré pretekajú v medzinárodnej sérii Formula E, prinesie výrazné vylepšenia. Podľa novo zverejnených pozvánok na tender pre výrobu týchto elektromobilov novej generácie budú totiž okrem maximálneho výkonu na úrovni 350 kW (469 koní) musieť byť menšie a ľahšie, a taktiež obsahovať novú technológiu extrémne rýchleho nabíjania batérií, ktoré by v prípade jedného pit stopu malo trvať najviac 30 sekúnd.
Formula E totiž plánuje povinné pit stopy znovu zaviesť do pretekov, pričom narozdiel od tých pôvodných, kde si pretekári vymieňali celé vozidlo, by však tieto nové znamenali skutočné dobíjanie batérie, píše Jalopnik. Čo sa podvozku monopostov 3. generácie týka, jeho rozmery majú byť podľa FIA o niečo menšie než má súčasná generácia. Z 1770 mm šírky a 5160 mm dĺžky by mali výrobcovia prejsť na 1700 mm šírky a 5 000 mm dĺžky, pričom nový hmotnostný cieľ sa tak zníži zo súčasných 900 kg na 780 kg vrátane vodiča.
Technológia extrémne rýchleho nabíjania
Azda najzaujímavejším prvkom nových formúl bude technológia rýchleho nabíjania počas pit stopov. Vozidlo 3. generácie musí byť schopné plného nabitia z 0 na 100 % za 45 minút, s možnosťou rýchleho nabíjania, ktoré má trvať maximálne 30 sekúnd. Štandardné nabíjanie má byť na úrovni 80 kW, a rýchle nabíjanie až pri 450 kW alebo 600 kW v závislosti od špecifikácií systému batérií.
Zo súčasných podkladov však nie je jasné, či má byť auto schopné za túto 30-sekundovú lehotu rýchleho nabitia batérie do plna, alebo či je určená na postupné dobíjanie bez toho, aby dosiahla 100 % kapacitu. Neznáme je zatiaľ aj to, či budú tieto nabíjacie pit stopy povinné pre každé vozidlo, alebo iba voliteľné pre tie, ktoré energiu potrebujú, prípadne ju jednoducho chcú dobiť.
Prečítaj si aj
Formula E ako alternatíva Formuly 1? Zvučné pretekárske mená a dva unikátne prvky pre väčšiu atraktívnosť
Čo sa maximálnych nákladov týka, kompletné vozidlo by malo ročne vyjsť na 340 000 €, pričom náklady na náhradné diely by nemali presiahnuť 135 % z tejto sumy. Podľa FIA budú tieto pretekárske elektromobily 3. generácie pretekať v sezónach 2022 až 2025, a výrobcovia môžu zvoje ponuky predkladať do 31. marca 2020, pričom konečné výbery sa uskutočnia v júni.
Počiatočné modely a prototypy by potom mali byť vyvinuté do októbra 2020, a crash testy čakajú vozidlá až v auguste 2021. O elektrických formulách novej generácie sa však toho ešte v blízkej budúcnosti dozvieme určite viac, a bude zaujímavé sledovať, či a ako ich vývoj ovplyvní aj prísun noviniek na trhu klasických elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Potravinové poukážky pre dôchodcov v hodnote 75 eur: Maďarsko už rozdáva. Pridá sa aj Slovensko?
Neurológ varuje pred zradnou infekciou, ktorá ohrozuje nervový systém: Tínedžerka po hre s mačkou dočasne ochrnula
Plat 36 900 eur aj pre juniorov. Technologický gigant hľadá nových zamestnancov v Bratislave
SVET V ALARME: Masívne zemetrasenie spustilo cunami, rúti sa na viacero krajín naraz. Smršť príde o pár hodín
Analýza mRNA vakcín je hotová. Slovenská akadémia vied splnila zadanie ministerstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
Európsky kódex pre AI rozdelil technologických obrov. Prichádza otvorený konflikt
Najpresnejší radar NASA je na orbite. Upozorní na zemetrasenia aj padnuté mosty
Veľká novinka pre majiteľov smart hodiniek. Najväčší operátor prichádza s užitočnou funkciou
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP