Zvýšené emisie v Európe odhalili: Poznáme najekologickejšiu automobilku, Nemcom naopak horí pod zadkom
Celkový priemer emisí oxidu uhličitého za rok 2018 vzrástol oproti predošlému roku o 2,4 g/km na 120 g/km. Nárast je tak najvyšší za posledné štyri roky. Analýza vykonaná spoločnosťou JATO Dynamics zahŕňala 23 národných trhov v Európe a zistila priamy súvis medzi zníženým dopytom po registrovaných autách s naftovými motormi a rastom emisií. Okrem viacerých vládnych nariadení totiž začína aj verejnosť vnímať naftové motory viac negatívne práve pre emisie. V roku 2018 dopyt po nich klesol takmer o pätinu, informuje JATO.
Analytik spoločnosti JATO tvrdí, že prechod z NEDC na WLTP (staršia európska a nová celosvetová metodika na meranie spotreby a emisií automobilov) v septembri 2018 bola pre trh veľkou výzvou, keďže od roku 2020 nesmie žiadny nový automobil prekročiť hranicu 95 g/km. Správa o zvýšení emisií CO2 je znepokojujúca hlavne pre väčšinu výrobcov automobilov. Ešte horšie však je, že tento sektor hospodárstva začína stagnovať práve v čase, keď sa stanovujú prísnejšie emisné ciele. Podľa nových noriem tak bude pre automobilky oveľa ťažšie predať zákazníkom vozidlá za prijateľné ceny.

Analýzy emisií podľa značiek vyhodnotili ako jasného víťaza japonskú automobilku Toyota. Opäť sa totiž stala lídrom medzi najpredávanejšími výrobcami a stala sa historicky prvou automobilkou, ktorá zaznamenala priemerné hodnoty pod 100 g/km. Toyota je tiež jednou z piatich značiek, ktorá zaznamenala v porovnaní s rokom zlepšenie aj napriek tomu, že nemá na konte ani jeden elektromobil. Dôvodom je predovšetkým veľmi rozšírená hybridná technológia. Toyota je na najlepšej ceste k splneniu likvidačných noriem, ktoré prídu v budúcom roku.
Naopak, najhoršie v podľa analýzy dopadol Mercedes. Jeho 129 g/km sa medziročne zhoršilo o viac ako o 10 gramov na kilometer. Mercedesu nepomohli viaceré plug-in hybridy, ktoré predstavil v minulom roku, hlavne preto, že zákazníci o ne jednoducho nemajú záujem. Mercedes tak nemá čím vykompenzovať „smädné“ SUV a športové automobily, ktoré budú mať emisie oxidu uhličitého na vysokej úrovni vždy. Oveľa lepšie na tom nie je ani Mazda, BMW či Volvo. Za celkovým priemerom emisií totiž výrazne zaostávajú.

Krivka celkovej hodnoty emisií CO2 stabilne klesala už od roku 2007, až kým v roku 2016 nezačala spomaľovať. Rast tržieb z predaja naftových automobilov zároveň poklesol zo 7 % na 1 %. Tento trend pokračoval aj v roku 2017, kedy došlo k prvému zvýšeniu priemerných emisií o 0,3 g/km a 8 % poklesu dopytu po automobiloch s naftovým pohonom. Minulý rok sa ešte viac znížil dopyt po nafte (o 18 %) a zvýšili sa emisie (2,4 g/km).

Súvislosť medzi poklesom dopytu po naftových motoroch a zvýšením emisií CO2 je najzreteľnejšia pri analýze údajov podľa krajín. Zlepšenie zaznamenali iba Nórsko, Holandsko a Fínsko. Tento trh je však stále silne závislý od benzínových automobilov, ktoré tvoria 76%. Horší výkon bol zaznamenaný vo Veľkej Británii, ktorá nedávno uskutočnila jednu z najagresívnejších kampaní proti nafte. Najmenej sa v znižovaní emisií darí Švajčiarsku, ktoré sa v porovnaní s predošlým rokom zhoršilo až o 4 g/km.
Hoci znížený dopyt po naftových motoroch určite vplýva na rastúce emisie, nie je však ich jedinou príčinou. Príchod 16 nových modelov SUV počas minulého roka spolu so zvýšením dopytu po tomto type automobilov taktiež prispel k celkovému zvýšeniu priemerných emisií. Emisné priemery pre SUV sa zhoršili o 1,4 g/km aj vďaka tomu, že segment SUV v minulom roku mal v registrácií osobných automobilov podiel 35%.

Priemer SUV bol štvrtý najvyšší a z hľadiska objemu ho prekonali iba menšie segmenty: športové autá, luxusné sedany a dodávky. Naopak, napríklad mestské automobily zaznamenali pokles registrácií o 1,5%. Inými slovami, spotrebitelia v Európe sa rozhodujú pre vozidlá s najvyššími emisiami. Rast v tomto odvetví sa uskutočňuje na úkor vyšších emisií. Prechod na z nafty na benzín spolu so zvýšením registrácií v segmente SUV je pre pochopenie zmeny emisií CO2 rozhodujúci.
Hlavnou príčinou nárastu emisií v minulom roku môže byť zníženie dopytu po naftových motoroch, pretože tie majú oproti benzínovým nižšie emisie v priemere až o 3,7 g/km.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Rusko a Čínu zasiahne do 20 minút. USA otestovali desivú hypersonickú zbraň, akú svet ešte nevidel

Slováci prídu o populárne TV stanice. Náhradu v HD kvalite už ponúka prvý operátor

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu

Prvé dojmy Najväčšia filmová udalosť roka dorazila. Avatar ukázal vizuálny extrém, no Cameron sa odmieta poučiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Hovorí o ňom celý internet. Nový sci-fi seriál rozpútal šialenstvo, ukazuje desivú realitu
- Ľudia sa nevedia dočkať. Na divákov čaká bitka, akú sme tu nemali celé roky
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Zdrvujúca slovenská novinka zbúrala Netflix. Porazila aj hollywoodsky hit za 200 miliónov
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Musk po vyše 20 rokov zmenil názor, SpaceX prichádza na akciový trh so šialenou hodnotou
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

