Berlín sa pridáva k nemeckým metropolám ako Stuttgart, Bonn, Frankfurt nad Mohanom, Hamburg, Mainz, Düsseldorf či Kolín. Senát totižto schválil zákaz vjazdu dieselom do stanovených častí a ulíc hlavného mesta s normou Euro 5 a staršou.

Napriek dlhému boju voči zavedeniu zákazu vjazdu dieslov do ulíc, senát v Berlíne nakoniec reštrikcie schválil. Ako informuje portál Berlin.de, zákaz vjazdu dieslov do ulíc Berlína bol schválený ešte v júli v rámci programu „Luftreinhalteplan“ pre čisté ovzdušie. Výrazne tento zákaz posunulo nariadenie berlínskeho správneho súdu, na základe ktorého museli byť reštrikcie zapracované do spomínaného plánu.

Zákaz sa bude v počiatkoch týkať len 0,05% cestnej siete Berlína

Zákaz vjazdu sa má týkať automobilov jazdiacich na diesel s normou Euro 5 a staršou. Mesto zároveň vytýčilo 8 ulíc s celkovou dĺžkou 2,9 km, ktorých sa má nariadenie týkať. Celkovo tak pôjde len o 0,05 %  cestnej siete Berlína, ktorá činí dokopy 5 452 km. Pri porušení vjazdu bude vodičom osobných vozidiel udeľovaná pokuta 25 €. Výnimku budú mať len rezidenti so špeciálnou povolením a zákaz sa tiež nevzťahuje na obchodnú dopravu.

Zobraziť celú galériu (1)
Infografika zobrazuje červeným písmom ulice týkajce sa zákazu vjazdu dieslov. Modrým písmom sú vyznačené ulice, ktoré podliehajú zníženiu rýchlosti na 30 km/h. Zdroj: BM Infografik

Na dodržiavanie zákazu by mala dohliadať polícia, no tá to podľa expertov nebude mať ľahké. Podľa nich je totižto veľmi zložité rozoznať automobily, ktoré pre daný zákaz spĺňajú emisné normy alebo nie. Ako informuje portál Morgen Post, zo zákazom tiež do platnosti vstupuje zníženie rýchlosti z 50 na 30 km/h na 33 uliciach Berlína. Toto opatrenie má takisto prispieť k zníženiu uhlíkovej stopy v meste. Navyše sa predpokladá, že parkovné v meste vzrastie až o 20%.

Čoskoro pribudnú ďalšie ulice

Napriek letnému termínu schválenia zákazu v Berlíne sa prvé značky začali objavovať v meste až teraz. Konkrétne prvá značka bola osadená 22. 11. 2019 pre zónu Silbersteinstraße medzi ulicami Hermannstraße a Karl-Marx-Straße vo štvrti Neuköllne. Celkovo tak v tento deň bolo osadených 9 z 21 značiek v rámci ulíc, na ktorých platí zákaz.

Onedlho však k spomínaným 8 uliciam pribudnú 4 nové. Vodiči v meste aktuálne zažívajú chaos a mnohí si nie sú istí, či ich vozidlo spĺňa predpoklady vjazdu do inkriminovaných úsekov. Mesto si je ale napriek prvotným problémom a úskaliam isté, že zákazmi výrazne prispeje k zníženiu uhlíkovej stopy v hlavnom meste.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú