Čína rieši kolaps trhu s elektromobilmi. Štát dobehla vlastná stratégia a problém dnešnej doby
Celkový predaj vozidiel v Číne, ktorá je považovaná za najväčší automobilový trh na svete, klesol v porovnaní s minulým rokom o 4 %. Horšie sú však na tom takzvané „nové energetické vozidlá“, ktorých predaje v októbri klesli až o 45,6 %.
Čína mala s takzvanými „novými energetickými vozidlami“ veľké plány. Ako informuje portál CNN, tamojšia vláda sa snažila presadiť, aby tieto vozidlá do roku 2025 tvorili až pätinu celkového predaja automobilov v krajine. Do tejto kategórie vozidiel tak zaradila hybridy, plug-in hybridy či plne elektrické automobily a vozidlá s vodíkovým pohonom.
China Aims To Sell 35 Mln Vehicles By 2025, NEVs To Make Up One-Fifth https://t.co/B1zXnufpXz pic.twitter.com/M3uCEdXVHh
— turkishamericannews (@turkishamernews) April 25, 2017
Pre tento rok si Čína dokonca predsavzala, že chce dosiahnuť predaj týchto vozidiel na úrovni 7 miliónov kusov. Ako je však všeobecne známe, nepredávajú sa ľahko. Aby však povzbudila predaje, zaviedla celý rad vládnych dotácií a daňových stimulov na ich výrobu a nákup. Dotácie splnili svoj cieľ a novým energetickým vozidlám sa začalo dariť.
Po zrušení dotácií umelo vytvorená bublina praskla
Dotácie boli veľmi veľkorysé, čo prilákalo výrobcov automobilov aj samotných spotrebiteľov. V marci tohto roku sa tak v Číne zaregistrovalo až 486 výrobcov, ktorí na základe dotácií boli ochotní tieto vozidlá vyrábať. Niektorí z nich dostali finančne stimuly vo výške niekoľkých miliárd dolárov. Takéto veľkorysé dotácie však neboli dlhodobo udržateľné, a tak v rovnakom mesiaci došlo k ich výraznému zníženiu.
Seems like NEVs have no future in #China (and, possibly, elsewhere as well). That's why in June 18 undisputable NEV leader, BAIC, had to see sales of their iconic EC-Series EV drop significantly following termination of the previous subsidy. #lithium https://t.co/7vC3OflEMG
— Juan Carlos Zuleta (@jczuleta) August 5, 2018
Podľa portálu SCMP sa vďaka dotáciám novým energetickým vozidlám darilo, keď v roku 2018 ich predaj poskočil o 62 %. Po zrušení dotácií v marci tohto roka však došlo k zníženiu ich predaja o 33 % za mesiac september a celkovo o 45,6 % za mesiac október. To výrazne prispelo k celkovému poklesu predaja všetkých vozidiel v Číne, ktorý bol zaznamenaný už 16 mesiacov po sebe. V októbri tohto roka sa tak celkový pokles v porovnaní s minulým rokom zastavil na úrovni 4 %.
Veľké plány Číny sú ohrozené
Plány Číny v dosiahnutí pätiny predaných nových energetických vozidiel do roku 2025 sú tak výrazne ohrozené. Rázne obmedzenie dotácií tak preukázalo, že bez nich o tieto vozidlá nie je záujem. Portál Reuters v tomto smere po obmedzení dotácií hovorí len o 1,8 % raste predaja týchto vozidiel za mesiac máj. V porovnaní so spomínaným 62 % rastom v roku 2018 tak ide o naozaj žalostné číslo.
Najviac však z celej situácie majú hlavy v smútku výrobcovia automobilov. Asi najviac sa spomína automobilka Tesla, ktorá videla expanziu do Číny ako veľkú príležitosť polepšiť si.
Vo vidine tejto obrovskej príležitosti dokonca postavila v krajine svoju továreň Gigafactory 3. Problémové predaje sa však postarali o vysoký nárast skladových vozidiel a automobilky vidia celú situáciu čierno. Aká bude teda budúcnosť a či Čína svoje ciele pre rok 2025 dosiahne, ukáže len čas.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
50-tisíc úmrtí ročne prinútilo vládu konať. Španielsko zavádza najprísnejší zákaz v Európe
Prekvapivé odhalenie: Tieto potraviny urýchľujú demenciu o desiatky rokov, ukazuje rozsiahly výskum
Rodáka z Popradu prijali na Oxford: „Ak by Slovensko vystúpilo z EÚ, stane sa rozvojovou krajinou“
Veľká uzávierka D1: Významné zmeny paralyzujú dopravu na 3 dni
660-tisíc eur bez súťaže. PS podáva trestné oznámenie v súvislosti s podozrením na rodinkárstvo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP