Čína rieši kolaps trhu s elektromobilmi. Štát dobehla vlastná stratégia a problém dnešnej doby
Celkový predaj vozidiel v Číne, ktorá je považovaná za najväčší automobilový trh na svete, klesol v porovnaní s minulým rokom o 4 %. Horšie sú však na tom takzvané „nové energetické vozidlá“, ktorých predaje v októbri klesli až o 45,6 %.
Čína mala s takzvanými „novými energetickými vozidlami“ veľké plány. Ako informuje portál CNN, tamojšia vláda sa snažila presadiť, aby tieto vozidlá do roku 2025 tvorili až pätinu celkového predaja automobilov v krajine. Do tejto kategórie vozidiel tak zaradila hybridy, plug-in hybridy či plne elektrické automobily a vozidlá s vodíkovým pohonom.
China Aims To Sell 35 Mln Vehicles By 2025, NEVs To Make Up One-Fifth https://t.co/B1zXnufpXz pic.twitter.com/M3uCEdXVHh
— turkishamericannews (@turkishamernews) April 25, 2017
Pre tento rok si Čína dokonca predsavzala, že chce dosiahnuť predaj týchto vozidiel na úrovni 7 miliónov kusov. Ako je však všeobecne známe, nepredávajú sa ľahko. Aby však povzbudila predaje, zaviedla celý rad vládnych dotácií a daňových stimulov na ich výrobu a nákup. Dotácie splnili svoj cieľ a novým energetickým vozidlám sa začalo dariť.
Po zrušení dotácií umelo vytvorená bublina praskla
Dotácie boli veľmi veľkorysé, čo prilákalo výrobcov automobilov aj samotných spotrebiteľov. V marci tohto roku sa tak v Číne zaregistrovalo až 486 výrobcov, ktorí na základe dotácií boli ochotní tieto vozidlá vyrábať. Niektorí z nich dostali finančne stimuly vo výške niekoľkých miliárd dolárov. Takéto veľkorysé dotácie však neboli dlhodobo udržateľné, a tak v rovnakom mesiaci došlo k ich výraznému zníženiu.
Seems like NEVs have no future in #China (and, possibly, elsewhere as well). That's why in June 18 undisputable NEV leader, BAIC, had to see sales of their iconic EC-Series EV drop significantly following termination of the previous subsidy. #lithium https://t.co/7vC3OflEMG
— Juan Carlos Zuleta (@jczuleta) August 5, 2018
Podľa portálu SCMP sa vďaka dotáciám novým energetickým vozidlám darilo, keď v roku 2018 ich predaj poskočil o 62 %. Po zrušení dotácií v marci tohto roka však došlo k zníženiu ich predaja o 33 % za mesiac september a celkovo o 45,6 % za mesiac október. To výrazne prispelo k celkovému poklesu predaja všetkých vozidiel v Číne, ktorý bol zaznamenaný už 16 mesiacov po sebe. V októbri tohto roka sa tak celkový pokles v porovnaní s minulým rokom zastavil na úrovni 4 %.
Veľké plány Číny sú ohrozené
Plány Číny v dosiahnutí pätiny predaných nových energetických vozidiel do roku 2025 sú tak výrazne ohrozené. Rázne obmedzenie dotácií tak preukázalo, že bez nich o tieto vozidlá nie je záujem. Portál Reuters v tomto smere po obmedzení dotácií hovorí len o 1,8 % raste predaja týchto vozidiel za mesiac máj. V porovnaní so spomínaným 62 % rastom v roku 2018 tak ide o naozaj žalostné číslo.
Najviac však z celej situácie majú hlavy v smútku výrobcovia automobilov. Asi najviac sa spomína automobilka Tesla, ktorá videla expanziu do Číny ako veľkú príležitosť polepšiť si.
Vo vidine tejto obrovskej príležitosti dokonca postavila v krajine svoju továreň Gigafactory 3. Problémové predaje sa však postarali o vysoký nárast skladových vozidiel a automobilky vidia celú situáciu čierno. Aká bude teda budúcnosť a či Čína svoje ciele pre rok 2025 dosiahne, ukáže len čas.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesle možno odzvonilo. Obľúbená značka Slovákov sa spája s Číňanmi, chcú priniesť revolučný elektromobil
Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
článok týždňa Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
TEST Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
VIdeo Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Stávka na elektromobily nevyšla. Milovaná automobilka Slovákov prišla o miliardy, spravila amatérsku chybu
-
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Stávka na elektromobily nevyšla. Milovaná automobilka Slovákov prišla o miliardy, spravila amatérsku chybu
Automobilky VW, JLR a BMW nakupovali diely od firmy, ktorú v USA zakázali
Tisíce Slovákov sa radujú. Veľký operátor prináša zásadné vylepšenie
Netflix konečne dostal rozum. Začína robiť kroky, po ktorých ľudia volajú už roky
Výber mýta medziročne vzrástol o 5 %, oznámil Skytoll
Severná Kórea kritizuje jadrový test USA, avizovala odstrašujúcu akciu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené