Čína rieši kolaps trhu s elektromobilmi. Štát dobehla vlastná stratégia a problém dnešnej doby
Celkový predaj vozidiel v Číne, ktorá je považovaná za najväčší automobilový trh na svete, klesol v porovnaní s minulým rokom o 4 %. Horšie sú však na tom takzvané „nové energetické vozidlá“, ktorých predaje v októbri klesli až o 45,6 %.
Čína mala s takzvanými „novými energetickými vozidlami“ veľké plány. Ako informuje portál CNN, tamojšia vláda sa snažila presadiť, aby tieto vozidlá do roku 2025 tvorili až pätinu celkového predaja automobilov v krajine. Do tejto kategórie vozidiel tak zaradila hybridy, plug-in hybridy či plne elektrické automobily a vozidlá s vodíkovým pohonom.
China Aims To Sell 35 Mln Vehicles By 2025, NEVs To Make Up One-Fifth https://t.co/B1zXnufpXz pic.twitter.com/M3uCEdXVHh
— turkishamericannews (@turkishamernews) April 25, 2017
Pre tento rok si Čína dokonca predsavzala, že chce dosiahnuť predaj týchto vozidiel na úrovni 7 miliónov kusov. Ako je však všeobecne známe, nepredávajú sa ľahko. Aby však povzbudila predaje, zaviedla celý rad vládnych dotácií a daňových stimulov na ich výrobu a nákup. Dotácie splnili svoj cieľ a novým energetickým vozidlám sa začalo dariť.
Po zrušení dotácií umelo vytvorená bublina praskla
Dotácie boli veľmi veľkorysé, čo prilákalo výrobcov automobilov aj samotných spotrebiteľov. V marci tohto roku sa tak v Číne zaregistrovalo až 486 výrobcov, ktorí na základe dotácií boli ochotní tieto vozidlá vyrábať. Niektorí z nich dostali finančne stimuly vo výške niekoľkých miliárd dolárov. Takéto veľkorysé dotácie však neboli dlhodobo udržateľné, a tak v rovnakom mesiaci došlo k ich výraznému zníženiu.
Seems like NEVs have no future in #China (and, possibly, elsewhere as well). That's why in June 18 undisputable NEV leader, BAIC, had to see sales of their iconic EC-Series EV drop significantly following termination of the previous subsidy. #lithium https://t.co/7vC3OflEMG
— Juan Carlos Zuleta (@jczuleta) August 5, 2018
Podľa portálu SCMP sa vďaka dotáciám novým energetickým vozidlám darilo, keď v roku 2018 ich predaj poskočil o 62 %. Po zrušení dotácií v marci tohto roka však došlo k zníženiu ich predaja o 33 % za mesiac september a celkovo o 45,6 % za mesiac október. To výrazne prispelo k celkovému poklesu predaja všetkých vozidiel v Číne, ktorý bol zaznamenaný už 16 mesiacov po sebe. V októbri tohto roka sa tak celkový pokles v porovnaní s minulým rokom zastavil na úrovni 4 %.
Veľké plány Číny sú ohrozené
Plány Číny v dosiahnutí pätiny predaných nových energetických vozidiel do roku 2025 sú tak výrazne ohrozené. Rázne obmedzenie dotácií tak preukázalo, že bez nich o tieto vozidlá nie je záujem. Portál Reuters v tomto smere po obmedzení dotácií hovorí len o 1,8 % raste predaja týchto vozidiel za mesiac máj. V porovnaní so spomínaným 62 % rastom v roku 2018 tak ide o naozaj žalostné číslo.

Najviac však z celej situácie majú hlavy v smútku výrobcovia automobilov. Asi najviac sa spomína automobilka Tesla, ktorá videla expanziu do Číny ako veľkú príležitosť polepšiť si.
Vo vidine tejto obrovskej príležitosti dokonca postavila v krajine svoju továreň Gigafactory 3. Problémové predaje sa však postarali o vysoký nárast skladových vozidiel a automobilky vidia celú situáciu čierno. Aká bude teda budúcnosť a či Čína svoje ciele pre rok 2025 dosiahne, ukáže len čas.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

