Európska únia tlačí automobilky do predaja elektromobilov prostredníctvom stále prísnejších nariadení, no napriek tomu sa nájde automobilka, ktorá sa chce od ostatných odlíšiť. Zatiaľ čo začali po kauze dieselgate mnohí vnímať naftové motory ako škodlivý pohon, japonská Mazda v ňom stále vidí veľký potenciál. V budúcom roku sa tak dočkáme novej generácie čistejších a efektívnejšie dieselov, ktoré prinesú ešte nižšie emisie a menšiu spotrebu paliva, informuje Autocar.

Japonská Mazda sa vo svojich plánoch do budúcnosti sústredí na viaceré možnosti, medzi ktorými je aj výroba elektromobilov. To potvrdilo nedávne predstavenie prvého čiste elektrického modelu MX-30, ktorý má predznamenávať ďalší príchod elektromobilov s logom tejto značky. Ako napriek sa však Mazda taktiež rozhodla, že naďalej bude pracovať aj na vývoji motorov, ktoré už mnohí odpísali.

Mazda sa dieselu nevzdáva. Naopak, plánuje ho ešte viac vylepšiť

Automobilka tento rok mnohých prekvapila aj novým 4-valcovým motorom SkyActive-X, ktorý zapaľuje zmes podobne ako naftové jednotky, čím sa aj v prípade benzínového pohonu výrazne znížila spotreba, a to len na 4,3 l na 100 km, deklaruje Mazda na oficiálnej stránke. Táto motorizácia využíva iskrou riadené kompresné zapaľovanie, no motor plynule dokáže prepnúť aj na klasické zapaľovanie prostredníctvom sviečky. Čo viac, Mazda sa chystá naftový motor ešte viac zdokonaliť a zefektívniť.

Už v roku 2020 sa tak podľa vyjadrení Christiana Schultza, riaditeľa výskumu európskej divízie Mazdy, dočkáme nových naftových motorov. „Ostávame pri naftových motoroch. V roku 2020 ukážeme nový prístup k tomuto pohonu. Predstavíme vám, aké čisté a efektívne môžu byť naftové motory,“ vyjadril sa Schultz pre Autocar. Bližšie detaily k tomuto zásadnému kroku vpred však neprezradil.

Nenechaj si ujsť
Mazda predstavila svoj prvý elektromobil s netradičným otváraním dverí. Dojazdom na jedno nabitie žiaľ nevynikne

Pri otázke, aký je pripravovaný motor v porovnaní s najnovšou generáciou SkyActive-X, dodal, že „nie je tak veľa rozdielov medzi benzínovým a naftovým motorom“, informuje Autoblog. Mazda pritom spaľovacím motorom verí aj natoľko, že sa odhodlala vydať vyhlásenie, v ktorom tvrdí, že tieto motory budú do roku 2035 základným pohonom až v prípade 85 % jej áut. Motory sa môžu spolčiť aj so 48-voltovým elektrickým systémom alebo z nich budú plug-in hybridy, no budú súčasťou Mazdy ešte ďalších približne 15 rokov.

Automobilka by mala ďalšie detaily o pripravovaných motoroch zverejniť už v nasledujúcich mesiacoch. Aj takýto prístup je však dôkazom toho, že elektrifikácia osobnej dopravy nie je jedinou možnou cestou a stále je tu riešenie v podobe efektívnejších a čistejších spaľovacích motorov.

Takýto prístup založený na viacerých riešeniach môže byť azda tou najlepšou cestou, ako vyhovieť všetkým, ktorí chcú benzínové, naftové motory, ale aj plug-in hybridy či čisté elektromobily.

Európska únia automobilkám čoskoro poriadne „zavarí“

Ostáva tak len dúfať, že sa Európska únia na takéto plány Mazdy nepripraví ďalšími prísnymi nariadeniami, ktoré by nadobro zastavili éru spaľovacích motorov v autách. Len nedávno sa totiž objavili informácie, že EÚ plánuje v najbližších 2 rokoch zaviesť prísne zmeny, podľa ktorých má flotila áut každého výrobcu produkovať najviac 95 g CO2 na 1 km.

Mnohé automobilky sú od tohto cieľa až príliš ďaleko a za tak krátky čas by sa im ho podarilo naplniť prostredníctvom zvýšeného predaja elektromobilov. Cestou je však aj vývoj čistejších spaľovacích motorov a zdá sa, že Mazda plánuje staviť na obe tieto možnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú