Výrobcovia automobilov sa dostávajú do situácie, ktorá v nich vyvoláva neistotu a nepokoj z ďalšieho vývoja budúcnosti v tomto priemysle. Automobilky sa musia prispôsobiť novým nariadeniam únie, no len máloktoré sú na to dostatočne pripravené. Svoje obavy o budúci vývoj vyjadrili aj poprední predstavitelia automobiliek, ktorí sa kvôli reguláciám EÚ a znižovaniu emisií stávajú skeptické. Informácie priniesol nemecký portál Focus.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Automobilový priemysel sa mení. Hoci sa to na prvý pohľad nemusí bežnému zákazníkovi zdať, najbližšie roky prinesú množstvo zmien, ktoré pocítia nielen renomovaní výrobcovia, ale aj ich zamestnanci. EÚ chce od budúceho roka presadiť emisné normy, ktoré musia v priemere spĺňať ponúkané autá konkrétnej automobilky. Už na začiatku roka 2020 tak vstúpi do platnosti limit 95 g/km CO2, ktorý bude platiť pre priemerné emisie všetkých automobilov v ponuke výrobcu.

EÚ tlačí na automobilky. Musia spĺňať stále prísnejšie požiadavky

Mnohé spoločnosti sú však od tohto cieľa ešte ďaleko a jedným zo spôsobov, ako znížiť priemernú produkciu emisií svojej flotily áut, bude predávať viac elektromobilov. V niektorých prípadoch by museli predaje vzrásť aj o 23 %. Jednou z najlepšie pripravených automobiliek je podľa EFTE Toyota, ktorá, spolu s Mazdou, má k dosiahnutiu nového limitu najbližšie. Pomohlo jej k tomu investovanie do hybridných technológií.

Šéfovia ďalších automobiliek ale nevidia situáciu príliš ružovo. Aj keď má Brusel svoje plány, výrobcovia automobilov ich v tak krátkom časovom úseku zrejme nebudú vedieť splniť. Následne však budú pokutovaní za každý gram, ktorým prekročia hranicu 95 g/km CO2. Stále prísnejšie nariadenia a zákazy tak budú mať čoskoro svoju dohru v takej podobe, že automobilky ostanú jednoducho zmätené a nebudú vedieť ako sa v budúcnosti zachovať.

„To, čo sa deje, je brutálne.“

Riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz, Ola Källenius, potvrdil zmiešané pocity z budúceho vývoja, ale aj to, že je potrebné otázku znižovania CO2 urýchlene riešiť a nie o tom iba debatovať. Zároveň prezradil, že prístup EÚ nie je správny a vnucovať zákazníkovi produkty je nesprávny smer. Pretláčanie elektromobilov a obmedzovanie klasických áut môže navyše ovplyvniť aj radových zamestnancov automobiliek. Čo sa po nástupe elektrických áut stane s inžiniermi, ktorí pracujú na vývoji naftových a benzínových motorov?

Nenechaj si ujsť
EÚ vydala znepokojivé vyhlásenie. Automobilky úmyselne maria snahu o presadenie elektromobilov

Pokiaľ bude produkcia áut so spaľovacími motormi nižšia, ovplyvní to priamo aj počet zamestnancov v automobilkách. „Nemôžeme len tak mávnuť rukou nad tým, že u nás pracuje veľa ľudí, ktorí sa vážne obávajú o to, čo s nimi bude osobne,“ prezradil člen predstavenstva BMW Group, Peter Schwarzenbauer. „To, čo sa teraz deje, je brutálne. Vždy sme občas museli kráčať proti vetru, ale zakaždým tu boli možnosti, ako si uľaviť. Teraz sa ale celosvetovým fenoménom stal nepokoj,“ dodal Schwarzenbauer.

Automobilky začali medzi sebou aj intenzívnejšie spolupracovať, aby znížili náklady na vývoj a ďalšie výdavky pri nových technológiách. Spolupráca je väčšia a častejšia ako v minulosti, čo má byť podľa šéfa Mercedes-Benz „znakom transformácie v automobilovom priemysle“. Zmeny sa zrejme najviac prejavia o pár rokov, no dovtedy budú musieť spoločnosti vymyslieť spôsoby, ako sa s budúcnosťou vyrovnať. Dopad zásadných rozhodnutí však bude známy až neskôr.