Krásne veterány sa rozlúčili so spaľovacími motormi. Startup z nich robí elektromobily
Vo svete automobilizmu je stále častejšie spomínanou témou elektrifikácia osobnej dopravy. Elektromobily chcú nahradiť na cestách autá so spaľovacími motormi, pričom sa nejedná len o prípad nových vozidiel. Britský startup Lunaz sa totiž rozhodol, že začne prerábať ikonické veterány od domácich automobiliek a prispôsobí ich životu s elektrickým pohonom, informuje Forbes.
Za tie desiatky rokov vzniklo v automobilovom priemysle mnoho legendárnych automobilov, na ktoré mnohí vodiči dlho spomínajú aj po tom, čo sa vytratili z ciest. Staré technológie nahrádzajú nové a moderné autá sú doslova preplnené rôznou elektronikou, komfortnou výbavou a celým radom asistentov, ktorí pomáhajú vodičovi pri jazde. Kedysi však nič také neexistovalo. Históriu automobilizmu nám pripomínajú najmä veterány, ktoré prezentujú to, aké autá jazdili po cestách aj pred viac ako 50 rokmi.
Tie najviac zachovalé kúsky známych značiek majú dnes aj miliónové ceny a zrejme žiaden ich majiteľ by nepomyslel na prípadne úpravy, tobôž nie na elektrifkáciu takéhoto auta. Mnohé modely majú totiž svoj vlastný charakter, a to nielen po technickej stránke. Jedným z nenahraditeľných zážitkov pri jazde vo veteráne je totiž aj spokojnosť a radosť vodiča. Mnohí by na renovovanom veteráne už nemali čo vylepšiť a pokiaľ je v dokonalom stave, postupom času môže len naberať na hodnote.
Elektrifikácia ikonických veteránov v podaní britského startupu
Proti prúdu však ide britský startup Lunaz Design, ktorý sa rozhodol zameniť spaľovacie motory veteránov za elektrický pohon. Spoločnosť sa zameriava na vozy z produkcie tamojších automobiliek ako Jaguar či Rolls-Royce, ktorým vdýchne nový život. To, čo by sa mnohým mohlo zdať ako šialenstvo, praktizuje Lunaz Desing už nejaký čas s využitím moderných technológií. Základnou požiadavkou je samozrejme veterán vo výbornom stave, ktorý môže byť procesom premenený na elektromobil. Startup pritom spolupracuje aj s Johnom Hiltonom, bývalým technickým riaditeľom v Renault F1.
Doteraz sa do rúk spoločnosti dostal napríklad Rolls-Royce Phantom V z roku 1961, ktorého pôvodný motor V8 s objemom 6,2 l nahradil elektromotor s batériami o kapacite 120 kWh. Takouto premenou pritom už prešiel aj Rolls-Royce Silver Cloud z roku 1956 a Jaguar XK120 z roku 1953. V prípade modelu Silver Cloud špecifikácie nie sú známe, informuje AutoBlog. Legendárny Jaguar XK120 dostal 80 kWh batériu a dvojicu elektrických motorov s výkonom takmer 280 kW a točivým momentom 700 Nm, ktorý nahradil niekdajší spaľovací motor s objemom 3,4 l a výkonom 162 koní.
Nenechaj si ujsť
Takto mohlo Bugatti Chiron dosiahnuť dychberúci rýchlostný rekord
Pri každom takomto projekte spoločnosť vozy rozoberie a 3D skenovaním vytvorí ich virtuálny model, aby bolo možné čo najpresnejšie navrhnúť úpravy a prispôsobiť elektrické ústrojenstvo karosérii. To firma zvláda na výbornú. Elektrické veterány pritom zvyčajne dostanú 2 akumulátory, ktoré sa nachádzajú v pôvodnej motorovej časti auta a ďalší si miesto nájde pod dnom kufra. Výkon je v závislosti od konkrétneho typu veterána dostupný od 130 koní až do 590 koní a dojazd na jedno nabitie má byť aj viac ako 400 km.
Poriadne drahý špás
Pravdaže, špecifikácie je potrebné prispôsobiť každému veteránu zvlášť, no vo výsledku vznikne elektrifikovaný historický voz s pôvodným dizajnom, ktorý v sebe skrýva kus modernej techniky. Keď povieme modernej, tak máme na mysli aj satelitnú navigáciu, klimatizáciu, multimediálne centrum či rýchle nabíjanie a ďalšie funkcie, o ktorých by sa pred desiatkami rokov vodičom ani nesnívalo.
Takáto úprava však nie je vôbec lacná a záujemcu vyjde poriadne draho už len počiatočná investícia v podobe kúpy veterána a ďalších zhruba 405 000 € si musí vyhradiť len na samotné úpravy a elektrifikáciu auta.
Startup Lunaz je pritom pripravený aj na servis áut a prípadnú výmenu batérií, ktoré by mali podľa informácií spoločnosti vydržať 1 000 nabíjacích cyklov a zhruba 400 000 km na cestách. Hoci by sa mohla mnohým milovníkom veteránov zdať takáto úprava nelogická, firma zaznamenala o jej služby dostatočný záujem.
Nie je však jediná, ktorá sa takýmto úpravám venuje. Bohatí majitelia legendárnych áut si radi nechajú upraviť niektorý model zo svojej zbierky na elektrický pohon, aby s ním mohli jazdiť hoc aj na dennej báze.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Začína nová éra čistej energie: Európa bude masívne dovážať vodík, kúpime ho od bohatej krajiny
Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
Čaká ju finančná rana. Ďalšia známa automobilka je v problémoch, má sa spojiť s dvoma partnermi
Audi len po 2 rokoch znova mení názvy modelov. Tentokrát to má dávať zmysel
Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km. Číňania otestovali extrémnu batériu pre elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku objavili toxické živočíšne produkty. Predstavujú vážne riziko, varuje organizácia
Z garáže k tržbám 646-tisíc eur: Tento nenápadný prírodný „elixír zdravia“ by som odporučil Slovákom
VIDEO: Incident prezidentských vozidiel na Prístavnom moste. Reagujú svedok udalosti a rezort vnútra
Zomrel bývalý poslanec a advokát. Odpadol priamo počas príhovoru
Hromadná výzva 50 slovenských ekonómov voči vláde: „Prepadáme sa v medzinárodných rebríčkoch“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
-
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Inovácia, aká sa len tak nevidí. Francúzi nainštalovali fotovoltiku na kuriózne miesto, ušetria milióny eur
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Nepotrebujú ani kvapku nafty. Európa poslala na more flotilu budúcnosti, prepojí kľúčové územie
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
Koniec závislosti od Ruska. Viaceré európske krajiny prechádzajú na novú sieť
Susedná krajina masívne investuje do armády. Nakúpi tisíce dronov za miliardy eur
Koniec štedrých dotácií na zelenú energiu. Štát už nebude podporovať špekulantov
Slovenské cesty sú čoraz plnšie. V minulom roku pribudlo vyše 78-tisíc osobných áut
Slovenské elektrárne očakávajú rekordný zisk. Stále však nemajú vyhraté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensku objavili toxické živočíšne produkty. Predstavujú vážne riziko, varuje organizácia
Z garáže k tržbám 646-tisíc eur: Tento nenápadný prírodný „elixír zdravia“ by som odporučil Slovákom
VIDEO: Incident prezidentských vozidiel na Prístavnom moste. Reagujú svedok udalosti a rezort vnútra
Zomrel bývalý poslanec a advokát. Odpadol priamo počas príhovoru
Hromadná výzva 50 slovenských ekonómov voči vláde: „Prepadáme sa v medzinárodných rebríčkoch“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené