Toto sú historické pokusy automobiliek o elektromobily: Škoda začala už v roku 1944 špeciálnym modelom
Veľa ľudí nevie, že elektromobily nie sú vynálezom modernej doby. Elektrické autá majú totiž dlhú a slávnu históriu. Elektrický prúd je známy od roku 1794, keď bol prvýkrát objavený použiteľný zdroj stáleho elektrického prúdu – Voltov článok. História elektromobilov siaha už do prvej polovice 19. storočia, kedy bol zdokumentovaný prvý elektromobil.
Ten navrhol profesor Sibrandus Stratingh a v roku 1834 ho skonštruoval jeho asistent Christopher Becker v holandskom meste Groningen. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil v roku 1884 až anglický vynálezca Thomas Parker. Ten bol zodpovedný napríklad aj za elektrifikáciu londýnskeho metra či električkových tratí v Liverpoole a Birminghame.
O rok neskôr sa elektromobil podarilo skonštruovať aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi. Vozidlo bolo poháňané jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a jeho batériu tvorilo 42 olovených článkov. V roku 1881 sa francúzsky vedec Camille Alphonse Faure významne pričinil o vylepšenie konštrukcie batérie, čím sa výrazne zvýšila jej kapacita. Tento krok viedol priamo k ich veľkovýrobe.
Veľký záujem vďaka viacerým výhodám
Koncom 90. a začiatkom 20. storočia sa záujem o elektrické vozidlá výrazne zvýšil. Dostupné boli napríklad taxíky na elektrický pohon a celkovo mali elektromobily oproti svojim konkurentom niekoľko výhod. Netvorili emisie, či hluk a navyše boli preferované kvôli tomu, že nevyžadovali manuálne úsilie na naštartovanie ako to bolo napríklad pri automobiloch so spaľovacím motorom, ktoré mali ručnú kľuku na naštartovanie motora.
V roku 1898 postavil svoj prvý automobil slávny Ferdinand Porsche. Išlo o elektromobil Porsche P1, ktorého elektrický pohon vážil 130 kg a jeho výkon dosahoval silu 3 koní, pričom krátkodobo to bolo aj 5 konských síl. Vozidlo disponovalo maximálnou rýchlosťou 35 km/h s dojazdom 80 km.
Škoda začala už v roku 1944
Len nedávno predstavila svoj elektromobil aj automobilka Škoda. Málokto však vie, že elektromobily známej „škodovky“ začali písať svoju históriu už v roku 1944. Škoda vtedy vyrábala elektrické nákladné vozidlá s celkom slušným dojazdom. Väčšina z nákladných áut slúžila hlavne na zásobovacie účely a vyrobených malo byť len okolo 40 kusov.
Maximálna rýchlosť bola 30 km/h a dojazd bol 100 km, čo bolo na danú dobu veľmi slušné. Vozidlá disponovali dvomi typmi batérií. Alkalické oceľové batérie bolo možné nabíjať priamo, tak ako to poznáme v súčasnosti. Olovené kyselinové batérie bolo však možné vymieňať. Vybitá batéria sa jednoducho vymenila za plne nabitú a mohlo sa pokračovať v jazde. Vozidla sa veľmi jednoducho obsluhovali jednou páčkou, nakoľko nemali spojku a ani rýchlostnú skriňu.
Prvým novodobým prototypom v Československu bola takzvaná Škoda Shortcut. Vozidlo bolo vyrobené firmou EKOLO pre švajčiarsku firmu SUNEL. Vyrobený bol len jeden exemplár, pričom išlo o skrátenú karosériu z prednej aj zadnej strany modelu Škoda Favorit. Disponoval indukčným motorom s napätím 120 V. V plzenskom závode Škody sa na začiatku 90. rokov vyrábali aj modely Škoda Eltra v Ejpoviciach. Vyrobených bolo niekoľko stoviek kusov pre švajčiarskeho zákazníka, pričom ďalším vyvíjaním modelom bola Tatra Beta.
Začali sa pridávať aj ďalšie automobilky
V 90. rokoch 20. storočia začali sériovo vyrábať svoje elektromobily aj ďalšie značky ako Fiat, Peugeot, či Renault. Z dôvodu vysokej obstarávacej ceny ich však používali väčšinou len veľké štátne podniky a inštitúcie. Ďalšie automobilky prichádzali postupne s ďalšími elektrickými modelmi ako Ford Ranger EV, Honda EV Plus, Altra EV, General Motors EV 1, či Toyota RAV4 EV.
Po úspechoch začiatkom 20. storočia začali elektrické vozidlá strácať svoje postavenie na trhu. Stalo sa tak hlavne kvôli lepším cestám, výstavbe diaľnic a objavu lacnej ropy v Texase. S kvalitnejšou dopravnou infraštruktúrou začali ľudia vyžadovať väčší dojazd a tak sa postupne stali obľúbenejšími bežné spaľovacie vozidlá, ktoré boli lacnejšie a poskytovali dojazd na veľké vzdialenosti.
Návrat elektromobilov
Elektromobily boli v ústraní až do roku 2008, od kedy začali predaje postupne rásť. Každým rokom sa začali predstavovať nové vízie automobiliek, ktoré začínajú s investovaním obrovských peňazí do vývoja a výroby elektromobilov a batérií. Elektromobilita sa postupne stáva témou číslo jeden nielen u odborníkov, ale aj bežnej laickej verejnosti, nakoľko práve elektromobilita je považovaná za dopravu budúcnosti.
Aj v súčasnosti sú však elektrické vozidlá drahšie oproti tým so spaľovacími motormi. Zapríčinené je to hlavne vysokými cenami batérií. Niektoré štáty vrátane Slovenska však prišli s vlastným dotačným programom, ktorý má ľudí viac motivovať ku kúpe elektromobilov. S technologickým pokrokom a väčšími predajmi sa očakáva postupný pokles cien batérií a tým pádom aj samotných vozidiel, takže je pravdepodobné, že sa časom dostanú na ceny súčasných spaľovacích vozidiel.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené