Elektrifikácia vlakov na Slovensku: Čaká nás veľké množstvo zmien, no stále to nie je dostatočné
V dnešnej dobe je čoraz viac počuť o tom, že budúcnosťou dopravy je elektromobilita. Svetové automobilky začali s obrovskými investíciami do tohto odvetvia, pričom sa začínajú pripravovať na hromadnú výrobu elektromobilov. Okrem automobilovej dopravy sa v súvislosti s elektromobilitou spomína aj tá vlaková.
S elektrifikáciou železníc sa na Slovensku začalo už po 2. svetovej vojne. V tom čase zabezpečovala parná trakcia 96 % všetkých výkonov železničnej dopravy. Spotrebovalo sa obrovské množstvo uhlia, čo predstavovalo okolo 10 % ťažbu v celom Československu. Pre tento účel bolo potrebné dovážať až 7 vlakov uhlia denne.
Na Slovensku máme zatiaľ 1537 km elektrifikovaných tratí
Elektrifikácia bola naplánovaná na 3 etapy. Do každej etapy boli rozdelené trate s rôznou dĺžkou. Dimenzovanie trakčných napájacích zariadení na prvých elektrifikovaných úsekoch nebolo dostatočné. Neskôr sa preto realizovalo zvýšenie výkonnosti týchto zariadení, čo pomohlo zvýšiť hmotnosť nákladných vlakov až na 2500 ton.
Postupne sa elektrická trakcia každým rokom zvyšovala. V roku 1960 tvorila približne 18%, no napríklad v roku 1990 to už bolo okolo 73 %. Parná trakcia postupne úplne zanikla.
Prevádzkovanie železničných tratí majú v kompetencii Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Možno sa zdá, že v súčasnosti je elektrifikácia na Slovensku v útlme. S postupnou modernizáciou prebieha aj rekonštrukcia, respektíve novobudovanie trakčného vedenia pre rýchlosť 160 km/hod. Súčasťou modernizácie tratí je aj zmena trakčnej sústavy z jednosmernej 3 kV na striedanú 25 kV 50 Hz. Týmto krokom by sa postupne mala trakčná sústava zjednotiť. Aktuálne prevádzkujú ŽSR okolo 1537 km elektrifikovaných tratí.
Na elektrifikáciu čakajú aj ďalšie trate, nemôžeme stagnovať a zaostávať
Väčšina slovenských tratí je elektrifikovaných, no podľa vyjadrenia by ZSSK výrazne uvítala, keby sa zelektrifikovali aj ďalšie trasy, ako napríklad Bratislava – Zvolen – Košice. Od Zvolena trasa nie je elektrifikovaná, čo je určite škoda. Rovnako dôležitá je aj elektrifikácia trate do Rakúska cez Devínsku Novú Ves a Marchegg. Pokiaľ sa nebudú postupne elektrifikovať aj ďalšie trasy, tak Slovensko čaká stagnácia a zaostávanie za ostatnými krajinami.
„ZSSK väčší podiel elektrifikovaných tratí určite s radosťou privíta, nakoľko sa tým ešte viac zdôrazní ekologickosť koľajovej dopravy,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V každom prípade sa aj naďalej využívajú vlaky s motorom. Len pred pár dňami ZSSK informovala, že kúpila 21 nových dieselmotorových jednotiek. Táto flotila bude premávať prevažne v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Momentálne ide o najvýraznejšiu modernizáciu vozidlového parku v histórii ZSSK.
K novým dieselmotorových jednotkám pribudne dokonca aj ďalších 31, z ktorých až 25 bude elektrických, 5 hybridných elektrických a 1 multifunkčný rušeň. ZSSK získala príspevok na nové vlaky z eurofondov vo výške takmer 74,84 milióna eur. Ďalšie prostriedky vo výške 2,2 milióna eur prispel dopravca z vlastných zdrojov. Výrobcom dieselmotorových jednotiek sú ŽOS Vrútky. 25 elektrických jednotiek dodá česká Škoda Transportation a dodávateľom „tatranských“ vozidiel bude švajčiarsky Stadler.
Elektromobilita si hľadá svoje miesto aj v koľajovej doprave
ZSSK má vo svojom vozidlovom parku až 139 elektrických rušňov, 10 prenajatých elektrických rušňov typu Vectron, 57 elektrických vozňov, 7 batériových vozňov (pohon na baterky), ktoré slúžia na posuny v depe, 85 kusov dieselových rušňov a 171 dieselových vozňov. Zvyšok vozidlového parku tvoria osobné, vložené, riadiace a špeciálne vozne. Z týchto čísiel jasne vyplýva, že aj napriek stále veľkému počtu dieselových rušňov a vozňov, elektrický pohon postupne nachádza svoje miesto aj v koľajovej doprave na Slovensku.
„ZSSK dopĺňa vozidlový park na základe svojej koncepcie, pričom zohľadňuje oblasť, kam smerujú investície a požiadavky ŽSR. Na základe toho následne obstaráva elektrické (rušne, vozne) alebo motorové (rušne, vozne) vozidlá.
Žiaľ, vzhľadom na reálne možnosti ŽSR a prístupu štátu k železničnej doprave, nie je možné aktuálne predpokladať, že dôjde k výraznej elektrifikácii ďalších traťových úsekov,“ uviedol hovorca spoločnosti ZSSK Tomáš Kováč.
Príde ďalší veľký hráč s novými vlakmi
K ďalším hráčom v oblasti elektrickej koľajovej dopravy na Slovensku sa už čoskoro pripojí aj spoločnosť Leo Express. Najväčší konkurent RegioJet-u si objednal tri vlakové jednotky od čínskej spoločnosti CRRC. Z Číny prídu nové vlaky loďou do Európy a následne budú prepravené do Českej republiky. Jednotky budú mať svoj vlastný originálny dizajn a nasadené budú na vnútroštátne a medzinárodné linky v rámci Česka, Slovenska a Poľska.
„Leo Express vyvinul spoločne s firmou CRRC nový typ elektrickej jednotky, ktorej dizajn a koncept vlastní naša spoločnosť. Ten vychádza zo skúseností nabraných z miliardy prejedených osobokilometrov v českej aj medzinárodnej prevádzke.
Plní tak požiadavky našich zákazníkov po moderných službách a ergonómii. Jednotka bude viacsystémová a hybrid-ready, čo znamená, že bude schopná jazdiť kdekoľvek na stredoeurópskych železniciach,“ uviedol Peter Koehler, CEO Leo Express.
Nie je to zlé, no musí to byť lepšie
Možno si si myslel, že s elektrifikáciou slovenských železničných tratí a vlakových súprav to vôbec nevyzerá dobre. Faktom však je, že ZSSK má záujem o elektrickú koľajovú dopravu, čoho dôkazom je aj nákup nových jednotiek. Aj napriek tomu, že väčšina slovenských tratí už zelektrifikovaných je, nie menej podstatným faktom zostáva, aby ŽSR spolu s vládou urobili všetko preto, aby boli v blízkej budúcnosti dokončené aj zvyšné trate od Zvolena či Devínskej Novej Vsi.
V opačnom prípade môžeme zbytočne zaostávať za ostatnými krajinami. Všetko je to samozrejme otázka peňazí, no v konečnom dôsledku môžu z dlhodobého hľadiska elektrické vlaky priniesť okrem ekologickejšej dopravy, aj výrazné ušetrenie na nákladoch spojených s prevádzkou. To, či sa dočkáme a ako sa bude situácia naďalej vyvíjať je už v rukách kompetentných.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
Veľký elektropredajca krachuje. Má poslednú šancu, ako sa zachrániť
Neverili vlastným očiam: Nad Slovenskom letelo UFO (+fotografie)
Slovenské vlaky dostanú dôležitú novinku. S touto vychytávkou sa čoskoro stretneš aj ty
Slovensko baštou elektromobility: Obrovské investície prinesú nové závody a stovky pracovných miest
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Na budove fakulty záhradníctva SPU vznikla zelená strecha
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené