Neustále sa rozpráva o tom, ako je elektromobilita budúcnosťou dopravy. Z istej časti je to určite pravdou, nakoľko už niekoľko desaťročí jazdia elektrifikované vlaky a veľká časť MHD v mestách využíva práve elektrický pohon (autobusy, trolejbusy, električky). 

No aká je situácia na bežných cestách? Elektromobily sú čoraz populárnejšie a väčšina automobiliek už takúto alternatívu vo svojich katalógoch ponúka. A to aj na Slovensku, kde sa dlho držal názor, že sa elektrické vozidlo neoplatí z dôvodu, že je tu slabá sieť nabíjacích staníc.

To sa však postupne mení k lepšiemu a prispieť k životnému prostrediu nemusíš len kúpou čiste elektrického vozidla (BEV), ale tiež hybridom (HEV) či plug-in hybridom (PHEV).

FOTO TASR - Lukáš Grinaj

Rozdiel medzi nimi je ten, že primárnym motorom je ten spaľovací, elektrický motor je pomocným, ktorý sa využíva hlavne v mestách a v podmienkach, kedy je elektromotor efektívnejší. Hybridný systém sa pritom nemusí vôbec nabíjať a energia sa získava rekuperáciou napríklad pri brzdení motora. Plug-in hybrid naopak vyžaduje dobíjanie, no zväčša vydrží aj väčšiu porciu kilometrov, nakoľko hybridný systém zvládne väčšinou vzdialenosť do 10 km.

Slovensku pomohli aj dotácie

Sú však takéto vozidlá obľúbené aj na Slovensku? S určitosťou možno povedať že áno, pričom každým rokom sa ich predaj viac a viac zvyšuje. Ako nás informoval Zväz automobilového priemyslu (ZAP) na Slovensku, k 31.12.2018 bolo na Slovensku registrovaných spolu 1 080 BEV vozidiel a 5 690 hybridných vozidiel (HEV aj PHEV spolu, rozlišovanie je platné až od roku 2019). To sú celkom slušné čísla a výrazne tomu pomohol aj fakt, že v období 11/2016 až 6/2018 boli poskytované z Ministerstva hospodárstva dotácie, ktoré sa dali využiť ku kúpe BEV a PHEV vozidiel.

„Podporu využilo 831 žiadateľov. Podpora išla na kúpu 514 batériových elektrických vozidiel a 317 plug-in hybridných vozidiel, čo predstavovalo medziročný nárast predaja týchto vozidiel až o 350 %. Na nákup elektromobilov a plug-in hybridných áut bolo vyčlenených viac ako 5 miliónov eur zo zaniknutého Recyklačného fondu. Na prijaté žiadosti bolo využitých takmer 3,5 milióna eur“ informuje Ministerstvo hospodárstva SR.

K dispozícii máme aj tabuľky predajnosti jednotlivých vozidiel, ktoré nám poskytol Zväz automobilového priemyslu. Ako môžeš vidieť, v období štátnej dotácie predaj týchto vozidiel markantne stúpol. No ako informuje ZAP, Po predčasnom ukončení mechanizmu na podporu predaja BEV a PHEV (06/18) sme zaznamenali u týchto kategórií pokles záujmu trhu. Aj keď na celkových číslach za rok 2018 to možno nie je zjavné, lebo akcia bola veľmi dobre nastavená a prvý polrok bol rozbehnutý veľmi dobre.

Predaj BEV a HEV + PHEV vozidiel na Slovensku
Rok 2014 2015 2016 2017 2018
HEV + PHEV 126 131 364 1936 2434
BEV 58 57 71 242 329
Celkové predaje vozidiel 81 949 90 080 100 597 108 279 111 844

Čo sa týka značiek, u hybridných vozidiel vedie značka Toyota a v prípade elektromobilov Nissan Leaf, ktorý patrí aj vo svete medzi špičku.

Nakoľko po zrušení dotácií sa rast predaja spomalil, rezort pripravuje ďalší projekt, ktorý bude spustený v poslednom štvrťroku 2019 a jeho súčasťou bude dotácia 5000 € na nákup BEV a 3000 € na nákup PHEV vozidla. Bohužiaľ, klasické hybridné vozidlá sú znova opomenuté a na ich kúpu sa dotácia nebude vzťahovať.

elektromobily na slovensku
Ilustračná fotografia: FOTO TASR – Štefan Puškáš

To je celkom škoda, nakoľko tieto vozidlá patria medzi najpredávanejšie a potvrdzuje to aj štatistika za uplynulé štyri mesiace tohto roku, kedy sa predalo 836 HEV, 61 PHEV a 60 BEV vozidiel.

Je dobré vidieť, že aj na Slovensku sú tieto vozidlá obľúbené a aj keď sa ich predajnosť nedá porovnávať s klasickými spaľovacími vozidlami, je v tomto smere vidieť narastajúci trend. Ako si na tom ty? Zvažoval by si kúpu takéhoto vozidla? Motivovala by ťa prípadná dotácia?

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú