Najnovší prírastok vozidla Super Quad, ktoré sa len prednedávnom slávnostne preslávilo na najprestížnejšom autosalóne v Ženeve je príkladom toho, že Slovensko je automobilovou krajinou, no predovšetkým krajinou s množstvom kreatívnych a odvážnych ľudí.

Skvelým príkladom toho je práve Viktor Engler, ktorý stojí za výrobou tohto vozidla a rozhodli sme sa, že predstavená novinka si určite zaslúži ešte väčšiu pozornosť, nakoľko ide aj o skvelú reprezentáciu Slovenska v zahraničí.

Oslovili sme teda samotného zakladateľa spoločnosti Engler Automotive – Viktora Englera, ktorý nám prezradil množstvo exkluzívnych informácií, svoje prvé pocity po predstavení, ale aj najbližšie plány do budúcna, za čo mu touto cestou ešte raz veľmi pekne ďakujeme a prajeme veľa síl a ďalších úspechov.

Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pri vývoji prototypu vozidla a čo bolo na začiatku hlavným cieľom?

Už ako malý chlapec, keď som mal asi 10 rokov som sníval o tom, že jedného dňa budem vyrábať najrýchlejšie auto na svete. Dospelí okolo mňa mi stále opakovali, že jedného dňa vyrastiem a nájdem si normálnu prácu, že ma to prejde. Väčšína týchto detských snov časom oslabne a ľudia si naozaj nájdu normálnu prácu. Našťastie to však nebol môj prípad. Práve naopak, tento sen stále silnel a normálna práca, ktorú som síce mal ma živila, no nenapĺňala ma. Stále som chcel prácu, ktorá ma bude baviť a ktorá bude taká, že ak ráno vstanem, tak sa budem tešiť, že idem do práce, čo momentálne aj zažívam.

Chcel som postaviť také vozidlo, ktoré bude iné, ktoré nemá obdobu a práve preto som si vymyslel tento koncept. Je to typ vozidla, aký doposiaľ neexistoval. Predstavením nášho vozidla sme predstavili aj novú motoristickú kategóriu SUPERQUAD a bol by som rád, keby sme nezostali v tejto kategórii jediní.

Ako dlho trvala celková príprava/výroba vozidla a boli jej súčasťou aj nejaké neúspechy?

Asi pred ôsmimi rokmi som sa rozhodol, že idem do toho. Na začiatku som začal s malým obnosom peňazí, ktoré sa však rýchlo minuli a výsledok celej práce bol jeden veľký omyl. To čo sme vytvorili bol totálny nezmysel a musel som znova začať od úplnej nuly.

Navyše som minul všetky peniaze a nemal nič. Stále, keď sa mi stalo niečo takéto, som šiel do obchodu s drahými autami, aby som si pripomenul, že ak takéto auto chcem jedného dňa mať, musím makať ešte viac. Začal som teda s novým dizajnom a dizajnérom, s ktorým sme pripravili úplne nový koncept. Bolo to zhruba pred dvoma rokmi a bolo práve to vozidlo, ktoré sme nedávno predstavili na autosalóne v Ženeve. Takže len pred dvoma rokmi vznikli prvé náčrty a dnes tu máme prvý prototyp.

Predstavujeme malý tím, nakoľko by ste počet členov, ktorí na tomto projekte intenzívne pracujú spočítali na desiatich prstoch. Spolupracujeme však aj s dodávateľmi, ktorí sú svetovou špičkou a dodávajú komponenty aj tým najvýznamnejším značkám.

Svetlá nám vyrábajú v Taliansku, rám v Česku, pohon a centrálne skrutky sú z Nemecka, kolesá nám na mieru vyrába firma, ktorá vyrába disky aj pre Formulu 1. Kolesá sú navyše najľahšie na svete, pričom zadné koleso váži len 7,8 kilogramov, čo predstavuje váhu karbonového kolesa v poslednom Koenigseggu. Niektoré komponenty dovážame aj z Ruska, Švédska či Ameriky, takže celkovo sme jedna veľká medzinárodná rodina.

Aké boli prvé pocity po predstavení na autosalóne v Ženeve a následné ohlasy? Zdá sa, že na Slovensku sa ľudia znova rozdelili na dva tábory, ako to vnímate vy?

Mám skúsenosti s vystupovaním pred ľuďmi, nakoľko som kedysi pracoval ako hotelový animátor. V Ženeve to však bolo úplne iné, mal som trému a strašne som sa bál. Ženeva síce nie je najväčší autosalón, no je to najdôležitejšia motoristická udalosť na svete. V automobilovom priemysle je to niečo ako odovzdávanie oskarov v tom filmovom svete. Je tam veľa novinárov, kritikov a odborníkov, ktorých názoru som sa bál najviac, keďže som nevedel, aké budú ich reakcie.

Samotná tlačovka mala trvať 15 minút a varovali ma, aby som nerozprával dlhšie. Nakoniec som to dal za 4 minúty, nielen že som sa vo svojom príhovore stratil, ešte sa mi aj niekoľkokrát pokazil mikrofón. Nakoniec to však dopadlo dobre a prišli ma pozdraviť a pochváliť aj tí najväčší v tomto biznise. Na druhej strane som samozrejme obdržal aj kritiku, ktorá však súvisela len s dokončením vozidla, takže o pár mesiacov budú aj tieto pochybnosti vyvrátené. Čítal som aj negatívne ohlasy, ale väčšinou nás ľudia majú radi a to je na tom celom to najlepšie.

Známa je už aj výsledná cena, ktorá samozrejme nie je najnižšia, s čím sa však dalo počítať. Môžete prezradiť, aká bola výrobná cena?

Rozdiel medzi výrobnou a predajnou cenou je taký, aký má byť. V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že vyvinúť niečo také stojí milióny eur a tie treba niekde zohnať. Taktiež pracujeme na ďalšom modeli a to sme ešte nezačali predávať ani tento, čiže potrebujeme zasa niekoľko miliónov, aby sme predviedli taký produkt, za ktorý sa v konečnom výsledku nebudeme musieť hanbiť. Ľudia vždy vidia len číslo, ale čo všetko sa za tým skrýva už nevidí nikto.

Odkedy sa venujem tomuto projektu som bol so svojou rodinou na dovolenke len raz a aj to autom v Chorvátsku. Svoju partnerku a syna už 8 rokov ukracujem o veci, ktoré by mohli mať, ak by som sa nevenoval tomuto. Fandia mi a veria, že to neskončí len pri tomto prvom kuse, takže je to aj veľká zodpovednosť. Naše vozidlo má kúpený iba motor, prevodovku a pohon. Všetko ostatné si buď sami vyrábame, alebo nám to niekto vyrába na mieru. Ešte aj keramické brzdy a tlmiče, ktoré nakupujú aj tí najväčší hráči nám musí výrobca upraviť a vyrobiť presne na mieru, nakoľko máme neštandardné výkony a váhy.

Uvažovať o plánoch do budúcna je možno ešte priskoro, no máte už nejaký nový nápad ?

Nedávno predstavené vozidlo je hotové už na 90 %, za niekoľko mesiacov ho predstavíme aj na  cestách a dúfam, že ho začneme už aj predávať. Záujemcov už niekoľko máme, takže najťažšia etapa sa ešte len začína. Hlavným cieľom je neskončiť iba ako dobrý nápad, ale pokračovať a začať vyrábať vozidlá, ktoré si ľudia budú chcieť kúpiť.

Navyše sa nám už ozvali aj viaceré spoločnosti a zahájili sme aj prvé spolupráce. Vozidlo ešte v tomto roku chceme predstaviť na minimálne ďalších troch svetových udalostiach podobných tej ženevskej. Možno potešíme aj slovenských fanúšikov, keďže plánujeme tiež akciu na Slovensku, kde vozidlo predstavíme v plnej zbroji.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú