Slovák, ktorý si podmanil autosalón v Ženeve. Porozprával ako vyrobil na Slovensku svetovo jedinečný 800-koňový superšport
Najnovší prírastok vozidla Super Quad, ktoré sa len prednedávnom slávnostne preslávilo na najprestížnejšom autosalóne v Ženeve je príkladom toho, že Slovensko je automobilovou krajinou, no predovšetkým krajinou s množstvom kreatívnych a odvážnych ľudí.
Skvelým príkladom toho je práve Viktor Engler, ktorý stojí za výrobou tohto vozidla a rozhodli sme sa, že predstavená novinka si určite zaslúži ešte väčšiu pozornosť, nakoľko ide aj o skvelú reprezentáciu Slovenska v zahraničí.
Oslovili sme teda samotného zakladateľa spoločnosti Engler Automotive – Viktora Englera, ktorý nám prezradil množstvo exkluzívnych informácií, svoje prvé pocity po predstavení, ale aj najbližšie plány do budúcna, za čo mu touto cestou ešte raz veľmi pekne ďakujeme a prajeme veľa síl a ďalších úspechov.

Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pri vývoji prototypu vozidla a čo bolo na začiatku hlavným cieľom?
Už ako malý chlapec, keď som mal asi 10 rokov som sníval o tom, že jedného dňa budem vyrábať najrýchlejšie auto na svete. Dospelí okolo mňa mi stále opakovali, že jedného dňa vyrastiem a nájdem si normálnu prácu, že ma to prejde. Väčšína týchto detských snov časom oslabne a ľudia si naozaj nájdu normálnu prácu. Našťastie to však nebol môj prípad. Práve naopak, tento sen stále silnel a normálna práca, ktorú som síce mal ma živila, no nenapĺňala ma. Stále som chcel prácu, ktorá ma bude baviť a ktorá bude taká, že ak ráno vstanem, tak sa budem tešiť, že idem do práce, čo momentálne aj zažívam.
Chcel som postaviť také vozidlo, ktoré bude iné, ktoré nemá obdobu a práve preto som si vymyslel tento koncept. Je to typ vozidla, aký doposiaľ neexistoval. Predstavením nášho vozidla sme predstavili aj novú motoristickú kategóriu SUPERQUAD a bol by som rád, keby sme nezostali v tejto kategórii jediní.

Ako dlho trvala celková príprava/výroba vozidla a boli jej súčasťou aj nejaké neúspechy?
Asi pred ôsmimi rokmi som sa rozhodol, že idem do toho. Na začiatku som začal s malým obnosom peňazí, ktoré sa však rýchlo minuli a výsledok celej práce bol jeden veľký omyl. To čo sme vytvorili bol totálny nezmysel a musel som znova začať od úplnej nuly.
Navyše som minul všetky peniaze a nemal nič. Stále, keď sa mi stalo niečo takéto, som šiel do obchodu s drahými autami, aby som si pripomenul, že ak takéto auto chcem jedného dňa mať, musím makať ešte viac. Začal som teda s novým dizajnom a dizajnérom, s ktorým sme pripravili úplne nový koncept. Bolo to zhruba pred dvoma rokmi a bolo práve to vozidlo, ktoré sme nedávno predstavili na autosalóne v Ženeve. Takže len pred dvoma rokmi vznikli prvé náčrty a dnes tu máme prvý prototyp.

Predstavujeme malý tím, nakoľko by ste počet členov, ktorí na tomto projekte intenzívne pracujú spočítali na desiatich prstoch. Spolupracujeme však aj s dodávateľmi, ktorí sú svetovou špičkou a dodávajú komponenty aj tým najvýznamnejším značkám.
Svetlá nám vyrábajú v Taliansku, rám v Česku, pohon a centrálne skrutky sú z Nemecka, kolesá nám na mieru vyrába firma, ktorá vyrába disky aj pre Formulu 1. Kolesá sú navyše najľahšie na svete, pričom zadné koleso váži len 7,8 kilogramov, čo predstavuje váhu karbonového kolesa v poslednom Koenigseggu. Niektoré komponenty dovážame aj z Ruska, Švédska či Ameriky, takže celkovo sme jedna veľká medzinárodná rodina.
Aké boli prvé pocity po predstavení na autosalóne v Ženeve a následné ohlasy? Zdá sa, že na Slovensku sa ľudia znova rozdelili na dva tábory, ako to vnímate vy?
Mám skúsenosti s vystupovaním pred ľuďmi, nakoľko som kedysi pracoval ako hotelový animátor. V Ženeve to však bolo úplne iné, mal som trému a strašne som sa bál. Ženeva síce nie je najväčší autosalón, no je to najdôležitejšia motoristická udalosť na svete. V automobilovom priemysle je to niečo ako odovzdávanie oskarov v tom filmovom svete. Je tam veľa novinárov, kritikov a odborníkov, ktorých názoru som sa bál najviac, keďže som nevedel, aké budú ich reakcie.

Samotná tlačovka mala trvať 15 minút a varovali ma, aby som nerozprával dlhšie. Nakoniec som to dal za 4 minúty, nielen že som sa vo svojom príhovore stratil, ešte sa mi aj niekoľkokrát pokazil mikrofón. Nakoniec to však dopadlo dobre a prišli ma pozdraviť a pochváliť aj tí najväčší v tomto biznise. Na druhej strane som samozrejme obdržal aj kritiku, ktorá však súvisela len s dokončením vozidla, takže o pár mesiacov budú aj tieto pochybnosti vyvrátené. Čítal som aj negatívne ohlasy, ale väčšinou nás ľudia majú radi a to je na tom celom to najlepšie.
Známa je už aj výsledná cena, ktorá samozrejme nie je najnižšia, s čím sa však dalo počítať. Môžete prezradiť, aká bola výrobná cena?
Rozdiel medzi výrobnou a predajnou cenou je taký, aký má byť. V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že vyvinúť niečo také stojí milióny eur a tie treba niekde zohnať. Taktiež pracujeme na ďalšom modeli a to sme ešte nezačali predávať ani tento, čiže potrebujeme zasa niekoľko miliónov, aby sme predviedli taký produkt, za ktorý sa v konečnom výsledku nebudeme musieť hanbiť. Ľudia vždy vidia len číslo, ale čo všetko sa za tým skrýva už nevidí nikto.

Odkedy sa venujem tomuto projektu som bol so svojou rodinou na dovolenke len raz a aj to autom v Chorvátsku. Svoju partnerku a syna už 8 rokov ukracujem o veci, ktoré by mohli mať, ak by som sa nevenoval tomuto. Fandia mi a veria, že to neskončí len pri tomto prvom kuse, takže je to aj veľká zodpovednosť. Naše vozidlo má kúpený iba motor, prevodovku a pohon. Všetko ostatné si buď sami vyrábame, alebo nám to niekto vyrába na mieru. Ešte aj keramické brzdy a tlmiče, ktoré nakupujú aj tí najväčší hráči nám musí výrobca upraviť a vyrobiť presne na mieru, nakoľko máme neštandardné výkony a váhy.
Uvažovať o plánoch do budúcna je možno ešte priskoro, no máte už nejaký nový nápad ?
Nedávno predstavené vozidlo je hotové už na 90 %, za niekoľko mesiacov ho predstavíme aj na cestách a dúfam, že ho začneme už aj predávať. Záujemcov už niekoľko máme, takže najťažšia etapa sa ešte len začína. Hlavným cieľom je neskončiť iba ako dobrý nápad, ale pokračovať a začať vyrábať vozidlá, ktoré si ľudia budú chcieť kúpiť.

Navyše sa nám už ozvali aj viaceré spoločnosti a zahájili sme aj prvé spolupráce. Vozidlo ešte v tomto roku chceme predstaviť na minimálne ďalších troch svetových udalostiach podobných tej ženevskej. Možno potešíme aj slovenských fanúšikov, keďže plánujeme tiež akciu na Slovensku, kde vozidlo predstavíme v plnej zbroji.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze

Slováci robia pri kúpe smartfónu triviálnu chybu. Tento dôležitý parameter nesmieš nikdy prehliadnuť (+RADY)
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal

ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie

ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

