Elektrifikácia ťažkej nákladnej dopravy v Európe má pred sebou ešte dlhú cestu. Do úplného zákazu spaľovacích áut v EÚ zostáva ešte viac než 10 rokov. Portál Euractiv ale nedávno priniesol informáciu, že elektrické kamióny budú mať na adaptáciu ešte viac času. Únia chce povoliť registráciu nových naftových ťahačov až do roku 2040.

Nové osobné autá so spaľovacím motorom už v Európe od roku 2035 nezaregistruješ. Do tejto kategórie spadajú aj dodávky do 3,5 tony, no nariadenie ďalej nešpecifikuje, či sa tento zákaz týka aj vozidiel ako kamióny, traktory či autobusy.

Portál Euractiv získal prístup k dokumentu Európskej komisie o revidovaných emisných normách CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, v ktorom sa uvádza, že potenciálny zákaz spaľovacích kamiónov by mohol nastať najskôr v roku 2040.

Presný dátum možno spoznáme už o pár dní

Zákon o zákaze registrácie nových áut a dodávok so spaľovacími motormi od roku 2035 neobsahoval žiadne ciele pre ťažkú nákladnú dopravu v Európe. Tie by ale mali byť upresnené už o pár dní, 14. februára.

Tesla

Dozvedieť by sme sa teda mali, kedy príde definitívny zákaz predaja ťažkých vozidiel so spaľovacími motormi. Sem patria aj iné podskupiny, napríklad poľnohospodárska technika.

Dokument tiež špecifikuje minimálny podiel bezemisných vozidiel v hromadnej doprave. Výrobcovia mestských autobusov tak budú musieť vyrábať a tým pádom aj predávať určité percento elektrických autobusov alebo autobusov na vodík. Presný podiel ale takisto zatiaľ nie je bližšie špecifikovaný.

Ak chceme byť uhlíkovo neutrálni, musíme konať

Zákaz predaja osobných áut a dodávok so spaľovacími od roku 2035 má podľa šéfa EÚ pre klímu, Fransa Timmermansa, hlbší význam. Únia sa totiž zaviazala, že v roku 2050 budú mať takmer všetky autá v Európe nulové emisie.

Priemerná životnosť auta na západe je 18 rokov, pričom na východe Európy je to až 28 rokov. V roku 2050 by teda v ideálnom prípade tieto autá už po cestách jazdiť nemali. To sa zrejme nepodarí dosiahnuť, no väčšina vozidiel na cestách by už mohla byť bezemisná.

Zákaz predaja naftových nákladiakov od roku 2040 je ale podľa Fedora Unterlohnera, manažéra nákladnej dopravy z T&E, príliš neskorý, nakoľko nákladné vozidlá v Európe majú priemernú životnosť 18 rokov. Z toho vyplýva, že niektoré naftové ťahače by mohli po cestách jazdiť aj v rokoch 2058-2060.

Volvo Trucks Schweiz/Facebook

Mimovládna organizácia T&E teda vyzýva, aby sa rovnaký rok 2035 vzťahoval aj na ťažkú nákladnú dopravu. Koncom minulého roka si tento návrh vyslúžil podporu množstva firiem, medzi ktoré patrí logistický gigant Maersk, alebo spoločnosti Henkel či PepsiCo.

S vybudovanou infraštruktúrou bude elektrifikácia jednoduchá

Pokiaľ nebude v Európe vybudovaná infraštruktúra nabíjacích staníc pre nákladnú dopravu, prepravcovia budú len ťažko elektrifikovať svoje flotily. EÚ už ale začína pracovať na tom, aby boli hlavné európske tepny dostatočne pokryté nabíjačkami.

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) konštatovali, že ak chce EÚ dosiahnuť klimatickú neutralitu, nabíjacie stanice pre elektromobily by mali byť dostupné každých 60 kilometrov (km), vodíkové čerpacie stanice každých 100 km a lode by mali produkovať menej emisií.

Poslanci súhlasili so stanovením minimálnych vnútroštátnych záväzných cieľov na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá. Členské štáty musia do roku 2024 predložiť svoj plán o tom, ako tieto ciele dosiahnuť.

Podľa prijatého textu by do roku 2026 mal existovať aspoň jeden elektrický nabíjací park pre autá každých 60 km pozdĺž hlavných ciest EÚ. Pre nákladné vozidlá a autobusy to platí len v rámci základnej cestnej siete TEN-T a s výkonnejšími stanicami. Výnimky budú mať najvzdialenejšie regióny, ostrovy a cesty s nízkou premávkou.

Toto je jednoznačne najlepší plug-in hybrid na trhu

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú