Európsky parlament sa konečne začína výraznejšie zaoberať otázkou nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily.

Dopravný výbor predložil návrh na jej rozširovanie a tiež rozširovanie infraštruktúry vodíkových staníc. Do roku 2026 by podľa týchto pravidiel mali byť nabíjačky minimálne každých 60 km.

Nabíjačka každých 60 km je, popri hlavných ťahoch ciest, štandardom už aj v dnešnej dobe. Vyspelé západné krajiny už majú nabíjacie stanice pomaly na každej benzínke či odpočívadle. Návrh dopravného výboru však hovorí o tom, že každých 60 km by sa mal nachádzať veľký nabíjací HUB hneď pre niekoľko elektromobilov.

Návrh ešte nie je záväzný

Návrh nariadenia ešte nie je záväzný, dopravný výbor ho predloží na zasadnutí parlamentu a následne sa o ňom bude rokovať. Výsledkom tohto nariadenia by malo byť vybudovanie veľkých nabíjacích bodov každých 60 km do roku 2026 a to na desiatich hlavných dopravných tepnách v Európskej únii.

Tieto body by pritom mali obsahovať nabíjacie stojany pre osobné elektromobily, ale aj nákladnú dopravu.

Michal Varga/FonTech

Od roku 2028 budú štandardom minimálne dve nabíjacie stanice na jedno odpočívadlo pre nákladné autá. Dopravný výbor tiež myslí aj na alternatívu k batériovým elektromobilom a v návrhu žiada vodíkovú čerpaciu stanicu každých 100 km do roku 2028. Aj táto inovácia sa spočiatku týka iba hlavných dopravných tepien transeurópskej dopravnej siete, píše Electrive.

Ako si vedie Slovensko?

My sme v rámci redakcie elektromobilom absolvovali niekoľko jázd po celom Slovensku a vieme objektívne zhodnotiť, či Slovensko už dnes spĺňa tento cieľ Európskej komisie.

Z Bratislavy do Košíc sa už v dnešnej dobe dostaneš v podstate bez problémov ako južnou, tak aj severnou trasou. Cesta popod Tatry je ale nabíjacími stanicami pokrytá podstatne lepšie, preto sa dá pohodlne naplánovať aj pre elektromobily s nižším dojazdom.

Južnou cestou je to už o niečo horšie, nižší počet nabíjačiek je cítiť najmä na úseku od Lučenca po Košice, kde si musí majiteľ elektromobilu s nižším dojazdom naozaj dôkladne naplánovať zastávky na nabíjanie.

FonTech

Dá sa však povedať, že v rámci celého Slovenska  nenájdeme dve nabíjačky, ktoré by boli od seba vzdialené viac ako 60 km. Pozdĺž hlavných ťahov smerom na východ Slovenska nájdeme nabíjací bod prakticky na každej čerpačke.

Problém je ale veľkosť týchto nabíjacích hubov. Prakticky až na stanicu ZSE Drive pri Beladiciach je na každej benzínke či odpočívadle jedna, maximálne dve nabíjačky a tak sa môže veľmi jednoducho stať, že budú po príchode obsadené inými elektromobilmi.

Tento problém by ale riešili spomínané veľké nabíjacie huby, rádovo pre desiatky elektromobilov. Také niečo nám ale na Slovensku zatiaľ chýba, no s pribúdajúcim počtom elektromobilov to bude skôr či neskôr nutnosť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú