Záujem o elektromobily je enormný. Gigant nestíha vyrábať batérie a spraví razantný krok
Záujem o elektromobily stúpa a dôkazom toho sú aj dlhé čakacie doby na niektoré modely. VW v dôsledku vysokého dopytu postupne vyraďuje z konfigurátorov niektoré kapacity batérie a k dispozícii zostávajú už iba tie najpopulárnejšie verzie, informoval portál fDrive.
VW sa vyradením menej populárnych konfigurácií snaží optimalizovať výrobu, aby mohol už objednané elektromobily VW ID.3 a ID.4 čo najskôr dodať svojim zákazníkom.
O odstránení niektorých veľkostí batérie informoval český PR manažér VW David Valenta. Aktuálne je pri oboch spomenutých modeloch aj na našom trhu dostupná iba jedna batériová konfigurácia.
V prípade modelu ID.3 ide o verziu s 58 kWh akumulátorom, model ID.4 sa dá nakonfigurovať iba so 77 kWh batériou. Elektrické SUV však ponúka viacero výkonnostných konfigurácií a tak sa pri jednotlivých verziách líši dojazd na jedno nabitie.
Do faceliftu sa to nezmení
Podľa hovorcu českého VW by sa tento stav pri modeli ID.3 nemal zmeniť až do faceliftu. Ten môže prísť už budúci rok, nakoľko v prípade koncernu VW býva zvykom, že dizajn svojich áut aktualizuje každé štyri roky.
Zdá sa, že najväčším problémom je v prípade koncernu produkcia batérií, no s vybudovaním nových tovární na výrobu akumulátorov by sa tento problém mohol eliminovať.
VW varoval, že batérie budú chýbať
Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz v rozhovore pre Reuters povedal, že práve nedostatok výrobnej kapacity môže spôsobiť zásadný problém s dostupnosťou elektromobilov, čo vo finále môžeme sledovať aj na aktuálnej situácii.
Od roku 2035 to bude kritickejšie. Európsky zákaz predaja spaľovákov je podľa neho náročný, no rozhodne splniteľný cieľ. Automobilky však nemôžu zanedbať rozbeh dodávateľského reťazca s batériami, ktoré sú jednou z najdôležitejších súčastí elektromobilov.
Nemecký koncern je s vývojom tak ďaleko, že do roku 2035 môže úplne prerušiť predaj spaľovákov v Európe, no niektoré automobilky, ktorých vývoj zaostáva, s tým budú mať problém.
Chýbať môžu aj suroviny
Zabezpečiť dostatočnú výrobu batérií je jedna vec, no tá druhá, nemenej dôležitá, je nájsť nové ložiská lítia, niklu, kobaltu a mangánu, teda surovín, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou súčasných akumulátorov.
Chýbajúce suroviny takisto môžu spomaliť prechod na elektromobily, či dokonca ohroziť marže automobiliek, čo povedie k navyšovaniu predajných cien.
Riešením môžu byť batérie bez lítia
Výrobcovia po celom svete prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami batérií, ktoré eliminujú potrebu lítia. S jednou z nich teraz prišiel startup z Bostonu, ktorý predstavil nabíjateľnú batériu bez lítia. Tá má potenciál konkurovať lítium-iónovým batériám, pričom stojí len zlomok ceny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Ako ďalej píše web FastCompany, cena lítium-iónových batérií od čias ich prvého predaja pred zhruba tridsiatimi rokmi klesla až o 97 %. Nič to však nemení na tom, že ich výroba je stále nákladná, čo sa odráža aj na cene elektromobilov.
Startup Alsym Energy sa presne z toho dôvodu rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto batériu sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje len bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé kovy (kobalt a lítium).
Ich batérie sú nehorľavé, takže môžu byť okrem elektromobilov využité aj v priemysle, lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitým materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a zbytočne nezaťažuje životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak pôjde všetko podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Živnostníkom zostáva už len pár dní, inak im hrozia sankcie. Nezabudnite na túto povinnosť
Mladá Slovenka vytvára netradičné umelecké diela. Na prvej vernisáži predala takmer všetky obrazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP