Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je definitívny. Nové autá budú musieť od tohto roku produkovať nulové emisie, inak dostanú automobilky vysoké pokuty. Finančný riaditeľ automobilky VW Arno Antlitz ale varuje, že zákaz predaja spaľovákov nie je najväčší problém. Podľa neho totiž hrozí nedostatok batérií pre elektromobily, píše portál Auto.cz.
Batéria je najdrahšia súčiastka elektromobilu a pre dosiahnutie cenovej partity elektromobilov a spaľovákov je dôležité, aby ceny batérií čo najskôr výrazne klesli. Automobilky však vyrábajú stále viac elektromobilov a tak bude aj dopyt po batériách časom rásť.
Nesmieme zanedbať výrobu batérií
Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz v rozhovore pre Reuters povedal, že práve nedostatok výrobných kapacít môže spôsobiť zásadný problém s dostupnosťou elektromobilov.
Európsky zákaz predaja spaľovákov je podľa neho náročný, no rozhodne splniteľný cieľ. Automobilky však nemôžu zanedbať rozbeh dodávateľského reťazca s batériami, ktoré sú najdôležitejšou súčiastkou elektromobilov.
Nemecký koncern je s vývojom tak ďaleko, že do roku 2035 môže úplne prerušiť predaj spaľovákov v Európe, no niektoré automobilky, ktoré sú s vývojom pozadu, s tým budú mať problém.
Chýbať môžu aj suroviny
Zabezpečiť dostatočnú výrobu batérií je jedna vec, no tá druhá, nemenej dôležitá, je nájsť nové ložiská lítia, niklu, kobaltu a mangánu, teda surovín, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou súčasnej generácie akumulátorov.
Chýbajúce suroviny takisto môžu spomaliť prechod na elektromobily, či dokonca znížiť marže automobiliek, čo povedie k navyšovaniu predajných cien elektromobilov.
Putin dostane celý priemysel do úzkych
Podľa informácií nemeckého denníka Die Welt chystá šéf Kremľa na Západ novú surovinovú pascu. Zdá sa totiž, že Rusko môže ovládnuť najväčšie ložiská lítia na svete, ktoré sa nachádzajú v Bolívii.
Hoci Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia na svete a v zásobe ho má 21 miliónov ton, pričom sa neustále snaží zvyšovať ťažbu, zisky z predaja sú pre ňu mizivé, píše TN Nova na svojom webe. A to i napriek tomu, že ceny lítia neustále stúpajú. Pre lepšiu predstavu, v porovnaní s rokom 2012 vystrelili ceny nahor až 19-násobne.
I keď Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia, pri ich ťažbe čelí krajina mnohým prekážkam, vrátane právnych obmedzení, ktoré k ložiskám aktuálne nepustia súkromné spoločnosti.
Bolívia sa preto snaží nájsť obchodného partnera pre ťažbu tejto suroviny, pričom jedným z favoritov je ruská spoločnosť Uranium One patriaca pod Rosatom (ruská štátna spoločnosť pre atómovú energiu), informuje spravodajská agentúra Reuters.
Riešením môžu byť batérie bez lítia
Výrobcovia po celom svete prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami batérií, ktoré eliminujú potrebu lítia. Jednou z nich teraz prišiel startup z Bostonu, ktorý predstavil nabíjateľnú batériu, ktorá má potenciál konkurovať lítium-iónovým batériám, pričom stojí len zlomok ceny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Ako ďalej píše web FastCompany, cena lítium-iónových batérií od čias ich prvého predaja pred zhruba tridsiatimi rokmi klesla až o 97 %. Nič to však nemení na tom, že ich výroba je stále nákladná, čo sa odráža aj na cene elektromobilov.
Startup Alsym Energy sa presne z toho dôvodu rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály, ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave, či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitým materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde ďalej podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené