Aj to tak možno na Slovensku nevyzerá, svet postupne prechádza na elektromobily. V EÚ je v pláne úplný zákaz áut so spaľovacím motorom od roku 2035, no vo viacerých krajinách elektromobilita rastie neúprosným tempom aj napriek tomu, že zákaz spaľovákov príde až o 12 rokov. Nová štúdia si teda posvietila na to, kedy naozaj budeme kupovať viac elektromobilov, než spaľovákov. Na tému upozornil Reuters, ktorý informoval o výskume neziskovej organizácie RMI.

Ich predpoveď je jasná: „Exponenciálny nárast počtu elektrických vozidiel znamená, že predaj vozidiel so spaľovacím motorom a dopyt po fosílnych palivách už dosiahli svoj vrchol a do roku 2030 budú na ústupe. Začal sa teda koniec éry vozidiel s pohonom na fosílne palivá, čo ohrozuje polovicu celosvetového dopytu po rope,“ uvádzajú hneď v úvode štúdie.

Tieto čísla nás každý rok zarazia

Prognostici sú nútení každoročne upravovať svoje projekcie trhového podielu elektromobilov smerom nahor, pretože ceny batérií klesajú podľa, preferencie spotrebiteľov sa posúvajú smerom k elektromobilom a popredné krajiny riešia, ako modernizovať siete a zavádzať nabíjaciu infraštruktúru.

RMI

V súčasnosti sa konsenzus sústreďuje okolo 40 % podielu EV na trhu v roku 2030, ale to by si podľa štúdie vyžadovalo výrazné spomalenie rastu. Takéto spomalenie je síce možné, no zo zistení RMI vyplýva, že je nepravdepodobné.

Graf vyššie dokonale zobrazuje projekcie (sivé polpriamky), ktoré experti doteraz podceňovali. Projekcia na základe dát z roku 2023 je už výrazne prudšia než doteraz, čo jednoznačne súvisí v exponenciálnym rastom predajov elektromobilov.

Exponenciálny rast pripomína S-krivku

Rast predaja elektromobilov sa pohybuje po S-krivke (krivka v tvare pripomínajúcom písmeno S), zistila nová štúdia. Ďalej výskumníci poukázali na fakt, že „jedna krajina za druhou sa uberá podobnou cestou“.

RMI

Vo všeobecnosti trvá približne šesť rokov, kým sa krajiny dostanú z 1 % na 10 % trhového podielu, a potom ďalších približne šesť rokov, kým sa vedúce krajiny dostanú na 80 %. Celosvetovo bude v roku 2023 takmer každý piaty predaný automobil elektrický, pričom pred dvoma rokmi to bol každý desiaty,“ hovoria výskumníci.

Čo je ale ešte zaujímavejšie, je cenový vývoj na trhu elektromobilov. Podľa výskumníkov sme totiž len zhruba 2 roky od toho, aby boli elektromobily v Európe rovnako lacné, ako ich spaľovacie ekvivalenty.

Z kontinuity kriviek učenia sa vyplýva, že ceny batérií sa do roku 2030 znížia na polovicu, čo umožní všetkým významným krajinám a typom vozidiel dosiahnuť cenovú paritu. Čínske vedenie medzitým vyvolalo preteky o dominantné postavenie v technológiách elektrických vozidiel budúcnosti,“ poukazujú výskumníci. Cenovou paritou pritom myslia bod, kedy je cena elektromobilu a ekvivalentného spaľováku rovnaká.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Zaujímavé potom je, že v Európe už od roku 2026 bude možné kúpiť akýkoľvek elektromobil za rovnakú cenu ako ekvivalentný spaľovák – do tohto bodu sa ako prvá dostane práve Európa. Po nás tento zlomový bod dosiahne USA, no až v roku 2029, teda o celé 3 roky neskôr.

RMI

Elektromobily predbehnú spaľováky už v roku 2026

Podľa modelu S-krivky, ktorý štúdia použila na základe doterajšieho rastu elektromobilov sa „predaj elektrických vozidiel do roku 2030 zvýši minimálne štvornásobne a v roku 2030 bude tvoriť 62 % až 86 % celosvetového predaja automobilov.“ Počet predaných elektromobilov by následne mohol predbehnúť predaj spaľovákov už v roku 2026.

RMI

To predstavuje zásadný problém pre ropné spoločnosti, pretože štúdia taktiež analyzovala dopad tejto a ďalších zmien na dopyt po rope a fosílnych palivách.

Nielen elektromobily, ale aj samotné spaľováky, ktoré sú čoraz efektívnejšie, tento dopyt neustále znižujú. Najnovšie čísla vyzerajú hrozivo – aspoň teda v prípade, že si šéf ropnej spoločnosti.

Rast elektrických vozidiel po S-krivkách znamená, že predaj spaľovákov dosiahol vrchol v roku 2017, dopyt po benzíne dosiahol vrchol v roku 2019,“ uvádza sa v štúdii. „Dopyt po rope pre automobily bude potom stlačený medzi pokračujúcim zvyšovaním efektivity a nárastom počtu elektrických vozidiel. Keď budú elektromobily tvoriť drvivú väčšinu predaja automobilov, svet čaká približne 15 rokov, počas ktorých klesne štvrtina dopytu po rope na nulu.

RMI

Podobnou cestou sa podľa analýzy vydajú aj dvojkolesové vozidlá na globálnom Juhu a nákladné autá na rozvinutých trhoch. Inými slovami, aspoň polovica globálneho dopytu po rope z cestného sektora bude čoskoro ohrozená, následne bude nulová.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú