Zákaz predaja spaľovákov od 2035 je definitívny. Názory expertov kopírujú verejnosť
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je definitívny. Európsky parlament včera definitívne schválil nový zákon, nie všetci odborníci sú stotožnení s tým, že prechod na čistú elektromobilitu v priebehu 12 rokov bude fungovať.
Elektromobily už dnes tvoria značný podiel predajov nových áut v Európe. Až 12,1 % predaných áut na v EÚ bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.
Dobrou správou je, že Slovensko za priemerom až tak nezaostáva. Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Je to síce menej než európsky priemer, no Slovensko sa na zvyšok únie doťahuje.
Názory odborníkov sa líšia
Zatiaľ čo niektorí odborníci a politici stoja za zákazom predaja spaľovákov, iní tento krok odsudzujú a považujú ho za urýchlený. Dopravný analytik Ján Bazovský sa pre redakciu Startitup vyjadril nasledovne:
„Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
V tomto smere má Bazovský pravdu. Adaptácia elektromobility rozhodne nie je v Európe rovnako rýchla. Západné krajiny s vyššou životnou úrovňou prechádzajú na elektrické autá podstatne ľahšie než východné krajiny, kde je životná úroveň nižšia. Inak povedané, pre Slovákov sú elektromobily stále pridrahé.
Ak sa pozrieme na slovenské cesty, veľmi rýchlo si uvedomíme, prečo je u nás počet elektromobilov minimálny. Viaceré dáta odhaľujú, že priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je 14 rokov. Z toho vyplýva, že aj v roku 2050 bude na našich cestách jazdiť stále mnoho áut so spaľovacími motormi, ktoré budú mať práve vek vyše 15 rokov.
Predpovedať však niečo, čo bude o 10 či dokonca 15 rokov je ale nemožné. Elektromobilita napreduje raketovým tempom vpred, zlepšujú sa batérie, pohon, efektivita, nabíjanie a tiež klesajú aj ceny nových elektromobilov.
V roku 2035 môže byť všetko inak a ceny elektromobilov sa môžu dostať na hodnoty prijateľné aj pre Slovákov.
Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky
V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.
V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.
Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy.
Automobilky budú pripravené
Rok 2035 tradičné automobilky zrejme nijak nezaskočí. Už dnes tvoria elektromobily značnú časť ich portfólia a mnohé chcú v Európe skoncovať s predajom spaľovákov omnoho skôr ako v roku 2035. Problémy im ale môžu narobiť hráči z Číny, ktorí si pomaly ale isto začínajú podmaňovať európsky trh.
Portál CleanTechnica každoročne vyhodnocuje dáta v predajoch elektromobilov naprieč rôznymi výrobcami. Vývoj posledných troch rokov naznačuje, kam sa trh s elektrickými autami uberá.
V roku 2022 sa totiž do 5 najväčších svetových koncernov z hľadiska výroby a predaja čistých elektromobilov dostal z tradičných koncernov iba VW, ktorý sa s počtom niečo cez 570 000 elektromobilov nachádza na štvrtom mieste.
Absolútnym lídrom je automobilka Tesla, ktorá predala vyše 1,3 milióna elektromobilov. Druhú, tretiu a piatu pozíciu už ale obsadili čínske koncerny BYD, SIAC a Geely-Volvo.
V roku 2021 sa pritom do TOP 5 prebojovali dva tradičné koncerny. Okrem VW sa tu nachádzala aj skupina Hyundai-Kia a v roku 2020 bola v najlepšej pätici miesto Hyundai-Kia skupina Renault-Nissan-Mitsubishi, uvádza InsideEVs.
Kedy bude pre Slováka elektromobil cenovo atraktívny?
Nie je žiadnym tajomstvom, že Slováci vo veľkom preferujú kúpu niekoľkoročných jazdeniek, pričom dôležitá je pre nich najmä cena. Aké staré jazdenky Slováci najčastejšie kupujú, aký je ich rozpočet a či už sa začínajú zaujímať aj o elektrické autá z druhej ruky, prezradil FonTech.sk zakladateľ spoločnosti AutoPDK, Peter Kurucz.
„Z hľadiska preferovaného veku vozidiel máme na Slovensku dve skupiny motoristov. Prvá skupina kupuje autá v rozmedzí 3-5 rokov. Od mladšieho vozidla očakávajú nižšie náklady na servis, resp. nižšiu kazivosť. Potom je tu skupina, ktorá jednoducho na takéto vozidlá nemá financie. Nerieši tak ročník, ale čo si môže dovoliť v cene cca do 4 000 €, kde sa vyskytujú vozidlá s vekom 10-15 rokov.“
Záujemci o novšie, maximálne 5-ročné autá by si už teda mohli vyberať aj z jazdených elektromobilov. Aj troj- či päťročný jazdený elektromobil je ale drahší než rovnako starý spaľovák, takže tieto autá sú častokrát mimo ich rozpočet.
„Naša spoločnosť sa špecializuje na predaj vozidiel v maximálnom veku 5-6 rokov, kde sa pohybujeme v priemerných cenách 15 000 € – 25 000 €.
Za tieto sumy sa už dá kúpiť niekoľko elektromobilov, no častokrát ide o menšie autá s nižším dojazdom, ktoré prakticky nedokážu konkurovať rodinným spaľovákom.
Dá sa teda povedať, že elektromobil bude pre Slováka atraktívny, ak bude stáť menej než 25 000 €. Nový plnohodnotný elektromobil za takéto peniaze na trhu zatiaľ chýba, no zmeniť by to mohol príchod lacnejších a menších modelov viacerých koncernov, ktoré ich príchod na trh plánujú okolo roku 2025.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia ti celý život. Mercedes vyrobil „nekonečné" brzdy, budú priamo v motore
Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
Omrzeli ho smartfóny? Huawei stvoril dlhočiznú limuzínu, v tomto prekoná 99,99 % vozidiel
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Musk zúri. Jeho konkurent nasadil geniálne funkcie, ktoré navždy pochovajú X
Z konkurenta záchranca. Vyhľadávanie Google sa topí v problémoch, spasiť ho môže ChatGPT
Je bezplatná a chceme ju úplne všetci. Obľúbená aplikácia dostane ultimátnu funkciu
Lukašenko prišiel s bizarnou vyhrážkou. Chce odpojiť od internetu celú krajinu
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené