Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.

Podľa dát Euractiv bolo ku koncu roku 2021 v Európskej únii inštalovaných viac ako 330-tisíc nabíjacích bodov. Do roku 2025 pritom má byť inštalovaných viac ako 1 milión nabíjacích bodov.

Problém je v tom, že toto číslo potrebuje kontext. V niektorých krajinách totiž na 100 obyvateľov pripadá neuveriteľné množstvo nabíjačiek, no mnohé v tejto metrike zaostávajú.

Michal Varga/FonTech

Takmer polovica nabíjačiek len v jednej krajine

Až 122-tisíc nabíjacích bodov sa nachádza v Holandsku a 65-tisíc nabíjačiek je umiestnených v Nemecku. Na zvyšok krajín v únii teda pripadá okolo 143-tisíc nabíjačiek.

Slovensko sa v tejto kategórii nachádza v horšej polovici. Zatiaľ čo v Holandsku pripadá 700 inštalovaných nabíjačiek na 100 000 obyvateľov, u nás je to na rovnaký počet obyvateľov len 16 nabíjačiek.

Nízky počet elektromobilov nás v inštalovanom výkone vystrelil nahor

Vzhľadom k počtu elektromobilov ale nižší počet nabíjačiek na Slovensku nie je až taký problém. V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom.

Na jeden elektromobil nám teda prislúcha až 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.

Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.

Michal Varga/FonTech

Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho ako sú v práci.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú