Predaje elektromobilov v Európe v 2022 prudko rástli. Slovensko je nečakným lídrom v kľúčovej oblasti
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) zverejnilo štatistiky predajov áut s rôznymi typmi pohonu za uplynulý rok. Podiel elektromobilov v Európe medziročne výrazne narástol, ako je na tom Slovensko voči európskemu priemeru?
Najväčší podiel aj v minulom roku tvorili v rámci Európy benzínové autá (36,4 %). Čisto naftové motorizácie dosiahli podiel 16,4 %. Viac ako polovica predaných áut v Európe mala teda čisto spaľovací motor, avšak elektrifikované motorizácie zaznamenali výrazný medziročný nárast.
Každé desiate auto bolo elektrické
Až 12,1 % predaných áut v Európe bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.
Dobrou správou je, že Slovensko za priemerom až tak nezaostáva. Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Je to síce menej než európsky priemer, no Slovensko sa na zvyšok únie doťahuje.
V Európskej Únii sa tento rok predalo vyše 1 123 000 elektromobilov. Naviac ich pribudlo v Nemecku (vyše 356 000) a najväčší medziročný nárast zaznamenal Cyprus (takmer 380 %).
Slovákom nie sú ekologické vozidlá ľahostajné. Dôkazom je aj 13 % pokles predajov naftových áut, avšak počet benzínových vozidiel u nás medziročne vzrástol o niečo vyše 4 %. V rámci EÚ klesol podiel benzínových motorizácií o 12 % a podiel naftových vozidiel klesol až o takmer 20 %.
Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky
V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.
V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.
Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.
Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho, ako sú v práci.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ šokujúco otočila názor. Spaľovák kúpiš aj po roku 2035, má to však háčik
Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
Ford vypálil rybník VW. Na ich technike postavil najkrajší elektromobil
Koniec používania navigačných appiek. Obľúbená krajina Slovákov vytiahla bizarný zákon
Ultimátne riešenie: Našli sme najlepší spôsob cestovania elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Koniec používania navigačných appiek. Obľúbená krajina Slovákov vytiahla bizarný zákon
- Slovensko vytiahlo bizarnosť. Ak takto vyrábaš elektrinu cez fotovoltiku, musíš sa registrovať
- Ford vypálil rybník VW. Na ich technike postavil najkrajší elektromobil
- EÚ šokujúco otočila názor. Spaľovák kúpiš aj po roku 2035, má to však háčik
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Koniec používania navigačných appiek. Obľúbená krajina Slovákov vytiahla bizarný zákon
- Slovensko vytiahlo bizarnosť. Ak takto vyrábaš elektrinu cez fotovoltiku, musíš sa registrovať
- Ford vypálil rybník VW. Na ich technike postavil najkrajší elektromobil
- Putin prinútil EÚ ihneď konať. Ušetrili sme obrovskú sumu, bleskovo prechádzame na obnoviteľné zdroje
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Koniec používania navigačných appiek. Obľúbená krajina Slovákov vytiahla bizarný zákon
- Slovensko vytiahlo bizarnosť. Ak takto vyrábaš elektrinu cez fotovoltiku, musíš sa registrovať
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
O pár hodín nepôjdu volania ani domáci internet. Slovenský operátor hlási výpadok
Brutálny nový problém Windows 11. Posledný update poriadne spomalí tvoj PC
Slovensko upozornilo na neochotu sociálnych sietí mazať nenávistný obsah
VIDEO: Slováci zálohujú už rok, pozrite sa. Sme európskym unikátom v počte zozbieraných fliaš
NATO: Rusko pravdepodobne požiadalo Čínu o „smrtiacu“ pomoc vo vojne na Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené