SUV kupé sú v kurze. Trend, ktorý nastolilo BMW X6 sa spočiatku mnohým automobilovým fanúšikom priečil. SUV má byť totiž najmä praktické a mnohí si ho kupovali práve kvôli veľkému batožinovému priestoru.

Kupé karoséria z kufra „kradne“ celé desiatky litrov objemu, no na oplátku autu dodáva omnoho športovejší vzhľad. Aktuálna situácia na trhu jasne dokazuje, že vodičom nezáleží len na objeme kufra, ale aj na dizajne. SUV Kupé dnes nájdeme v portfóliu každej automobilky a výnimkou nie je ani Citroën.

Pár mesiacov dozadu prebehla svetová premiéra modelu C4 X, a práve písmeno X na konci označuje kupé rodinu značky Citroën. Model vychádza z klasickej C4, no „X-ko“ je o niečo dlhšie a v prípade elektrickej verzie, ktorú som celý týždeň testoval, má aj rovnako veľkú batériu.

V recenzii sa dozvieš:

  • O koľko narástla kapacita batérie v porovnaní s eC4
  • Ako sa to prejavilo na dojazde
  • Zlepšila sa aj nabíjacia krivka nového Citroën eC4 X?
  • Čo považujem za najväčšiu nevýhodu tohto auta
  • Ako na mňa pôsobí interiér
  • Aké technologické inovácie priniesla automobilka do tohto modelu

Z hľadiska pohonnej sústavy nám je eC4 X veľmi dobre známy. Ide prakticky o to isté, čo máme „pod kapotou“ klasickej elektrickej C4. Koncern Stellantis síce predstavil mierne vylepšenú elektrickú platformu, ktorá dostala väčšiu, 55 kWh batériu, no v prípade tohto SUV kupé tu ešte stále máme menší 50 kWh akumulátor.

Mário Šimovič/FonTech

Je to škoda, nakoľko bratranec Peugeot 408 v elektrickej verzii má už väčší akumulátor, čo mu rozhodne zahrá do karát. Praxi sa navyše ukázalo, že relatívne malý akumulátor je už v takto rozmernom aute problémom. V meste sa autu darilo dobre, priemerná spotreba dosahovala 15,9 kWh/100 km a na jedno nabitie by som v takomto prípade prešiel vyše 280 km. Stále sme však ďaleko od udávaných 360 km podľa WLTP.

Mário Šimovič/FonTech

Ak navyše dodám, že práve mesto svedčí Citroënu eC4 X najviac, k WLTP spotrebe sa v realite zrejme len ťažko niekto priblíži. Na diaľnici pri 120 km/h sa spotreba dostala na 19,9 kWh/100 km a pri 130 km/h to bolo až 24,9 kWh/100 km. V takomto prípade by sa dojazd na jedno nabitie pohyboval na úrovni 225 km, respektíve 180 km pri plnom diaľničnom tempe.

Mário Šimovič/FonTech

V zásade ale dojazd cez 200 km väčšine motoristov bude počas bežných dní stačiť dokonca aj v prípade, že počas celého dňa najazdia zhruba 400 km. Jeden takýto deň som totiž absolvoval v rámci testu a ako to dopadlo si môžeš pozrieť vo videu nižšie.

Pri malobaterkáči, ktorým Citroën eC4 X rozhodne je, musíš využívať každú príležitosť na nabíjanie. Ak teda nejazdíš, elektromobil je vhodné vždy pripojiť na nabíjačku. Maximálne sa dokáže nabíjať výkonom 100 kW, no nabíjacia krivka je aj v tomto prípade sklamaním a už pri 50 % sa auto nenabíja viac než 60-70 kW v závislosti od vonkajšej teploty. Plné nabitie by určite zabralo vyše 1,5 hodiny, no do 70-80 % sa dokáže eC4 X nabiť do 45 minút.

Mário Šimovič/FonTech

V prípade dlhšej zastávky sa môže auto nabíjať aj pomocou 11 kW AC nabíjačky, kde by plné nabitie nemalo zabrať viac než 5 hodín. Z hľadiska výkonu sa jedná o adekvátne hodnoty. Elektromotor má 136 koní, čo na bežné jazdenie bohato stačí. Maximálna rýchlosť 150 km/h je v podstate „zbytočná“, nakoľko už pri diaľničnej 130-ke je spotreba tak vysoká, že rýchlejšie sa už ani neoplatí jazdiť.

Mário Šimovič/FonTech

Kupé karoséria má za následok zlepšenie koeficientu odporu vzduchu, ktorý dosahuje hodnotu 0,29. Zásadné zvýšenie efektivity nečakaj, no z môjho subjektívneho pohľadu som si všimol, že sa oproti klasickej eC4 znížil akustický hluk pri jazde po diaľnici.

Ako som už naznačil, vďaka kupé karosérii je eC4 X dlhšia o 24 cm a narástol aj objem batožinového priestoru. Ten má 510 litrov, no kvôli tomu, že kufor sa otvára na štýl „sedan“ a nie „liftback“, je nakladací otvor veľmi malý.

Mário Šimovič/FonTech

Toto považujem, žiaľ, za jednu z najväčších nevýhod eC4 X. Ak by sa kufor otváral spolu so zadným oknom, nakladanie väčších predmetov či kufrov by bolo oveľa komfortnejšie.

Mário Šimovič/FonTech

Milým prekvapením bol interiér. Prémiové materiály by si tu hľadal márne, no Citroën sa na nič nehrá a nechce byť „prémiový“. Tvrdé a mäkké plasty sú tu na oplátku na dotyk kvalitné a príjemné.

Mário Šimovič/FonTech

Pred vodičom sa nachádza digitálny kokpit, ktorého dizajn sa dá upraviť cez hlavný displej infotainmentu. Žiadne zásadné zmeny ale nečakaj, väčšinou ide len o to, aké informácie chceš na prístrojovke zobrazovať. Vodič má k dispozícii ešte head-up displej, no obraz sa nepremieta priamo na čelné sklo, ale na malé sklíčko na vrchu prístrojovej dosky.

SUV kupé sú v kurze. Toto je elektrický Citroen eC4 X

Jednotku s hviezdičkou ale udeľujem Citroënu za to, že do eC4 X nasadil infotainment novej generácie. Systém po novom podporuje Apple CarPlay a Android Auto vzduchom, teda bez nutnosti prepájať smartfón a auto káblom. Obrazovka má navyše krásne jemné rozlíšenie a čo sa týka samotného infotainmentnu, má veľmi jednoduché, no o to intuitívnejšie menu.

Mário Šimovič/FonTech

Ovládanie klimatizácie má svoj samostatný panel, takže milovníci hardvérových tlačidiel si tu tiež prídu na svoje. Citroën eC4 X tiež disponuje technológiami ako adaptívny tempomat alebo systém udržiavania v jazdnom pruhu. Ten funguje aj v meste, no nie príliš spoľahlivo. Na diaľnici si však dokáže poradiť s väčšinou bežných zákrut.

Zhodnotenie

Citroën eC4 X je v porovnaní s obyčajnou eC4 rozhodne „upgradom“, a to nie len dizajnovým, ale aj technologickým. Škoda, že Citroën nesiahol po väčšej batérii, ktorá by tomuto elektromobilu rozhodne prospela. Lepšie technológie a nový infotainment však rozhodne budú pre niektorých motoristov to, kvôli čomu uprednostnia „X-ko“ pred bežnou C4.

Otvára sa tu však ešte jedna otázka, ktorou je cena. Citroën eC4 X začína na sume 33 490 €, zatiaľ čo eC4 štartuje na 31 990 €. Rozdiel 1 500 € za novší infotainment, o niečo lepšie technológie a väčší batožinový priestor, do ktorého je ale rozhodne horší prístup, môže byť pre niekoho veľa.

Ten, kto však preferuje používanie Apple CarPlay či Android Auto rozhodne ocení možnosť pripojiť smartfón bezdrôtovo a nabíjať si ho takisto skrz vstavanú bezdrôtovú nabíjačku. V takomto prípade by mal rozhodne siahnuť po X-ku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú