Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prakticky súčasne Mercedes priniesol facelift dvojice svojich najdostupnejších elektromobilov, modelu EQA a EQB. Zatiaľ čo EQA je pomerne kompaktný crossover, ktorý je svojimi vonkajšími rozmermi, ale i veľkosťou batožinvého priestoru, určený skôr pre pár a na mestské jazdenie, model EQB je plnohodnotné rodinné auto.

Obe autá zdieľajú tú istú elektrickú platformu. Majú teda rovnako veľkú batériu, rovnako rýchle, respektíve, na dnešné pomery už možno “trochu pomalé” nabíjanie a oba modely disponujú rovnakými, avšak úplne novými technológiami, ako ich predfacelifotví súrodenci.

FonTech

Napriek tomu, že technicky je EQA a EQB veľmi podobné, ja osobne by som si za každú cenu vybral práve väčšieho z dvojice a to aj napriek tomu, že základná cenovka je o pár tisíc eur vyššia. Prečo? Všetky dôvody zhrniem v tejto recenzii.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo nové prináša facelift Mercedesu EQB
  • Či sa nejako zlepšili spotreby a čas nabíjania
  • Čo považujem za najväčší nedostatok tohto elektromobilu
  • Čím ma Mercedes opäť presvedčil o tom, že má jedny z top elektromobilov na trhu
  • Na akej sume začína elektrické SUV, ktoré môže mať až sedem miest na sedenie

Priestor, ktorý je v danej triede nevídaný

Ako som už uviedol, EQB je o niečo drahšie v porovnaní s modelom EQA. Zatiaľ čo EQA začína na sume 56 610 €, model EQB štartuje na 58 920 €. Za dve tisícky navyše ale dostaneš omnoho priestrannejšie auto, ktoré je navyše možné nakonfigurovať aj v 7-miestnej verzii, samozrejme, za príplatok.

Siedmy rad sedadiel som mal možnosť vyskúšať už v predfacelifte. Ide skôr o núdzové sedenie, nič na dlhé trasy. Každopádne, z času na čas sa určite zíde mať k dispozícii auto, v ktorom môžeš legálne odviesť ďalších šiestich ľudí.

FonTech

V 5-miestnom nastavení je priestor na zadných sedadlách veľkorysý a EQA sa s ním ani zďaleka nemôže porovnávať. Keď som si sadol sám za seba v menšom EQA-čku, rozhodne som nemal dostatok priestoru. V EQB to je úplne o niečom inom, miesta na zadných sedadlách je dostatok a myslím si, že za cenový rozdiel iba 2 000 € tu absolútne nie je o čom. EQB je v tomto smere pre mňa jasná voľba.

Niekto by mohol namietať, že keď sa v aute vozí sám, nanajvýš dvaja, nepotrebuje veľa priestoru v druhom rade a s menším EQA dosiahne lepšiu spotrebu a lepšie sa s ním aj manévruje. To je síce pravda, no EQB nie je zase až tak veľké auto, myslím teda vonkajšími rozmermi. EQB je rovnako široké a dlhšie je len o 20 cm, no rozdiel vo vnútornom priestore je výrazný. V mojich očiach je teda EQB prakticky rovnako kompaktné, avšak omnoho priestrannejšie, než EQA.

Spotreba adekvátna rozmerom

Kráľ spotreby to nie je, ale to nikdy nebude žiadne elektrické SUV na trhu. EQB kvôli svojmu “hranatému” respektíve “krabicovému” typu karosérie nedosahuje tak skvelé aerodynamické vlastnosti, ako menšie EQA. Oblé línie však autu rozhodne pomáhajú a vďaka tomu rozdiel v spotrebe nie je až taký drastický.

Ak navyše preferuješ pokojnejší a pomalší štýl jazdy niekde na úrovni okolo 110 km/h po diaľnici, hravo sa dostaneš na hodnoty spotreby, s ktorými prejdeš na jedno nabitie aj 300 km. Pri 130-ke na diaľnici a teplotách okolo 12 stupňov Celzia sa moja spotreba vyšplhala na 26 kWh/100 km. Akonáhle som ale trochu zvoľnil tempo a tempomat nastavil na 120 km/h, priemerná spotreba klesla na 22-23 kWh/100 km. Pri spomínanej 110-ke som sa držal na úrovni okolo 20 kWh/100 km a so 66,5 kWh batériou by som takto prešiel spomínaných 300 km na jedno nabitie.

FonTech

Veľmi milým prekvapením bola spotreba pri jazde okreskami a cez obce. Na takmer 100 km trase dokázalo EQB jazdiť so spotrebou do 17 kWh/100 km, jazda pritom bola pomerne dynamická.

Miernym sklamaním v roku 2024 je azda iba nabíjanie. Mercedes síce po facelifte vybavil auto tepelným čerpadlom a pokročilým termomanažmentom, no maximálny nabíjací výkon zostal na úrovni 100 kW. Takýmto nabíjacím výkonom dnes disponujú lacnejšie európske, prípadne čínske elektromobily a podľa mňa Mercedes s cenovkou takmer 60 000 € si zaslúži niečo viac. Chápem ale, že ide o facelift a technika v podobe pohonu či nabíjania zostala rovnaká ako v predfacelifte.

FonTech

Čo sa týka výkonu a jazdných vlastností, tu nie je autu čo vytknúť. Testoval som verziu s označením 350 4Matic, čiže štvorkolku s výkonom 292 koní. Auto je mimoriadne svižné, dokonca aj keď je plne naložené. Rozhodne to však nie je žiadne ostré športové SUV, aj podvozok je skôr naladený do komfortu než na ostrú jazdu, no predbiehanie pomalších áut je s týmto autom doslova radosť.

Technológie hodné roku 2024

Azda najväčší upgrade zaznamenal Mercedes EQB v oblasti technológií. Áno, facelift priniesol novú prednú masku, nový multifunkčný volant a niekoľko ďalších dizajnových detailov, no to najpodstatnejšie sú nové technológie a pokročilí asistenti, ktorí sú prakticky to najlepšie, čo aktuálne Mercedes ponúka.

Aj v základnom modeli, za ktorý EQB rozhodne môžeme považovať, teda nájdeš pokročilého asistenta jazdy na diaľnici. EQB disponoval vyššou výbavou a tak som mal k dispozícii aj famóznu 360-stupňovú kameru.

Mercedes EQB je prémiovka za cenu lepšie nakonfigurovaného VW

Pred vodičom sa rozprestiera dvojica displejov, ktoré sú osadené v jednom paneli. Ide už o pomerne starý “layout”, ktorý mercedes predstavil už pred viac ako 8 rokmi, avšak aj dnes vyzerá sviežo a moderne.

Obzvlášť, keď na ňom beží vynovený infotainment. Ten po novom podporuje bezdrôtové Apple CarPlay, čo v predfacelifte nebolo a autu som to vyčítal. Vstavaná navigácia mi opäť ukázala, prečo sú elektromobily od Mercedesu jedny z top na trhu. Navigácia totiž plánuje trasu tak dokonale a presne, ako navigácia v žiadnom inom doposiaľ testovanom elektromobile.

Najlepšia vstavaná navigácia v elektromobiloch, akú môžeš mať

Uvediem príklad. Vyrážal som na približne 160 km trasu s tým, že som sa následne potreboval vrátiť naspäť do Bratislavy. Dokopy teda 320 km. Auto som mal pred cestou nabité na 87 % a navigácia mi oznámila, že po príchode do cieľa budem mať 38 % batérie. Zároveň mi však ponúka informáciu, že ak by som sa chcel po rovnakej trase vrátiť naspäť, bude mi chýbať 8 % batérie a ja som tak už pri ceste tam mohol kalkulovať, kde a ako nabiť.

FonTech

Ráno som si chcel dať kávu, a aj keď som nepotreboval nabíjať, auto som na 10 minút napojil na nabíjačku, šiel som si kúpiť kávu a za ten čas som dobil 12 kWh energie. To mi už stačilo na to, aby som pri spiatočnej ceste už vôbec nemusel nabíjať. Aj tak som sa ale zastavil na benzínke po vodu, auto som opäť zapojil na nabíjačku a do Bratislavy som dorazil s 20 % batérie. Jednoduché ako facka, ani som nepostrehol, že idem elektromobilom.

S výbavou cena rastie, no do 70-tisíc vieš mať top elektromobil

Samozrejme, testovaný model v najvýkonnejšej verzii a pohonom všetkých kolies je vysoko nad sumou 58-tisíc eur. Testované EQB 350 4Matic bolo prakticky v plnej výbave a jeho cena s DPH vyskočila až na takmer 82 500 €.

FonTech

Ak by som si ale EQB konfiguroval ja, úplne by mi stačila verzia 250 s výkonom 190 koní, ktorá má navyše ešte nižšiu spotrebu a tým pádom lepší dojazd. Nepotreboval by som elektricky nastaviteľné sedadlá, dizajnový AMG packet a podobné výstrelky.

Pri tomto aute mi ide o priestor, vzhľadom na rozmery skvelú spotrebu a koniec koncov, je to Mercedes. Do 70 000 € si ho vieš nakonfigurovať do výbavy, v ktorej ti nič nebude chýbať. Podotýkam, že toto je cenovka, v ktorej sa pohybujú lepšie vybavené Kie EV6 či VW ID.4 a 5.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú