+ Boje s kolosálnymi monštrami
+ Systém inteligentných pomocníkov- Pawnov
+ Dostatok rôznorodých nepriateľov

- Optimalizácia a nižší framerate
- Väčšinou generické úlohy
- Frustrácia pri hľadaní cieľov úloh

Tohtoročná herná jar patrí vďaka titulom ako Final Fantasy VII Rebirth a Rise of the Ronin jednoznačne japonskej produkcii. Kvalitné AAA hry z krajiny vychádzajúceho slnka sa tento rok stretávajú s dlho očakávaným pokračovaním dnes už kultovej záležitosti od Capcomu. Titul Dragon´s Dogma prišiel ako fenomén v roku 2013 a predviedol, ako má vyzerať originálnymi mechanikami prešpikované RPG.

Celá hra sa svojím vizuálom paradoxne viac podobá na západnú tvorbu, našiel si tam základné profesie postáv, real-time súboje a rozprávkový svet plný mýtických bytostí vrátane mantichor, hydier, kyklopov, či obrovských drakov. To, že Japonci dokážu priniesť nové zábavné mechaniky, nám ukázali napríklad pridaním špeciálneho tlačidla na uchopenie.

FonTech

To malo viacero funkcií, pretože ním môžeš zdvihnúť objekt alebo menšieho nepriateľa a vrhnúť ho kamkoľvek uznáš za vhodné. Väčšiu zábavu a úžitok však ponúkalo, keď si ho stlačil pre gigantickom bossovi, na ktorého si týmto spôsobom zachytil a mohol si voľne liezť až k jeho hlave, kde si zasadil kritický úder, ukrajujúci hodný kus z jeho zdravia. Tu prišiel pocit ako vystrihnutý z God of War, v ktorom však bolo takmer všetko nalinkované a naskriptované.

Autori nám tak dokázali, že hlavnou devízou Dragon´s Dogma je voľnosť, ktorú cítiš na každom kroku. Predstavený nám bol aj systém takzvaných Pawnov, teda spoločníkov, ktorí ti pomáhajú v boji. Dohromady ich máš v partii štyroch, pričom jedného si vytvoríš sám a ostatných si dokážeš privolať od ostatných hráčov. Podobne ako protagonista, aj oni majú vlastnú Vokáciu, teda profesiu, takže si dokážeš vybrať medzi bojovníkom, mágom či lukostrelcom.

FonTech

Tie dokážeš ďalej transformovať a vytvoriť aj hybrid medzi bojovníkom a lukostrelcom, či inou kombináciou. Tvoj osobný Pawn získava levely a rôzne skilly, takže čím vyšší level a lepšie vybavenie, tým väčšia je pravdepodobnosť, že si ostatní hráči vyberú práve tvojho, s čím súvisia aj odmeny získané za zapožičanie. Tieto mechaniky dostali vylepšenia a spolu s úplnými novinkami sa teraz vracajú v pokračovaní série Dragon´s Dogma 2.

Kde bolo tam bolo, existoval raz jeden väzeň v trestaneckej kolónii. Väzeň trpel amnéziou a teda ani netušil, že sa v minulosti pasoval s drakom, ktorý mu vytrhol srdce, dal si ho na večeru a urobil tak z neho Arisena – jediného vyvoleného, ktorý musí zachrániť krajinu pred ultimátnym zlom.

FonTech

Priznajme si, že premisa nie je príliš originálna, no zistenie, že v kráľovstve už sa jeden Arisen nachádza, poriadne zamieša kartami. Pre nováčikov v sérii je dôležitý fakt, že nie je potrebné hrať alebo poznať udalosti z jednotky, keďže ide o úplne nový svet a príbeh, aj keď niektoré linky môžu nadväzovať alebo sa podobať na udalosti z predchodcu.

Hneď na začiatku ťa čaká výber medzi rôznymi vopred vytvorenými postavami, no dostaneš aj možnosť zvoliť tajomného neznámeho, ktorého vzhľad si následne upravíš podľa svojich predstáv. Bohatý editor ponúka veľké množstvo úprav, podobne ako tomu bolo aj v Rise of the Ronin. Upraviť si vieš všetko od výšky hrdinu, cez detaily tváre až po hlas či dokonca držanie tela pri chôdzi.

FonTech

Nakoniec si vyberáš z troch profesií, ktoré si neskôr dokážeš podľa potreby prepínať u miestneho majstra Vokácií. Medzi základné profesie patrí Bitkár, Lukostrelec, Zlodej a Mág, ktoré budeš zbieraním skúseností vetviť a kombinovať podobne, ako tomu bolo v jednotke. Podľa výberu profesie obdržíš svoj prvý bojový skill a následne si budeš u majstrov dokupovať nové za skúsenosti získané v boji.

Vždy môžeš mať naraz vybavené štyri skilly. Bitkár napríklad začína iba s výpadom, ktorý dokáže cieliť na vzdialenejších protivníkov, no postupne sa naučí aj radiálny útok, ktorým zasiahne viacerých nepriateľov. Naučiť sa tiež môžeš aj špecialitu do boja s gigantickými nepriateľmi, pri ktorom sa niektorý z Pawnov katapultuje na nepriateľa výskokom z tvojho štítu.

FonTech

Tieto tímové útoky pôsobia autenticky a nesmierne zábavne. Je vidieť, že autori si dali záležať pri ich vytváraní a nepoužívajú iba staré opozerané techniky. Súboje nie sú iba o jednom tlačidle, nájdeš tu štandardný útok, skill útoky, ale aj odrazenie súperovho výpadu, po ktorom zostane chvíľu omráčený a dá ti tak šancu na kritický zásah. Je škoda, že tu absentuje tvrdé uzamknutie pohľadu na protivníka, namiesto toho sa postava sústredí na toho, ktorý je práve v zábere.

Preto sú občas súboje hektické a to najmä vtedy, keď ťa napadne skupina goblinov alebo rýchlych vlkov. Variabilita nepriateľov je výborná, pri každom type si musíš dávať pozor na iné typy útokov. Vlk sa do teba dokáže zahryznúť a odvliecť ťa niekoľko metrov od spolubojovníkov, kde si na tebe začne pochutnávať, harpyje zas spievajú, čím dokážu uspať teba aj tvojich Pawnov.

FonTech

Samotní Pawni nie sú iba do počtu a dokážeš ich ovládať štyrmi príkazmi pomocou smerových tlačidiel. Príkazy sú Go, To Me, Help a Wait, ktoré môžu meniť význam podľa konkrétnej situácie. Keď ide v boji do tuhého a tvoje životy klesnú na kritickú hodnotu, príkaz Help prikáže mágovi zoslať liečivé kúzlo, Go zas povie partii, aby zaútočila na skupinu nepriateľov pred tebou alebo išla vziať poklad z truhlice a to podľa toho, kam sa práve pozeráš.

Už v úvode som spomínal, že jednotka priniesla súboje s kolosálnymi beštiami, no a dvojka v tomto ohľade vôbec nezaostáva. Nejde tu iba o nejaké súboje s bossmi, pretože títo nepriatelia sa voľne pohybujú po svete a na kyklopa alebo gryffina narazíš len tak pri objavovaní krajiny. Boje sú tuhé, no neskutočne zábavné a to najmä pri vymýšľaní spôsobu, akým sa zachytiť na súpera a následným sekaním do jeho zraniteľných miest.

FonTech

Ďalšou kapitolou sú súboje s wyvernami a menšími drakmi. Tieto lietajúce monštrá sú mimoriadne vytrvalé, no pomôcť ti môžu aj stacionárne balisty, vďaka ktorým si ich dovolíš napadnúť, aj keď si na nižšom leveli. Aj tak sa však priprav na dlhý boj, pri ktorom neuškodí mať nakúpené alebo vytvorené predmety na liečenie a dopĺňanie výdrže.

Výdrž je totižto jedna z vecí, ktoré ťa bude spomaľovať, keďže je obmedzená a spotrebúvajú ju všetky špeciálne útoky, ako aj lezenie po nepriateľoch a šprintovanie. Zároveň je ovplyvnená aj všetkým, čo nesieš v batohu, spolu s tvojou výbavou, keďže všetko, čo vezmeš, má svoju váhu. Náklad je odstupňovaný a čím si ťažší, tým rýchlejšie sa spotrebúva aj výdrž.

FonTech

Tu opäť vstupujú do hry Pawni, ktorí ti môžu s nákladom pomôcť a týmto spôsobom ťa odľahčiť. Ich umelá inteligencia je výborná, pomôžu keď to potrebuješ a zároveň ťa budú neustále informovať o veciach okolo teba. Aj keď občas je už otravné, keď poukazujú na pekný výhľad, niektorí Pawni majú vlastnosť stopovania, ktorá sa zíde najmä pri hľadaní oblasti, v ktorej je potrebné splniť aktívnu úlohu.

Často sa totiž dostaneš do situácie, kedy nevieš, kam ďalej a hra ťa viesť za ruku určite nebude. To je jedna z najsilnejších, no zároveň aj najslabších stránok hry. Napríklad keď prijmeš úlohu na vyhľadanie strateného obyvateľa, musíš si obehnúť dedinu a popýtať sa ľudí, či o ňom niečo nevedia.

FonTech

Nie vždy však získaš presnú polohu, ktorá by bola označená na mape, ktorá je zhruba dvojnásobne väčšia ako v legendárnom Skyrime a tak budeš často blúdiť s neúspešným výsledkom. Keďže sa môžeš rozlúčiť s akýmkoľvek navádzaním, ktoré by sa podobalo zmyslom v Zaklínačovi alebo priamemu vyznačeniu smeru cesty v Ghost of Tsushima, finálna frustrácia ťa neraz donúti hľadať odpoveď na internete.

Zároveň je tu veľa generických a neoriginálnych questov v štýle prines, zachráň, zabi. Časom zistíš, že úlohy „zachráň“, je potrebné riešiť ako prvé, keďže hladní vlci nebudú čakať 60 hodín na to, aby si užili svoju večeru. Aspoň takýmto spôsobom sa hra vymaní zo stereotypu generických RPG a niektoré úlohy prinesú aj zaujímavé zápletky alebo nejasné konsekvencie ovplyvňujúce ďalšie udalosti.

FonTech

Svet Dragon´s Dogma 2 je jedným slovom očarujúci. Nájdeš tu nespočetne veľa nádherných výhľadov na krajinu, v ktorej sa budeš cítiť ako na prechádzke rozprávkou. Mnoho rozvetvených ciest ponúkne príležitosť na prieskum, často s odmenou v podobe nového kusu zbroje, no s adekvátnym nebezpečenstvom, keďže nikdy nevieš, na akú skupinu nepriateľov narazíš.

Cez deň sa budeš cítiť aspoň ako tak v bezpečí, ale akonáhle príde noc, krajina zo seba vypľuje to najhoršie, vrátane zombíkov a kostlivcov. Vtedy sa budeš môcť spoľahnúť iba na svietidlo upevnené na tvojom opasku a dohľadnosť v rádoch niekoľkých metrov. Sklamanie však prichádza s technickou stránkou hry.

FonTech

Pri vydaní nebola v hre žiadna možnosť výberu vizuálneho režimu, ray-tracing bol automaticky aktívny a ukrajoval značný kus z výkonu, takže v preľudnených oblastiach hra nedosahovala ani cieľových 30 snímok za sekundu. Nasvietenie tak vyzeralo špičkovo, no update, ktorý ti povolí vypnutie tejto technológie, sme prijali všetkými desiatimi, keďže výkon išiel rapídne hore.

Tvorcovia dokonca sprístupnili uzamknutie snímkovania na 30 FPS, čo je dobré pre hráčov s požiadavkou na stabilný beh hry. Jeho odomknutie ťa síce nedostane až k vytúženým 60 snímkam za sekundu, no dostatočne sa k nim priblíži a pridá potrebnú dynamiku v súbojoch, ale aj pri prieskume krajiny. Táto hra si však zaslúži vysoký a stabilný framerate a preto dúfame, že sa tejto téme neprestanú venovať a prinesú vylepšenia aj v ďalších opravách.

FonTech

Ďalšiu infarktovú situáciu priniesol fakt, že Capcom do hry zakomponoval mikrotransakcie. V PlayStation Store a v ostatných obchodoch si dokážeš kúpiť veci ako kempingový set, či Wakestone, ktorým dokážeš oživiť či už seba alebo NPC postavu. Jedným dychom však treba dodať, že tieto veci dokážeš získať aj priamo v hre, takže nejde o žiadne exkluzívne predmety.

Verdikt

Dragon´s Dogma 2 často pôsobí ako remake originálu, no skrýva v sebe omnoho viac. Prostredia ťa uchvátia, vizuálna stránka je na výbornej úrovni a v tak obrovskom otvorenom svete je raritou. Škoda, že hra bola hneď na začiatku zle optimalizovaná, no poteší správa, že autori sa o to postarali a snímkovanie si teraz dokážeš zlepšiť vypnutím ray-tracingu a motion bluru.

FonTech

Hlavnou devízou titulu je určite súbojový systém v kombinácii s inteligentnými spoločníkmi, ktorí ti pomáhajú a zväčša veľmi dobre vedia, či potrebuješ liečenie alebo radu pri hľadaní cieľa. Potešia aj malé interakcie ako napríklad tľapnutie si s jedným Pawnov po úspešnom súboji, alebo spolupráca pri tímových útokoch, keď pri jednom z nich katapultuješ Pawna pomocou svojho štítu.

Nepriatelia sú variabilní, nájdeš tu goblinov, vlkov, ale aj harpyje či rôznych nemŕtvych, avšak najlepšie, čo hra ponúka sú súboje s gigantickými príšerami ako kyklopovia, wyverny a mnoho ďalších, na ktoré vieš vyskočiť a vyliezť až k hlave či inému zraniteľnému miestu, kde zasadíš kritický úder. Úlohy budeš získavať najmä v ľudských opevneniach, no často pôjde iba o generické questy známe z iných RPGčiek.

FonTech

Milo však prekvapia úlohy s dopadom na ďalší vývoj situácie či časové limity pri záchrane stratených obyvateľov. Celkovo ide o veľmi vydarené oživenie značky, titul ponúka desiatky hodín zábavy a aj keď občas dostaneš hutnú porciu trápenia, budeš sa cítiť ako rytier v rozprávkovom svete plnom záhad a prekvapení. Hru si vieš zaobstarať na PlayStation 5, Xbox Series X/S a PC.

8.5/10