Batérie v elektromobiloch sú kľúčovým komponentom, ktorý určuje ich výkon, dojazd a celkovú efektívnosť vozidla. Tieto batérie sú zvyčajne lítium-iónové a sú populárne pre svoju vysokú energetickú hustotu, dlhú životnosť a schopnosť rýchlo sa nabíjať. Lenže tieto batérie obsahujú nie príliš „eco friendly“ materiály.

Na pretrase v súvislosti s týmito batériami je recyklácia a ťažba surovín. Často sa totiž nedeje za vhodných podmienok (napr. sociálnych a etických) preto vytvára ďalšie dôležité otázky v oblasti batérií elektromobilov.

Snažia sa o revolúciu

Nie je žiadnym tajomstvom, že obzvlášť materiály ako lítium, kobalt a nikel sa ťažia často v podmienkach, ktoré môžu byť škodlivé pre životné prostredie. To je presným opakom toho, o čo sa elektromobilita snaží. Preto sa vedci, ale aj automobilky so svojimi inžiniermi snažia vyvinúť výnimočnú batériu.

Stellantis pôsobí aj na Slovensku – spoločnosť sa radí do zástupu tých, ktorí sa aktívne snažia vyvinúť novú batériu pre elektrické vozidlá. Tá by mala byť výnimočná a neobsahovať „pochybné“ materiály.

Nové chemické zloženie

Cieľom Stellantisu je vyvinúť technológiu batérií, ktoré budú lacnejšie, ekologickejšie a etickejšie priaznivejšie. Firma hľadá alternatívy k tradičným materiálom používaným v batériách, čo by mohlo zahŕňať nové chemické zloženia a inovatívne technológie výroby batérií.

Preto urobila v tomto smere za posledných pár rokov niekoľko zaujímavých krokov a aktuálne vylepšila túto svoju iniciatívu o nový faktor. Ide o uzavretie partnerstva s CEA, francúzskou komisiou pre atómovú energiu a jej alternatívy.

Táto francúzska agentúra zastrešuje okrem atómovej energie aj technológie obnoviteľnej energie a jej súčasné portfólio je zamerané na rôzne kombinácie týchto dvoch zdrojov na skladovanie energie, ako aj na jej výrobu.

Ako vysvetlil vedúci divízie CEA Energy Philippe Stohr, nové partnerstvo so Stellantisom využíva viac ako 25-ročné skúsenosti inštitúcie vo výskume lítium-iónových batérií. Vieme, že technológia batérií je pripravená na zmenu. Aj keď presne nevieme, ako presne sa zmení, sme odhodlaní byť v popredí tejto transformácie,“ uviedol Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer Stellantisu.

Chcú vystužiť portfólio

Curic tiež zdôraznil, že spoločnosť zaviedla stratégiu batérií pre elektromobily s názvom „uzatváranie viacerých stávok a skúmanie rôznych technológií“, vrátane výskumných partnerstiev s inými inštitúciami. Možno sa v portfóliu Stellantisu objaví niekoľko nových vzorcov batérií pre elektromobily. Isté je, že v budúcnosti to rozhodne bude ľudstvo potrebovať.

Táto snaha je dôležitá nielen z hľadiska etiky a ekológie, ale aj z pohľadu ekonomiky, pretože závislosť na vzácnych materiáloch môže zvýšiť výrobné náklady a znížiť dostupnosť týchto materiálov v budúcnosti.

Stellantis spolupracuje s rôznymi partnermi a investuje do výskumu a vývoja, aby urýchlila tento prechod na nové technológie batérií, ktoré budú bezpečné, efektívne a udržateľné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú