Švédska automobilka Volvo bola vždy synonymom kvality a najmä bezpečnosti. Jej autá dosahovali v crashtestoch tie najlepšie hodnotenia a tento trend si v podstate drží až dodnes. Mnohí automobiloví nadšenci ale boli skeptickí po tom, čo sa Volvo spojilo s čínskym gigantom Geely.

Prvým modelom Volvo, ktorý je postavený na čínskej platforme, je elektromobil EX30. Uškodilo toto spojenie tradičnej európskej automobilke, alebo je to naopak?

Hneď na úvod môžem prezradiť, že Volvo EX30 je iné. Iné ako všetky ostatné autá značky Volvo, iné ako všetky ostatné európske elektromobily. Čínsky podpis tu jednoducho vidieť, no rozhodne to nie je v zlom slova zmysle.

V recenzii sa dozvieš:

  • Akú techniku prináša Volvo EX30 postavené na čínskej platforme
  • Koľko trvá nabíjanie a aký je reálny dojazd v kombinovaných podmienkach
  • Kam až zašla švédska automobilka s minimalizmom
  • Ktoré technické riešenie ma absolútne najviac sklamalo
  • Prečo je Volvo EX30 jedným z TOP elektromobilov v danej triede

Čínska platforma SEA2 umožnila značke Volvo vybaviť tento kompaktný crossover hardvérom s veľmi solídnymi parametrami. Žiaľ, drvivá väčšina európskych automobiliek sa na tie čínske z hľadiska elektromobility nechytá a aj preto môžem povedať, že čo sa týka pohonu, Volvo EX30 je jeden z najlepších elektromobilov vo svojej triede.

Mário Šimovič/FonTech

Ja som mal na test verziu so zadným pohonom a navyše s dodatkom Extended Range, čiže s väčšou batériou a teda aj predĺženým dojazdom. Výkon zadného elektromotora činí 200 kW (272 koní) a točivý moment je slušných 343 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za veľmi sviežich 5,3 sekundy robí z EX30 skutočne svižné auto, a to pritom nejde o tú najvýkonnejšiu verziu.

Mário Šimovič/FonTech

Ja by som však pri výbere a konfigurácii volil presne túto kombináciu, nakoľko batéria s využiteľnou kapacitou 64 kWh poskytne dostatok energie aj na prekonávanie dlhších vzdialeností.

Mário Šimovič/FonTech

Podľa hodnôt WLTP zvládne Volvo EX30 na jedno nabitie 460 km. Kombinovanou jazdou po meste a okreskách sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 15,4 kWh/100 km, čiže reálny dojazd by bol v takomto prípade niečo málo vyše 410 km. Poveternostné podmienky pritom autu priali, vonku už bolo krásne jarné počasie, čiže optimistickejší výsledok by som dosiahol asi už len ťažko.

Mário Šimovič/FonTech

Veľmi pekné spotreby však EX30 dosiahlo na diaľnici a tu sa opäť ukázali výhody a schopnosti čínskej platformy v kombinácii s aerodynamikou. Pri tempomate nastavenom na 120 km/h bola spotreba na úrovni 20,5 kWh/100 km a pri rýchlosti 130 km/h sa vyšplhala na 23,9 kWh/100 km. Pohodovým tempom na diaľnici sa tak môžeš spoľahnúť na 300 km dojazdu.

Mário Šimovič/FonTech

Maximálny nabíjací výkon dosahuje 153 kW. Nabíjacia krivka je skôr priemerná a z 10 % na 80 % auto nabiješ za nejakých 30 minút.

Mário Šimovič/FonTech

Aby som teda Volvo EX30 nejako zhrnul aj po jazdnej stránke, vďaka kompaktným rozmerom a dlhému rázvoru (auto má veľmi krátke previsy vpredu aj vzadu) jazdí EX30 ako motokára. Ide o veľmi zábavné a svižné vozenie a verím, že verzia s pohonom všetkých kolies a výkonom 428 koní bude v tomto smere ešte zábavnejšia.

Mário Šimovič/FonTech

To, čo ma ale pri Volvo EX30 zaujalo najviac, je interiér. Švédska automobilka tu totiž posunula minimalizmus až na takú úroveň, za ktorú by sa nemusela hanbiť ani Tesla.

Volvo EX30 je elektromobil, ktorý zašiel s minimalizmom až na úroveň Tesiel

Pred vodičom sa nachádza volant. Áno, iba volant a nič viac. Teda ešte páčky na ovládanie smeroviek a režimu jazdy, ale to je všetko. Žiaden displej digitálnych budíkov, žiaden head-up displej.

Mário Šimovič/FonTech

Všetky dôležité informácie o rýchlosti, zvolenom režime jazdy či informácie o premávke a asistentoch sa nachádzajú na stredovom displeji. Ten má veľkosť uhlopriečky 12,3″ a je orientovaný na výšku.

Mário Šimovič/FonTech

Fantastickou správou je, že v aute beží systém Android Automotive, takže prepojenie s Google službami funguje na jednotku. Základná obrazovka je ale rozdelená na niekoľko segmentov, pričom horná časť vždy patrí ukazateľu rýchlosti a informáciám o premávke.

Mário Šimovič/FonTech

Uprostred sa následne nachádzajú možnosti nastavení, prípadne mapy spolu s ovládaním multimédií, no a spodná časť je vyhradená na tlačidlá pre prístup do menu a tiež na ovládanie klimatizácie.

Mário Šimovič/FonTech

Všetko sa teda nachádza na jednom jedinom displeji. Pôsobí to neuveriteľne minimalisticky a futuristicky, no tu, žiaľ, s chválami končím. Som fanúšik displejov a nemám problém s tým, ak sa aj kúrenie a klimatizácia ovládajú dotykom, no Volvo EX30 je v tomto smere už trocha extrém.

Mário Šimovič/FonTech

Napríklad také spätné zrkadlá. Ovládače na ich nastavenie sú obvykle umiestnené na šoférových dverách. Vo Volvo EX30 by si ich tu hľadal márne. Spätné zrkadlá totiž nastavuješ cez displej a potrebuješ na to minimálne tri kliknutia, aby si sa vôbec dostal do menu, kde ich môžeš nastaviť.

Mário Šimovič/FonTech

Viackrát sa mi stalo, že pri cúvaní som potreboval sklopiť pravé spätné zrkadlo, aby som videl, ako ďaleko som od obrubníka. Okej, pri parkovaní sa to z času na čas dá prekusnúť, že musím ísť takto zložito do menu, no najhoršie je, že po zaparkovaní sa zrkadlo nevráti do pôvodnej polohy.

Mário Šimovič/FonTech

Ja som ho zabudol manuálne vrátiť, no a keď som o niekoľko hodín pokračoval v jazde, tak až keď som už bol na ceste, všimol som si, že zrkadlo mi smeruje dolu no a poviem ti, že počas jazdy to nie je zrovna najpríjemnejšie preklikávať sa dotykovým displejom za účelom nastavovania zrkadiel.

Mário Šimovič/FonTech

Ako by toho nebolo málo, Volvo EX30 je už povinne vybavené systémom sledovania pozornosti vodiča. V praxi to znamená, že ak sa čo i len pár sekúnd pozeráš na dotykový displej a nie na cestu, auto začne pípať. A to platí nie jen vtedy, keď sa vŕtaš počas jazdy v menu, ale keď sa aj dlhšie zahľadíš napríklad na mapu navigácie, ktorá je takisto len na stredovom displeji.

Mário Šimovič/FonTech

Jednoducho z tohto riešenia som bol sklamaný. Keď už je v aute systém, ktorý ma núti pozerať sa pred seba, prečo by som zo zorného poľa vodiča odstránil všetky informačné displeje?

Mário Šimovič/FonTech

Veľmi špecificky sa tu zapína aj tempomat. Ten spustíš opätovným zradením režimu D na voliči za volantom. Ak chceš následne zapnúť aj asistenta jazdy na diaľnici, musíš použiť tlačidlo na ľavej strane volantu. Asistent funguje dobre a spoľahlivo, no všimol som si jednu zásadnú vec, a to, že funguje iba do rýchlosti 130 km/h. Neviem, či je zasa z dôvodu nejakej legislatívy, alebo automobilka iba nechce, aby vodič na diaľnici šiel čo i len o 5 km/h rýchlejšie.

Mário Šimovič/FonTech

Samozrejme, klasický adaptívny tempomat funguje aj pri rýchlostiach nad 130 km/h, avšak auto sa už nebude samé držať v jazdnom pruhu a riadiť ho musí sám vodič.

Mário Šimovič/FonTech

Čo sa teda týka systému a spôsobu používania tohto auta, je to jednoducho iné než čokoľvek, na čo si bol doposiaľ zvyknutý. Až na ťažkosti spojené s možno až prehnaným minimalizmom je ale EX30 veľmi príjemné a jednoduché na používanie. Pokiaľ nechceš nič nastavovať, iba sadnúť a jazdiť, tak sa budeš v aute cítiť veľmi dobre.

Mário Šimovič/FonTech

Bezkľúčový systém odomykania a zamykania funguje skvele, k autu tak iba prídeš, otvoríš dvere, zvolíš režim jazdy Drive a ideš. Auto neštartuješ a ani nevypínaš. Akonáhle si doň sadneš, auto sa naštartuje a keď vystúpiš, samé sa vypne. Takto by to malo fungovať pri všetkých elektromobiloch.

Mário Šimovič/FonTech

Jednoducho je to auto, ktoré si najprv musíš vyskúšať a až potom zistíš, či ti sedí, alebo nie.

Zhodnotenie

Volvo EX30 je burtálne štýlové auto. Recyklované, ale dizajnovo pekné a kvalitné materiály, atraktívny dizajn, brutálne LED matrix svetlá s „pixelovou“ grafikou vytvárajú celok, za ktorým sa ľudia na ulici jednoducho otočia.

Čínska platforma spoločnosti Geely nám ukázala, prečo by sme sa európske automobilky mali báť tých čínskych, no Volvo to urobilo múdro a miesto toho, aby s Číňanmi súperilo, spojilo sa s nimi.

Auto je to na dnešnú dobu možno až príliš futuristické a minimalistické, no verím, že tento štýl a koncept si nájde svojich fanúšikov.  Prakticky v plnej výbave máš verziu s tým najdlhším dojazdom už za cenu 52 910 €. Za kompaktný crossover je to dosť, za elektromobil s dojazdom cez 400 km to už nie je až tak veľa a za Volvo, aj keď je vyrobené v Číne, je to viac než fér ponuka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú