Robia chybu za chybou. Kľúčový závod automobilového giganta je na pokraji kolapsu
Volkswagen čelí ďalšej vážnej výzve. Jeho kľúčový závod nachádzajúci sa v Bruseli je na pokraji kolapsu. Vyrába sa v ňom luxusný elektromobil Audi Q8 E-Tron, ktorého predaje sú veľmi nízke. Ľudia si takéto elektromobily stále nemôžu dovoliť, čo stupňuje napätie medzi spoločnosťou a odbormi. Na tému upozornil portál Electrek.
Elektrické SUV Audi Q8 E-Tron v hodnote 80 000 eur sa stáva „symbolom“ neúspešnej stratégie niektorých európskych automobiliek. Továreň v Bruseli, ktorá mala kapacitu vyrobiť 120 000 vozidiel ročne, dosiahla svoj vrchol v roku 2022 s produkciou len 47 900 kusov. Tento rok výroba klesla na 23 900 áut, čo jasne poukazuje na problém, že takéto drahé elektromobily nie sú pre bežných európskych zákazníkov zrovna najvhodnejším riešením.
Chyba za chybou
Závod v Bruseli čelil aj iným problémom. Jeho poloha na železničnej trati znemožňuje expanziu a fungovať bez vlastnej karosárne znamená, že dôležité komponenty musia byť dovážané z iných tovární. To všetko zvyšuje náklady na výrobu. Volkswagen hľadal riešenia, vrátane predaja závodu, no ani 26 záujemcov neponúklo životaschopnú alternatívu.
Situácia sa vyostruje aj medzi zamestnancami a odbormi. Závod zamestnáva 3000 pracovníkov, ktorí pravdepodobne prídu o prácu, čo vyvolalo vlnu protestov. Belgické hlavné mesto zažilo masívne demonštrácie. Odbory obviňujú Volkswagen z toho, že sa nezaujíma o alternatívne riešenia a chce továreň čo najrýchlejšie zatvoriť.
Demonštranti upozorňujú na hlbší problém, ktorý presahuje nad rámec jednej fabriky. Vinia európskych výrobcov áut, že sa sústredili na veľké luxusné modely, ktoré sú pre bežného spotrebiteľa cenovo nedosiahnuteľné. Hillal Sor, odborár z Metallos FGTB, pre Euronews povedal, že „Výrobcovia áut chceli okamžite zarobiť veľké zisky s elektrickými vozidlami a neakceptovali, že prechodná fáza prinesie menej dividend a ziskov.“
Štatistiky to len potvrdzujú. Za prvých osem mesiacov roku 2024 sa v EÚ predalo približne 902 000 elektromobilov, čo predstavuje len 12,6 % z celkového počtu predaných vozidiel. Tento nízky podiel ukazuje, že prechod na elektromobilitu nie je jednoduchý, najmä ak sú na trhu len drahé modely.
Lacných elektromobilov sa stále nedočkáme
Nájsť v Európe lacný elektromobil s 500+ km dojazdom pod 30-tisíc eur je náročná úloha. Na výber síce máš Kia Soul EV, Opel Mokka-e alebo Peugeot e-2008, no každý z nich ti do 30 000 eur dá akurát tak 300 – 350 km dojazd. Čo sa pokúša zmeniť Čína svojimi lacnými technológiami nabitými elektromobilmi, ale clá zo strany EÚ ho aj tak neurobia vo výsledku nijak lacným pre bežných ľudí, ako by sa od čínskeho modelu očakávalo.
Napríklad elektromobil Lynk & Co Z10 koncernu Gelly s cenou na domácom trhu 215 800 juanov (27 300 eur), dojazdom 600 km a výkonom 300 koní by tak málo na našom trhu nikdy nestál. Za takú cenu by si si akurát kúpil nový Fiat 500e s dojazdom len 320 km a výkonom 80 kW (118 koní). To už si ale lepšie priplatiť a kúpiť Teslu s dojazdom 554 km vo verzii Modelu 3 RWD za 33 990 eur bez DPH.
Masívna nadmerná kapacita Volkswagenu v jeho nemeckých závodoch núti spoločnosť uvažovať o zatvorení tovární aj na domácej pôde, čo by bolo bezprecedentným krokom a automobilka už teraz musí prijímať razantné zmeny: „Situácia je mimoriadne napätá a nemožno ju prekonať jednoduchými opatreniami na zníženie nákladov,“ uviedol Schäfer vo vyhlásení na začiatku septembra. Značka VW je prvou v rámci skupiny, ktorá podstúpila znižovanie nákladov s cieľom ušetriť 10 miliárd eur do roku 2026, aby prežila prechod na elektrické autá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Historický úspech čínskej automobilky. Japonského giganta prekonala na jeho vlastnom trhu
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
Palivo získajú priamo z vody. Autonómne vozidlá dostanú technológiu, ktorá spája vodík a kyslík
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
„Učiteľka mu v zlosti kričala do ucha.“ Mama 8-ročného dieťaťa s autizmom rozpráva svoj príbeh
Fico reagoval na Gašparove tvrdenia o výstupe z EÚ: „Slovensko sa musí pripraviť na všetky možné krízové situácie“
Šokujúce zistenie: Vážne zranenie hlavy vie aktivovať spiace vírusy v tele. Táto skupina ľudí trpí zvýšeným rizikom
Fitness aplikácia odhalila prísne tajné informácie francúzskeho námorníctva. Zistené údaje vyvolali obavy
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené