Vodíková budúcnosť je mŕtva, v doprave sa určite nepresadí. Čaká nás čosi oveľa efektívnejšie
Vodíková budúcnosť, ktorú mnohí predpovedali a s nadšením dlhé roky očakávali, zrejme nepríde v takej miere, ako by sa patrilo. Podľa odborníka sa totiž pomaly míňa čas na to, aby sa táto technológia v doprave viac presadila a nahradí ju čosi oveľa efektívnejšie, informuje Electrek.
Batérie už nedobehnú
Podľa novej štúdie, ktorá bola zverejnená v žurnále Nature, je vodík príliš pozadu, aby sa dokázal presadiť v automobilovej doprave a predbehnúť alebo aspoň dobehnúť vozidlá s akumulátormi. A to nielen v prípade osobných áut, ale dokonca aj komerčných nákladiakov, vysvetľuje Recharge.
Už od počiatkov elektromobility sa automobilky spoliehali väčšmi na batérie, než na vodík a palivové články, ktoré predsa len potrebujú aj batérie. To platí ešte viac počas elektrickej revolúcie, keď začínajú elektrické autá postupne nahrádzať spaľovacie motory, pričom ich mnohé krajiny plánujú vyslovene zakázať. Plány nášho ministra hospodárstva sa ale, ako sa zdá, pomaly rúcajú.
V prípade osobných automobilov totiž vodík už prakticky prehral a pokiaľ nedôjde k akémusi zázraku, batérie nepredbehne. Moderné elektromobily totiž prekonajú palivové články už aj v dojazde a poslednou nevýhodou je rýchlosť nabíjania, ktorá je ale problematická len v určitých situáciách (nabíjať je možné aj doma, tankovať vodík nie) a neustále sa zrýchľuje vývojom nových batérií a silnejších nabíjačiek.
Sú príliš neefektívne
Azda najväčšou nevýhodou vodíka je jeho nízka efektivita. Cieľom prechodu na elektrický pohon je zníženie emisií, čo palivové články nerobia v dostatočnej miere. V porovnaní s pohonom využívajúcim veľké akumulátory elektrickej energie je totiž až 3-krát menej efektívny. Vlastné vodíkové superauto má dokonca aj Slovensko a v tomto segmente môže vodík naozaj uspieť, aj keď otázka ekológie je pri tak výkonných a raritných automobiloch takmer zbytočná.
Problém totiž spočíva v tom, že kým elektromobily uložia energiu priamo zo siete a okamžite ju pumpujú do elektromotorov, v prípade vodíka je to zložitejšie. Elektrická energie je najprv spotrebovaná na jeho výrobu z vody pomocou elektrolýzy. Následne je stlačený, v tých menej efektívnych prípadoch skvapalnený a potom transportovaný.
Na rad prichádzajú slávne palivové články, ktoré premenia vodík na vodu a elektrickú energiu, pričom ich efektivita je na úrovni len asi 50 %. Nakoniec je energia zásobovaná akumulátorom a potom elektromotorom.
A kým klasický elektromobil využije zo 100 kWh až 69 kWh elektrickej energie, vodíkové auto využije len od 19 do 23 kWh. Sulíkova vodíková budúcnosť je tak vysoko nepravdepodobná a svoje využitie táto látka musí hľadať v iných odvetviach.
Slovensko trpko oľutuje Sulíkov vodíkový megaplán. EÚ ho zrazu odmieta podporiť v najdôležitejšej oblasti dopravy
Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.
„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík. Tomuto kontroverznému rozhodnutiu sme sa venovali vo veľkej téme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Technológia, ktorú miluješ, ťa môže zničiť. Ultranabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovákom miznú autá spred domu. HAKA varuje pred prudkým nárastom krádeží obľúbeného modelu
Sudkyňu mali prepadnúť muži so samopalmi. Polícia kontroluje výjazdy z mesta
Slováci riskujú mastnú pokutu až 500 eur: Finančný postih ťa „dobehne“ aj 2 roky po priestupku
Odborníci varujú pred populárnym trendom: „Účinky na psychické zdravie môžu byť závažné. Vedú k sebapoškodzovaniu“
Slovensko má finálnu nomináciu na MS v hokeji 2025: Toto sú mená 26 hráčov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Kedysi zabíjal, dnes zmení priemysel. Startup premení miliardu ton smrtiaceho materiálu na čistú energiu
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
-
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
- Zabudni na elektrickú kolobežku. Táto alternatíva je omnoho praktickejšia a stojí len o trochu viac
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
Nestačia na tvrdú konkurenciu. Tesla predala v Číne o štvrtinu menej áut ako v marci
Zisk BMW sa výrazne prepadol, konkurencia však dopadla ešte horšie
EÚ zvažuje tvrdý krok voči USA. Clá na slávne lietadlá môžu byť na stole
Izrael opäť úspešne udrel. Dronom zasiahol cieľ v Libanone
Dokument už podpíšeš mobilom. Slovensko.sk spúšťa podpisovanie bez čítačky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovákom miznú autá spred domu. HAKA varuje pred prudkým nárastom krádeží obľúbeného modelu
Sudkyňu mali prepadnúť muži so samopalmi. Polícia kontroluje výjazdy z mesta
Slováci riskujú mastnú pokutu až 500 eur: Finančný postih ťa „dobehne“ aj 2 roky po priestupku
Odborníci varujú pred populárnym trendom: „Účinky na psychické zdravie môžu byť závažné. Vedú k sebapoškodzovaniu“
Slovensko má finálnu nomináciu na MS v hokeji 2025: Toto sú mená 26 hráčov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené