Vodíková budúcnosť je mŕtva, v doprave sa určite nepresadí. Čaká nás čosi oveľa efektívnejšie
Vodíková budúcnosť, ktorú mnohí predpovedali a s nadšením dlhé roky očakávali, zrejme nepríde v takej miere, ako by sa patrilo. Podľa odborníka sa totiž pomaly míňa čas na to, aby sa táto technológia v doprave viac presadila a nahradí ju čosi oveľa efektívnejšie, informuje Electrek.
Batérie už nedobehnú
Podľa novej štúdie, ktorá bola zverejnená v žurnále Nature, je vodík príliš pozadu, aby sa dokázal presadiť v automobilovej doprave a predbehnúť alebo aspoň dobehnúť vozidlá s akumulátormi. A to nielen v prípade osobných áut, ale dokonca aj komerčných nákladiakov, vysvetľuje Recharge.
Už od počiatkov elektromobility sa automobilky spoliehali väčšmi na batérie, než na vodík a palivové články, ktoré predsa len potrebujú aj batérie. To platí ešte viac počas elektrickej revolúcie, keď začínajú elektrické autá postupne nahrádzať spaľovacie motory, pričom ich mnohé krajiny plánujú vyslovene zakázať. Plány nášho ministra hospodárstva sa ale, ako sa zdá, pomaly rúcajú.

V prípade osobných automobilov totiž vodík už prakticky prehral a pokiaľ nedôjde k akémusi zázraku, batérie nepredbehne. Moderné elektromobily totiž prekonajú palivové články už aj v dojazde a poslednou nevýhodou je rýchlosť nabíjania, ktorá je ale problematická len v určitých situáciách (nabíjať je možné aj doma, tankovať vodík nie) a neustále sa zrýchľuje vývojom nových batérií a silnejších nabíjačiek.
Sú príliš neefektívne
Azda najväčšou nevýhodou vodíka je jeho nízka efektivita. Cieľom prechodu na elektrický pohon je zníženie emisií, čo palivové články nerobia v dostatočnej miere. V porovnaní s pohonom využívajúcim veľké akumulátory elektrickej energie je totiž až 3-krát menej efektívny. Vlastné vodíkové superauto má dokonca aj Slovensko a v tomto segmente môže vodík naozaj uspieť, aj keď otázka ekológie je pri tak výkonných a raritných automobiloch takmer zbytočná.
Problém totiž spočíva v tom, že kým elektromobily uložia energiu priamo zo siete a okamžite ju pumpujú do elektromotorov, v prípade vodíka je to zložitejšie. Elektrická energie je najprv spotrebovaná na jeho výrobu z vody pomocou elektrolýzy. Následne je stlačený, v tých menej efektívnych prípadoch skvapalnený a potom transportovaný.

Na rad prichádzajú slávne palivové články, ktoré premenia vodík na vodu a elektrickú energiu, pričom ich efektivita je na úrovni len asi 50 %. Nakoniec je energia zásobovaná akumulátorom a potom elektromotorom.
A kým klasický elektromobil využije zo 100 kWh až 69 kWh elektrickej energie, vodíkové auto využije len od 19 do 23 kWh. Sulíkova vodíková budúcnosť je tak vysoko nepravdepodobná a svoje využitie táto látka musí hľadať v iných odvetviach.
Slovensko trpko oľutuje Sulíkov vodíkový megaplán. EÚ ho zrazu odmieta podporiť v najdôležitejšej oblasti dopravy
Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.
„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík. Tomuto kontroverznému rozhodnutiu sme sa venovali vo veľkej téme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou

Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo

Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8x4 s ultimátnym pohonom

Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Ak ho máš doma, vráť ho do lekárne a kontaktuj lekára
PREMIUMTržby pôjdu hore, akcie sa môžu prudko prepadnúť. Rok 2026 preverí nervy investorov (ROZHOVOR)

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Jeden šport pridáva takmer 10 rokov života. Expert na modré zóny odhalil rebríček najlepších pohybových aktivít

Kauza Fera Jokea má dohru, Tesco stiahlo všetky reklamy. Spoločné projekty už nemá v pláne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
Európsky spojenec Ukrajiny jej bude vyrábať desiatky tisíc kusov dôležitých zbraní ročne
Ziskovosť nemeckých automobiliek sa drasticky prepadla. Náklady a elektromobilita menia ekonomiku
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Ak ho máš doma, vráť ho do lekárne a kontaktuj lekára
PREMIUMTržby pôjdu hore, akcie sa môžu prudko prepadnúť. Rok 2026 preverí nervy investorov (ROZHOVOR)

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Jeden šport pridáva takmer 10 rokov života. Expert na modré zóny odhalil rebríček najlepších pohybových aktivít

