Vodíková budúcnosť je mŕtva, v doprave sa určite nepresadí. Čaká nás čosi oveľa efektívnejšie
Vodíková budúcnosť, ktorú mnohí predpovedali a s nadšením dlhé roky očakávali, zrejme nepríde v takej miere, ako by sa patrilo. Podľa odborníka sa totiž pomaly míňa čas na to, aby sa táto technológia v doprave viac presadila a nahradí ju čosi oveľa efektívnejšie, informuje Electrek.
Batérie už nedobehnú
Podľa novej štúdie, ktorá bola zverejnená v žurnále Nature, je vodík príliš pozadu, aby sa dokázal presadiť v automobilovej doprave a predbehnúť alebo aspoň dobehnúť vozidlá s akumulátormi. A to nielen v prípade osobných áut, ale dokonca aj komerčných nákladiakov, vysvetľuje Recharge.
Už od počiatkov elektromobility sa automobilky spoliehali väčšmi na batérie, než na vodík a palivové články, ktoré predsa len potrebujú aj batérie. To platí ešte viac počas elektrickej revolúcie, keď začínajú elektrické autá postupne nahrádzať spaľovacie motory, pričom ich mnohé krajiny plánujú vyslovene zakázať. Plány nášho ministra hospodárstva sa ale, ako sa zdá, pomaly rúcajú.
V prípade osobných automobilov totiž vodík už prakticky prehral a pokiaľ nedôjde k akémusi zázraku, batérie nepredbehne. Moderné elektromobily totiž prekonajú palivové články už aj v dojazde a poslednou nevýhodou je rýchlosť nabíjania, ktorá je ale problematická len v určitých situáciách (nabíjať je možné aj doma, tankovať vodík nie) a neustále sa zrýchľuje vývojom nových batérií a silnejších nabíjačiek.
Sú príliš neefektívne
Azda najväčšou nevýhodou vodíka je jeho nízka efektivita. Cieľom prechodu na elektrický pohon je zníženie emisií, čo palivové články nerobia v dostatočnej miere. V porovnaní s pohonom využívajúcim veľké akumulátory elektrickej energie je totiž až 3-krát menej efektívny. Vlastné vodíkové superauto má dokonca aj Slovensko a v tomto segmente môže vodík naozaj uspieť, aj keď otázka ekológie je pri tak výkonných a raritných automobiloch takmer zbytočná.
Problém totiž spočíva v tom, že kým elektromobily uložia energiu priamo zo siete a okamžite ju pumpujú do elektromotorov, v prípade vodíka je to zložitejšie. Elektrická energie je najprv spotrebovaná na jeho výrobu z vody pomocou elektrolýzy. Následne je stlačený, v tých menej efektívnych prípadoch skvapalnený a potom transportovaný.
Na rad prichádzajú slávne palivové články, ktoré premenia vodík na vodu a elektrickú energiu, pričom ich efektivita je na úrovni len asi 50 %. Nakoniec je energia zásobovaná akumulátorom a potom elektromotorom.
A kým klasický elektromobil využije zo 100 kWh až 69 kWh elektrickej energie, vodíkové auto využije len od 19 do 23 kWh. Sulíkova vodíková budúcnosť je tak vysoko nepravdepodobná a svoje využitie táto látka musí hľadať v iných odvetviach.
Slovensko trpko oľutuje Sulíkov vodíkový megaplán. EÚ ho zrazu odmieta podporiť v najdôležitejšej oblasti dopravy
Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.
„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík. Tomuto kontroverznému rozhodnutiu sme sa venovali vo veľkej téme.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené