Rajón pre elektromobilistov narastá, Slovensko spravilo dôležitý krok vpred
Tempo výstavby verejných nabíjacích staníc pre elektromobily na Slovensku je pomalšie ako európsky priemer. Zodpovedá však trendom v predaji elektromobilov, ktoré u nás dosahujú najmenší podiel na celkových registráciách v celej Európskej únii.
Pre približne 10 tisíc elektromobilov, jazdiacich v súčasnosti po slovenských cestách, bolo ku koncu roka k dispozícii 1808 nabíjacích konektorov na 740 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 82 082 kW. Výraznejší nárast počtu dostupných lokalít aj nabíjacích staníc očakáva Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) v roku 2024, kedy budú do prevádzky uvedené stovky nabíjačiek vybudovaných z dvoch výziev Plánu obnovy a odolnosti zameraných na firmy a samosprávy.
Podobne pozitívne sú aj prírastky v počte konektorov s výkonom nad 150 kW, ktoré zaznamenali nárast o 73 percent. Medziročný nárast v celkovom počte dostupných verejných konektorov predstavuje 22 % a v počte lokalít 18 %. Aktuálny prehľad o verejnej nabíjacej sieti na Slovensku, v ktorom SEVA zbiera informácie od všetkých operátorov nabíjacích služieb, je dostupný na webovej stránke nabijame.sk.
Sumárne informácie, ktoré na štvrťročnej báze zverejňuje SEVA, zachytávajú len počty verejných nabíjacích staníc. Je pritom potrebné zdôrazniť, že v priemere sa viac ako 80 % výkonov nabíjania realizuje na neverejných staniciach – v súkromných garážach, vo firmách, administratívnych budovách či depách.
„Pre rýchlejšiu adaptáciu elektromobility by bolo veľkým prínosom, ak by sme dokázali z Plánu obnovy a odolnosti vyčleniť prostriedky aj na podporu výstavby takýchto neverejných staníc, ako je to napríklad možné v Českej republike alebo v Nemecku“, tvrdí riaditeľ SEVA. Iba tieto nabíjačky, pri ktorých nejde o čo najrýchlejšie nabitie, umožňujú niekoľkohodinové nabíjanie napríklad v noci za najvýhodnejšie tarify. Práve bežné, tzv. pomalé nabíjačky sa môžu stať súčasťou inteligentných sietí, v rámci ktorých sa cez riadené nabíjanie dajú elektromobily využiť pre podporu stability distribučnej sústavy.
Z celkového počtu 1808 konektorov bolo 1322 AC nabíjačiek s výkonom do 22 kW, čo je o 25,5 % viac než v predchádzajúcom roku (1053). Nabíjačiek typu DC s výkonom aspoň 50 kW bolo 455, čo znamená 36,2 % nárast oproti 334 kusom v roku 2022. V kategórii AC nabíjačiek s výkonom aspoň 150 kW bol nárast o 73,3 %, ich počet stúpol z 86 na 149. Konektorov s výkonom 300 kW pribudlo pomerne najviac, ich počet sa zvýšil z 10 na 32, teda o 220 %. Celkový inštalovaný výkon nabíjacích konektorov dosiahol hodnotu 82 084 kW, čo predstavuje nárast o 45,9 % oproti 56 266 kW v predchádzajúcom roku
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP