Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vďaka novej analýze JD Power sa podarilo identifikovať viacero problémov vlastníctva elektromobility, avšak zrejme tým najzásadnejším zistením sú problémy, ktoré majú majitelia čisto elektrických áut s verejnými nabíjačkami. Nielen že je tento proces pre mnohých problematický, dochádza dokonca k jeho zhoršovaniu a najviac sa dotýka nových majiteľov, ktorý zvažujú návrat k spaľovákom.

Vinu nesú aj majitelia

Hlavným problémom je verejné nabíjanie elektromobilov, ktoré podľa analýzy nie je len zlé, ale stále sa zhoršuje. Majiteľom elektromobilov má spôsobovať značnú frustráciu a spokojnosť so sieťou verejných nabíjačiek mala v porovnaní s predošlým rokom klesnúť až o 32 bodov. Štúdia ale odhalila aj niekoľko prekvapivých zistení – napríklad to, že majitelia lacných elektrických áut z masového trhu hlásia oveľa menej problémov, než majitelia prémiových vozidiel.

Čiastočne však môže byť tento jav spôsobený jednoducho tým, že sa v prípade lacnejších áut majitelia na niektoré chyby nesťažujú, avšak pri drahších autách očakávajú oveľa vyšší štandard – podobne sú na tom totiž aj modely so spaľovacími motormi.

Ako ale dokazuje Nórsko, krajina s najrýchlejšie sa rozvíjajúcou oblasťou elektromobility, za problémy s nabíjacou sieťou môžu čiastočne aj samotní majitelia. Väčšina majiteľov elektrických áut v Nórsku totiž využíva domáce nabíjacie stanice, vďaka čomu sa vyhnú nabíjaniu na verejných staniciach. I keď nie vo všetkých krajinách žije tak veľká časť ľudí v rodinných domoch, ide o zvyk, ktorý by sa mal stať normou pre každého majiteľa elektrického auta žijúceho v dome.

Sklamaní sú najmä nováčikovia

Analýza tiež odhalila, že sú noví majitelia elektromobilov oveľa menej spokojní, než dlhodobí majitelia elektrických áut. Obzvlášť alarmujúce je zistenie, že až 39 % nových majiteľov elektromobilov zvažuje návrat k hybridnému pohonu alebo k spaľovaciemu motoru.

freepik

V prípade starších majiteľov elektrických áut je tento podiel na oveľa nižšej úrovni a to približne 19 %. Ukázalo sa tiež, že sú majitelia plug-in hybridov ešte menej spokojní so svojimi autami, než majitelia plne elektrických modelov.

Slovensko zásadne zaostáva

Aj keď nabíjacia infraštruktúra Slovenska nie je najhoršia, z hľadiska predajov elektrických áut má naša krajina vážne problémy. S podielom iba 2,6 % nových registrácií vozidiel na batériový pohon (BEV) krajina výrazne zaostáva za európskym priemerom 14,2 %.

V roku 2023 Slovensko zaznamenalo 13,06 % medziročný nárast počtu registrácií vozidiel v celkovom počte 101 842 vozidiel. Dominovali vozidlá SUV s 52,09 % podielom, nasledované kompaktnými vozidlami s počtom 20 363 vozidiel (11,62 % medziročný nárast), zatiaľ čo registrácie malých vozidiel klesli – to je z hľadiska ekológie rovnako problematické.

Najlepšie dopadlo BMW

Najlepšie sa v analýze umiestnilo plne elektrické BMW i4 s 800 bodmi, za ktorým nasledoval veľký elektrický pickup Rivian R1T so 789 bodmi a Rivian R1S so 778 bodmi. V kategórii masového trhu sa už druhý rok v rade najlepšie umiestnil MINI Cooper Electric so 770 bodmi, na druhom mieste skončil Ford Mustang Mach-E so 764 bodmi a na treťom mieste je Hyundai Ioniq 6 so 759 bodmi.

Nová štúdia je predovšetkým varovným signálom pre samotné automobilky, ako aj pre vlády podporujúce nabíjaciu infraštruktúru. Ak má totiž elektromobilita uspieť, je nutné pre takéto autá vytvoriť potrebné podmienky, pričom hlavným cieľom je, zrejme, napravenie nabíjacej infraštruktúry.

Kým z hľadiska počtu nabíjacích bodov je táto infraštruktúra postačujúca aj na Slovensko, problémové je často ich umiestnenie či samotná prevádzka, ktorá je v niektorých prípadoch frustrujúca.

Aj keď môžu časť problémov odstrániť samotní majitelia, ako sme spomínali na príklade z Nórska, veľká časť elektromobilov bude aj naďalej potrebovať nabíjanie práve na verejných staniciach. Pre mnohých navyše neostáva iná možnosť a je preto nutné takýto proces zjednodušiť a zatraktívniť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú