Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kým médiá v poslednej dobe zaplavili katastrofálne (a mnohokrát zavádzajúce) správy o tom, ako elektrické autá nezvládajú krutú zimu napríklad v severných štátoch USA, Nórsko, azda najpokrokovejšie krajiny v Európe z hľadiska elektromobility, dokazuje pravý opak a ukazuje, aká je realita. Ako upozorňuje portál InsideEVs, oveľa chladnejšie Nórsko takéto vážne problémy nemá, i keď po jeho cestách jazdí oveľa viac elektrických áut – kde sa stala chyba?

Elektromobily to zvládajú

V Nórsku je už každé štvrté auto na cestách elektrické a v predajoch nových automobilov absolútne dominujú práve elektromobily. Rozdiel je pritom jednoduchý – je ním zodpovednosť vodičov, ktorí sú v Nórsku zvyknutí predhriať si svoje autá skôr, než s nimi vyrazia na cesty. Lítium-iónové batérie totiž potrebujú dosiahnuť určitú prevádzkovú teplotu.

Ohromným pomocníkom sa stala aj vylepšená nabíjacia infraštruktúra, ktorá sa v posledných rokoch intenzívne rozrástla a zabezpečila dostatok nabíjacích bodov pre všetky vozidlá. Zásadným rozdielom, ktorý však krajiny nedokážu tak ľahko zmeniť, je, že väčšina majiteľov elektromobilov v Nórsku žije v rodinných domoch a až 90 % z nich má doma vlastné nabíjacie stanice.

ZSE Drive

Na druhej strane v USA má len asi polovica majiteľov elektrických áut doma nabíjacie stanice a len približne 42 % ich pravidelne využíva. Prekvapivým problémom je aj fakt, že v USA dochádzajú ľudia bežne do práce aj hodinu a to aj napriek skutočnosti, že musia uraziť menšiu vzdialenosť, než ľudia dochádzajúci do práce v Nórsku.

Podchladenie batérie

Jedným z pretrvávajúcich problémov elektromobilov je takzvaný „coldgate“. Coldgate je výraz, ktorým označujeme podchladenie batérie elektromobilu pri rýchlom nabíjaní. Problém nastáva práve počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon. Moderné elektromobily však majú pokročilé systémy vyhrievania batérie, ktoré tento problém vedia riešiť a zároveň značne urýchliť nabíjanie v chlanom počasí.

Neriešiteľný problém s riešením

V konečnom dôsledku tak ide predovšetkým o logistický problém, ktorý si vyžaduje riešenie nielen zo strany samotných majiteľov elektromobilov, ale tiež samospráv a celej krajiny. Tento problém je možné riešiť, avšak Spojené štáty čelia viacerým problémom, ako je napríklad extrémne auto-centrická infraštruktúra, ktorá takmer neumožňuje dochádzať do práce peši či hromadnou dopravou.

Cesty sú kvôli tomu oveľa preplnenejšie a nepomáha ani ich rozširovanie, keďže bez podpory hromadnej dopravy sa opäť zaplnia na absolútne maximum. Faktom ostáva, že je nutné strážiť si dojazd elektromobilu počas zimy oveľa pozornejšie, než v teplejšom období a bez dostatočnej infraštruktúry môže byť takáto prevádzka problematická.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú