Nabíjanie za pár sekúnd a dojazd cez 1000 km. Vedci vynašli nové nehorľavé batérie
Dopravný priemysel naďalej volá po lepších a lepších úložiskách elektrickej energie, ktoré sú kritické pre elektromobily. Dnes používané batérie síce už prešli zásadným vývojom, avšak ešte vždy bojujú s nedostatkami ako je nevyhovujúca energetická hustota, či už v prepočte na objem alebo hmotnosť, nestabilita v prípade požiaru či degradácia.
Ako ale informuje portál Interesting Engineering, úspešnými testami prechádza technológia využívajúca grafén, špeciálny uhlíkový materiál predstavujúci zásadný skok vpred nielen pre elektromobilitu, ale aj ďalšie oblasti používajúce elektronické komponenty – čo sú dnes prakticky všetky oblasti priemyslu.
Nová technológia prináša grafénový film prekladaný až 100 000-krát, ktorý má potenciál zvýšiť nielen efektivitu, ale tiež bezpečnosť batérií elektromobilov. Okrem toho môže táto technológia zvýšiť dojazd aj niekoľkonásobne a skrátiť dobu nabíjania na zlomok toho, koľko trvá dnes.
Až 10-krát silnejšie
Takéto grafénové kolektory elektrického prúdu majú podľa autorov štúdie až 10-násobne vyššiu tepelnú vodivosť než klasické medené a hliníkové kolektory v dnešných batériách. Na novej štúdii je dôležité, že táto metóda umožňuje produkciu grafénových fólii bez výrobných defektov a prakticky v akejkoľvek veľkosti. Okrem toho je technológia pripravená na aplikáciu do existujúcich výrobných procesov, vďaka čomu sa môžeme už čoskoro dočkať oveľa efektívnejších a bezpečnejších lítium-iónových batérií.
Ako ďalej vysvetľuje v tlačovej správe Swansea University, grafénové kolektory zvýšia aj trvácnosť a energetickú hustotu – vyzerá to teda, že dlho skúmaný grafén po rokoch výskumu konečne prinesie prelom, ktorý si vedci od tejto technológie tak dlho sľubovali. Vedci dokážu spomínanú grafénovú fóliu alebo film vyrábať v dĺžkach od niekoľkých metrov až po celé kilometre, čo je v kombinácii so spoľahlivou výrobou zásadný pokrok.
Lepšie atómové batérie
Nesmierne trvácnym typom batérií sú aj atómové, ktoré využívajú rozpad rádioaktívneho izotopu ako zdroj tepelnej energie, ktorú následne menia na elektrickú. Spoločnosť Infinity Power nedávno prišla s novým konceptom pre takéto batérie, ktoré majú vydržať až 100 rokov bez nabitia. Samozrejme nie sú využiteľné pre akúkoľvek elektroniku, keďže generujú len veľmi malé množstvo energie.
V laboratóriu touto technológiou vytvorili aj fóliu dlhú 200 metrov, ktorá si dokázala zachovať svoje vlastnosti aj po tom, čo bola preložená a ohnutá až 100 000-krát. Zásadným pomocníkom tak môže byť táto technológia aj v ohybnej elektronike. Aj bez lepšej energetickej hustoty by pritom šlo o poriadny skok vpred kvôli zamedzeniu takzvaného tepelného úniku, teda požiaru lítiun-iónovej batérie, ktorého hasenie je v praxi takmer nemožné.
Grafén však nie je jedinou technológiou, ktorá sľubuje zásadný posun vpred v oblasti elektrickej dopravy, či už osobnej, hromadnej alebo nákladnej a priemyselnej. Dôležitou súčasťou emisnej stopy batérií je aj to, ako sú vyrobené. Vo veľkom sa ale batérie začínajú recyklovať, pričom v tejto oblasti sa chce stať priekopníkom automobilka Toyota v spolupráci s firmou Panasonic. Tieto dve spoločnosti budú prvými, ktoré začnú používať inovatívne komponenty od Redwood Materials, poprednej firmy v recyklácii batérií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Luxusná Tesla „vybuchla ako bomba” a zabila 2 ľudí. Experti vysvetlili, čo sa stalo
Aj Ferrari sa pripravuje na koniec spaľovákov. Máme video ich prvého elektromobilu
Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
Čína opäť víťazí: BYD prebral kontrolu nad spoločným podnikom s Mercedes-Benz
1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- 1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- 1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
Notebooky budú mať „nekonečnú“ výdrž. Intel a BOE vyvinuli špeciálny displej s frekvenciou 1 Hz
Vďaka Muskovi prefíkane odhalia neviditeľné drony. Číňania šokovali svet, takto vyhrajú každú vojnu
Ceny plynu brutálne narastú. Vláda má Slovákom vziať 500 miliónov eur
Aktualizáciou obišli zákaz. Obľúbená sociálna sieť už znova funguje
Alarmujúca situácia v EÚ. Predaje áut sa prudko prepadli, priemysel čelí obrovským problémom
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené