Maserati má bohatú históriu športových áut s motorom V8, ktoré však už nedoplní žiadny nový model. Znamená to, že pôvodná stratégia koncernu Stellantis, ktorá poskytovala značkám dostatok času na preukázanie svojho potenciálu, je minulosťou. Šéf koncernu Carlos Tavares totiž zaviedol krutý prístup a pocíti ho nejedna automobilka. Po novom platí, že značky, ktoré nebudú dosahovať ziskovosť, čaká neľútostný osud.

Maserati končí s V8

Stellantis prechádza radikálnou transformáciou. Jeho šéf, Carlos Tavares, zaviedol nekompromisnú stratégiu zameranú na ziskovosť jednotlivých značiek. Značky, ktoré nedokážu generovať zisk, sú podľa jeho slov odsúdené na zánik. A na zozname týchto automobiliek sa ocitla aj talianska pýcha Maserati.

„Ak nezarábajú peniaze, zatvoríme ich. To je jednoduché,“ povedal Tavares začiatkom roka pre Bloomberg. Táto nekompromisná rétorika naznačuje, že éra neobmedzenej podpory pre jednotlivé značky končí. Aj prestížna značka Maserati sa tak ocitla pod drobnohľadom a prejde radikálnymi zmenami.

Tavares zdôraznil, že všetky značky sú cenným aktívom, no neexistuje žiadna výnimka pre neúspešné značky. „Značky sú tu na to, aby sa využili,“ povedal. „Ak nie sú schopné speňažiť hodnotu, ktorú predstavujú, potom prídu rozhodnutia.“

Maserati Quattroporte je posledný V8

Začiatkom augusta predstavila automobilka posledný kúsok do zbierky áut s motorom V8. Pod kapotou skrýva  3,8-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom s výkonom 427 kW (580 koní) a 729 Nm. Model má dokonca vlastný kryt s podpismi tímu Fuoriserie a inžinierov, ktorí na vozidle pracovali. Už v tom čase vedeli, že sa jedná o posledné Maserati s motorom V8.

Maserati nedávno ukončilo výrobu modelov Ghibli, Levante a Quattroporte, ktoré boli všetky ponúkané s 3,8-litrovým motorom V8 vyvinutým Ferrari. Posledné dva modely dostávajú elektrickú výmenu, pričom oba sa oneskoria. Elektrická premena Levante má byť uvedená v roku 2027, zatiaľ čo elektrický Quattroporte bude nasledovať v roku 2028.

Vyhlásenie prichádza po drsnej úvodnej polovici roka 2024 pre Maserati, značku, ktorá v tomto období predala iba 6500 áut. Toto číslo kleslo z 15 300 v minulom roku, a to aj napriek uvedeniu novej generácie GranTurismo a nového kompaktného crossoveru Grecale. Podľa analýzy Automotive News Europe tento pokles viedol k prevádzkovej strate značky vo výške 88,6 milióna dolárov.

Problémy sú alarmujúce, ale najnovšie vyhlásenie spoločnosti Stellantis naznačuje, že skupina verí, že jej pokračujúce zavádzanie nových spaľovacích a elektrických modelov pomôže Maserati vymaniť sa z chvosta.

Prechod na elektromobily

Maserati stále verí, že jeho budúcnosť bude elektrická. Preto im v súčasnosti neostáva nič iné, ako sa vyhnúť „hodeniu cez palubu“ koncernom Stellantis. Vo vyhlásení Stellantis uviedol, že zatiaľ nemá v úmysle predávať značku Trident, rovnako ako nemá v úmysle združovať Maserati do iných talianskych luxusných skupín.

Stellantis opätovne potvrdzuje svoj neochvejný záväzok voči svetlej budúcnosti Maserati ako jedinečnej luxusnej značky v rámci 14 značiek Stellantis: „Maserati je v prechodnom období smerom k elektrifikácii so svojím programom Folgore BEV: dnes Trident ponúka GranTurismo a GranCabrio vo verziách ICE a BEV, Grecale vo verziách ICE, mild-hybrid a BEV verziách, zatiaľ čo potvrdzujeme, že nástupcovia Quattroporte a Levante sú tiež v príprave.“

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP