Plusy

+ Jedna z najlepších hier uplynulých rokov v kompletnom balení
+ Estetická stránka naďalej ohuruje
+ Príbehové DLC zaujme po všetkých stránkach
+ Množstvo technických vylepšení
+ Adaptácia DualSense

Mínusy

- Vyššia cena
- Občas generické opakovanie aktivít

Od novej hernej exkluzivity pre majiteľov konzol PlayStation sa pred vydaním hovorilo predovšetkým ako o Assassin’s Creed zasadenom do feudálneho Japonska. Už krátko po vydaní však tvorcovia zo Sucker Punch jasne ukázali, že Ghost of Tsushima je podstatne hlbším a komplexnejším herným zážitkom a herná novinka si od recenzentov i samotných hráčov odnášala excelentné hodnotenia.

Okrem pútavého príbehu a sympatického hrdinu hra dokázala zaujať aj prepracovaným súbojovým systémom a vyraziť dych prekrásnymi scenériami prostredia, ktoré v hernom svete len s ťažkosťami hľadali konkurenta.

ps4 hry 2018

Spoločne s druhým dielom The Last of Us patril Ghost of Tsushima k posledným PS4 exkluzivitám a Sony sa so starou konzolou vďaka zmieneným hrám rozlúčilo v parádnom štýle. Teraz majú príležitosť dobrodružstvo Jina Sakaia vo finálnej edícii zažiť aj čerství majitelia PlayStation 5, ktorí s hrou doposiaľ neprišli do kontaktu.

Prečítaj si recenziu pôvodnej hry
Sony šokuje a predstavuje ďalšiu bezchybnú exkluzivitu. Ghost of Tsushima aj na konci cyklu posúva limity PS4

Tvorcovia však mysleli na všetkých a veteránom okrem vítaných noviniek prinášajú bonusový príbehový obsah v podobe novej kapitoly a prostredia ostrova Iki, kde je tento obsah zasadený. Práve nové DLC tvorcovia prezentovali ako hlavný dôvod na návrat do Mongolmi okupovaného Japonska.

Nová výprava

Nová oblasť je hráčovi sprístupnená od druhého aktu hry, bonusová dejová linka sa však dá rozbehnúť aj po dohratí príbehu, čo by sme možno aj odporúčali, keďže ísť sem so silnejšou postavou vybavenou vylepšeným arzenálom i schopnosťami rozhodne nie je na škodu.

FonTech

Nové nebezpečenstvo zastúpené v podaní tajomnej Orlice a jej oddaných šamanov totiž poriadne preverí reflexy i znalosť bojových techník. Úlohou Jina je preskúmať ostrov Iki a zastaviť nebezpečnú armádu pred tým, než sa stihne zmobilizovať a začne drancovať milovanú Tsushimu.

Zápletka už na prvý pohľad znie ako otrepané klišé, autori zo Sucker Punch sa však vytiahli a príbeh je nielen pútavý, ale ponúka tiež niekoľko prekvapení i vrstiev, ktoré pri DLC rozhodne nebývajú štandardom.

Okrem boja s čerstvou hrozbou sa tak hráč dozvie viac o Jinovej minulosti i smrti jeho otca, retrospektívne pasáže sú častokrát zaujímavejšie ako boj proti samotnej Orlici. Celý prídavok dejovo organicky zapadá do širšieho spektra hry, ukazuje hlavného hrdinu v celkom novom svetle a čo je najdôležitejšie, nepôsobí len ako rýchla snaha autorov vytrieskať z hráčov ďalšie peniaze.

Sony

Ak by sme si pri príbehu predsa len mali do niečoho rypnúť, bolo by to nevyužitie plného potenciálu hlavnej záporáčky, ktorá mohla byť vykreslená o niečo hlbšie. Ide však o drobnú chybičku krásy a príbeh rozhodne patrí k najsilnejším stránkam bonusového obsahu.

Staré známe a niečo navyše

Hlavná línia bonusového príbehu nezaberie viac ako 4 až 5 hodín. Nie je to veľa, tajuplný ostrov však ponúka množstvo vedľajších aktivít, ktoré hernú dobú predĺžia až štvornásobne, samozrejme za predpokladu, že o plnenie dodatočných aktivít bude záujem. Máme tu vedľajšie misie, ktoré za odmenu ponúkajú odmenu v podobe zbroje a predstavia ďalšie zaujímavé postavy, staré známe hranie na flautu či objavovanie liečivých prameňov.

Absolútnou novinkou sú lukostrelecké výzvy alebo minihry, v ktorých hráč za pomoci hudobného nástroja dostať zvieracích spoločníkov na určené miesto. Ďalej prídavok láka na dobýjanie pevností, duely aj mýtické príbehy, jednoducho všetko, čo ponúkala pôvodná hra a ešte niečo navyše. Podobne ako pri väčšine veľkých hier s otvoreným svetom sa však aj tu úlohy postupne začnú opakovať, čo pochopiteľne vedie k otázke, či sa len vývojári nesnažia umelo naťahovať herný čas.

Samostatnou kapitolou je opäť vizuálna stránka, ktorá aj na novom ostrove vyniká farebnosťou a dychberúcou estetikou. Vypálené dedinky prerastené džungľou, pláže i vodopády doslova nútia hráča zastaviť a nasať nefalšovanú atmosféru nespútanej prírody.

Určite nezmeškaj
Herné Call of Duty sa vracia do 2. svetovej vojny. Čerpá z histórie, no poteší aj milovníkov multiplayeru

Súbojový systém sa nijak zvlášť nemenil, starých známych nepriateľov obohatili šamani, ktorí svojim druhom v boji prepožičiavajú zvýšenú silu. V bojoch je preto dobré najskôr zlikvidovať šamanov a až potom sa vrhnúť na ďalších protivníkov. To sa ale ľahšie povie ako robí, nepriatelia sú totiž agresívnejší aj silnejší ako v pôvodnej hre a vedia dať poriadne zabrať. Samozrejme v závislosti od nastavení obtiažnosti.

Sony

 Prídavkom to nekončí

Aj keď sú ostrov Iki a nový príbeh najväčším lákadlom finálnej režisérskej edície Ghost of Tsushima, potešia aj ďalšie úpravy pôvodnej hry, o ktorých sa až tak nehovorí, prípadne už sa berú ako samozrejmosť.

Nová hra prináša dva grafické módy, v ktorých si tradične možno vybrať výkon alebo grafiku. Oba režimy sme vyskúšali, rozdiely medzi nimi sú však skutočne zanedbateľné a novinka vyzerá fantasticky bez ohľadu na zvolený režim.

4K rozlíšenie už síce dostala aj PS4 verzia, išlo však o upscale, zatiaľ čo Director’s Cut už beží pri natívnom Ultra HD rozlíšení a dynamickom snímkovaní 60 fps. Hra z vizuálneho hľadiska vyzerá absolútne fantasticky a v krajšom rozlíšení ešte viac dokazuje, že po estetickej stránke ide o jeden z najpôsobivejších herných titulov súčasnosti.

Sony

Podľa očakávaní sa o slovo hlási aj ovládač DualSense, ktorého možnosti sa opäť ukazujú v plnej paráde. Ovládač reaguje snáď na každý podnet na obrazovke, od zafúkania vetra, blokovania úderov až po konský dupot. Celkové vnímanie hry sa vďaka tomu posúva na celkom novú úroveň a opäť musíme skonštatovať, že ak má Sony v niečom oproti Microsoftu skutočnú výhodu, je to práve ovládač DualSense.

Vylepšení sa rovnako dočkala zvuková stránka, hra plne podporuje 3D audio, čo v plnej miere ocenia až majitelia vyhovujúcich headsetov. Zážitok dopĺňa tematický soundtrack, ktorý nie je nijak invazívny, dokonca sa tvári veľmi nenápadne, až kým mu hráč nezačne venovať väčšiu pozornosť a neukáže sa jeho plná sila.

Počas testovania sme sa síce nevyhli viacerým bugom, až na prípad nereagujúceho NPC však nešlo o nič, čo by kazilo herný zážitok a nemá význam hlbšie sa v nedostatkoch babrať. Hra už dostala dva opravné patche, po technickej stránke ide o takmer bezchybný produkt, predovšetkým, keď autori adresovali aj problémy pôvodnej verzie.

Reč je najmä o animáciách, ktoré pri hraní v originálnom japonskom jazyku presne pasujú na mimiku postáv, nedostatok, ktorý sa PS4 verzii vyčítal. Menších vylepšení sa tiež dočkala hrateľnosť, kedy je po novom možné uzamknúť pohľad na konkrétneho protivníka, predstavili možnosti alternatívneho ovládania a pochopiteľne sa tiež dramaticky znížil čas načítavania obrazovky, ktorý je v mnohých situáciách okamžitý.

Verdikt

Finálna režisérska edícia Ghost of Tsushima prináša jednu z najlepších PS4 hier (a vlastne aj najlepších exkluzivít od Sony ako takých) v kompletnom balení a atraktívnym bonusovým obsahom. Už pôvodná minuloročná hra v nás zanechala hlboký dojem, ktorý vďaka vylepšenému vizuálu, opraveným chybičkám krásy i podpore DualSense herná novinka ešte viac umocňuje.

Ak by sme mali v niečom výhrady, je to snáď len cena hry, ktorá predstavuje 70 €. Majitelia pôvodnej hry však majú možnosť upgradu na Director’s Cut za bezmála 20 eur, čo je vzhľadom na atraktívny bonusový obsah i množstvo vylepšení naopak veľmi slušná ponuka.

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP