Plusy

+Jedinečný a neopakovateľný príbeh
+Originálny postapokalytický spracovaný do posledného detailu
+Trezory a zamknuté dvere robia objavovanie zábavnejším
+Temná atmosféra so všadeprítomnou brutalitou
+Bezchybný technický stav
+České titulky

Mínusy

-Dlhšia úvodná pasáž
-Absencia multiplayeru (nie nutnou nevýhodou pre každého)

Po dvojnásobnom odklade sa k nám konečne dostala jedna z najočakávanejších hier roka,  The Last of Us: Part 2. V prvej časti tvorcovia nastavili latku extrémne vysoko, s pokračovaním sa však prekonali a opäť prinášajú jedno z najlepších herných dobrodružstiev v histórii.

Vitajte vo svete The Last of Us

Druhý deň v Seattli. Prikrčená Ellie opatrne postupuje na poschodie zdevastovanej budovy. Prízemie, ktoré kedysi patrilo butiku s textilom, už bolo vyčistené. Traja nakazení a jeden clicker odpočívajúci v kaluži krvi síce dali zabrať, nešlo však o nič, čo by nevyriešila oceľová tyč a dobre nastražená výbušnina. Tej je síce škoda, s nakazenými sa ale nezahráva.

Na druhom poschodí je kľud, nikde nikoho nepočuť. Ellie potichu otvára skrinky so zásuvkami, ktoré ponúkajú až nečakane štedré zásoby. Žeby konečne trocha šťastia? Náboje, tekutiny, aj obväzy sú na každom kroku. Bonusom je pracovný stôl na úpravu zbraní.

Ellie už si pokukuje po lepšom zásobníku do brokovnice, keď ju zozadu pod krkom zovrie mohutná ruka miestneho nájomníka. Neprišiel sám a neplánuje sa pýtať otázky. Namiesto šťastia teda tvrdý boj o holý život. Nie, zdecimovaný svet The Last of Us nič neponúka zadarmo. Tu platí pravidlo silnejšieho.

Dobrodružstvo pokračuje

Keď nám štúdio Naughty Dog v roku 2013 predstavilo svoj nový postapokalyptický titul The Last of Us, málokto pochyboval o tom, že pôjde o výnimočnú hru. Príbeh Joella a Ellie putujúcich naprieč zdevastovanou Amerikou si napokon získal uznanie od miliónov hráčov i odbornej verejnosti a novinka po vydaní získala desiatky herných ocenení.

Príbeh na každom kroku prekvapuje, podávaný je mimoriadne brutálnym spôsobom

O sedem rokov neskôr sa talentovaní vývojári znova hlásia o slovo. Cesta Joela a Ellie má totiž pokračovanie, no veselo z neho nikomu nebude. Naughty Dog si totiž pre hráčov opäť nachystal brutálny a nemilosrdný príbeh zasadený do pochmúrneho sveta, v ktorom existujú len dva druhy rozhodnutí – tie zlé a tie horšie. Každé z nich má nedozerné následky.

Príbeh The Last of Us 2 sa odohráva päť rokov po udalostiach prvého dielu a 25 rokov po vypuknutí celosvetovej pandémie, ktorá takmer vyhladila ľudskú civilizáciu. 19-ročná Ellie sa s Joelom usadila v komunite v malom mestečku Jackson, v ktorom sa snažia žiť normálne životy a zabudnúť na časti strastiplnej cesty, po ktorej spoločne kráčali.

Na rozdiel od prvého dielu sa hráč ujme role dospievajúcej Ellie, ktorá si v miestnej komunite stihla vybudovať priateľstvá, zastáva v nej dôležitú úlohu a rieši vlastné problémy s dospievaním. Stará sa o bezpečnosť miestnych obyvateľov, absolvuje obchôdzky po okolí, príležitostne to preženie s alkoholom a objavuje prvé lásky.

Na chvíľu by sa mohlo zdať, že v zničenom svete sa dá žiť normálny život, no Ellie z omylu po dvojhodinovom úvode vyvedie skupina nemilosrdných stopárov, ktorí na ruby prevrátia život viacerým členom miestnej komunity.

Nechýba medzi nimi ani Ellie, ktorá však na rozdiel od ostatných aj napriek prehováraniu situáciu nemieni nechať tak a vydáva sa na cestu za pomstou.

Akékoľvek ďalšie informácie o deji a zápletkách by viedli k degradácii herného zážitku a to najlepšie, čo v prípade The Last of Us 2 môžete urobiť, je vyhýbať sa akýmkoľvek spoilerom. Pri hrách od Naughty Dog už býva zvykom, že príbeh hrá kľúčovú úlohu a v prípade The Last of Us 2 to platí dvojnásobne. Prezradíme len, že každá minca má dve strany a zo záveru mnohým hráčom padne sánka.

Úvodné intro je pomalšie, na to už si však fanúšikovia hier od Naughty Dog pravdepodobne zvykli a po pokojnom úvode rýchlo nasleduje smršť krvavých udalostí.

Tvorcovia nešetria brutalitou a násilím, zároveň sa vyhýbajú otravným dejovým klišé a naprieč 25 hodinovým dobrodružstvom (na normálnej a neskôr vyššej obtiažnosti) dokážu neustále prekvapovať.

Násilný tón rozprávania je pretkávaný dojemnými sekvenciami i retrospektívnymi vsuvkami, ku cti tvorcom slúži, že sa hráčov nesnažia citovo vydierať lacnými trikmi, ale udalosti servírujú bezprostredne a mimoriadne chladnokrvne.

Autori sa neboja provokovať a prostredníctvom dialógov vznášať filozofické otázky

Povedať, že The Last of Us 2 je len príbehom o pomste, by bolo pomerne krátkozraké, keďže dejová línia je postavená predovšetkým na vzťahoch medzi Ellie, Joelom a jej novými priateľmi.

Hráči sa dozvedia niečo viac o Joelovom bratovi, mladom dobrodruhovi Jessem, ale predovšetkým o Dine, blízkej priateľke hlavnej hrdinky, s ktorou si Ellie rýchlo vybuduje viac než len kamarátsky vzťah.

Práve orientácia Ellie a jej pomer s Dinou sa pred vydaním hry stali pomerne častým terčom kritiky a vznikali otázky, či zo strany Naughty Dog nejde len o snahu o prehnanú politickú korektnosť.

Výsledná podoba hry jasne dokazuje, že podobné úvahy boli predčasné a predovšetkým úplne zbytočné, keďže tvorcovia v príbehu nikdy nemoralizujú a ani v ničom netlačia na pílu. Jednoducho veci prezentujú tak, ako sú, a je na hráčovi, či sa s postavami, ich motiváciou a konaním stotožní alebo nie.

Zvedavosť sa vypláca

Už v prvej časti The Last of Us nám vývojári predstavili takmer bezchybný postapokalyptický svet  prepracovaný do absurdných detailov a v pokračovaní nezostali povesti perfekcionistov nič dlžní. Prostredie je v porovnaní s predchodcom citeľne rozsiahlejšie, vlastne ide o jeden z najväčších svetov, ktorý v Naughty Dog kedy vytvorili.

Na prvý pohľad môže zdevastované prostredie pôsobiť ako obrovský otvorený svet, pri pohybe jednotlivými lokalitami hráč rýchlo natrafí na šikovne umiestnené mantinely.

The Last of Us 2 je stále pomerne priamočiarou hrou. Voľnosť pri pohybe je síce citeľne vyššia, stále však platí, že pre napredovanie je zakaždým potrebné dostať sa na konkrétne miesto.

Rozľahlosť herného prostredia v novej hre v žiadnom prípade nešla na úkor kvality a každá jeho časť je aj tentokrát vyšperkovaná do najmenších detailov.

Veľká časť hry sa odohráva predovšetkým v upršanom Seattli, v ktorom Ellie preskúma opustené kino, vybrakovaný obchod s potravinami, hrôzu naháňajúce podzemie nemocnice, obytné domy, kaderníctvo, tetovací salón a mnoho ďalších originálnych lokalít.

Objavovanie a prehľadávanie okolia je neoddeliteľnou súčasťou hry. Odomyká dôležité bonusy a odkrýva ďalšie príbehy

V spomienkových pasážach hry sa však hlavná hrdinka dostane aj mimo Seattlu, navštívi nové aj staré známe miesta, ktoré sú plné bolestných spomienok. Prostredie je zakaždým špecifické, nikdy sa výrazne neopakuje a neustále z neho cítiť originalitu.

Ellie sa po novom môže plaziť, šplhať po lane, plávať vo vode alebo sa v nej potápať. Novinkou je tiež možnosť vnikať do oblastí rozbitím sklenených tabúľ, čo však okamžite priláka nepriateľov v okolí. Všetky z noviniek sprístupňujú nové oblasti, ktoré možno prebádať alebo pri nepozornosti naopak úplne obísť. Pri napredovaní je preto potrebné všímať si každý detail, ktorý môže viesť k štedrej odmene v podobe vzácnych surovín.

Dôraz na objavovanie prostredia hrá opäť zásadnú rolu a hľadanie zásob zaberá významnú časť hry. Tvorcovia hráčsku zvedavosť neodmeňujú len mimoriadne cennými zásobami, ale tiež zápiskami predošlých návštevníkov či uzamknutými trezormi, ku ktorým je potrebné nájsť číselnú kombináciu alebo poriadne nastražiť uši a vyskúšať šťastie aj bez kódu.

Riešenie hádaniek je drobnou, no mimoriadne vítanou novinkou, ktorá z hľadania surovín a prehľadávania okolia nerobí len nutnú povinnosť, ale naopak predstavuje zábavnú časť hry.

Každý trezor sa dá otvoriť, takmer ku všetkým zamknutým dverám vedie skrytá cesta, ktorú treba objaviť. Odmena spravidla stojí za investovaný čas, bonusom je objavovanie všadeprítomných poznámok, ktoré približujú tragickú históriu daného miesta.

Prečítaj si aj
Nové dychberúce gameplay video The Last of Us 2 odhaľuje brutálnu hrateľnosť a krásne scenérie

Hráč tak zistí, že nakazená žena, ktorú Ellie dobodala na záchodoch, sa volala Sandra a čakala tu na svojho manžela, s ktorým chcela utiecť.

Objaví smutný význam grafity nasprejovaný na aute v opustenej predmestskej oblasti, zistí viac o osude dvoch tínedžerov, ktorí vlani ušli z bezpečného útočiska Jacksonu. Cesta Ellie predstavuje len nepatrnú smutnú kvapkou v morí ďalších, častokrát omnoho tragickejších príbehov, ktoré vierohodne dotvárajú neútešný postapokalyptický svet The Last of Us 2.

Nazbierané suroviny Ellie zužitkuje pri tvorbe predmetov, ktoré dokáže vyrobiť. Nášľapná mína, zápalná fľaša, tlmič či dymová bomba dokonale poslúžia pri eliminácii nepriateľov, lekárnička naopak pomôže pri utŕženom poškodení a kritických hodnotách zdravia. Predmety sa odomykajú postupne pri napredovaní príbehom, za výrobu každého z nich sa platí ťažko nazbieranými surovinami.

Odomykanie trezorov a hľadanie cesty za zamknuté dvere dáva objavovaniu potrebný šmrnc

Zásoby zároveň treba aj na vylepšovanie vlastností a úpravu zbraní. Rovnako ako v prvej časti hry je aj teraz pri vylepšení zbraní najskôr potrebné nájsť pracovný stôl, následne je možné upraviť vlastnosti odomknutých zbraní.

K dispozícii je brokovnica, puška, revolver, automatická pištoľ aj luk, ktorý je sprístupnený v pokročilej fázy hry. Upraviť možno napríklad kapacitu zásobníka, frekvenciu streľby, presnosť či poškodenie, surovín je však málo a na vylepšenie celého inventára nikdy nie je dostatok prostriedkov.

To isté platí aj o zručnostiach, ktoré sa môže Ellie naučiť. Tie sú rozdelené do niekoľkých kategórií ako napríklad prežitie, tvorba predmetov, utajenie či presnosť. Hlavná postava môže rázom zlepšiť detekciu nepriateľov pri naslúchaní, zvýšiť rozptyl výbušnín či naopak znížiť kolísanie pri mierení.

Niektoré stromy so zručnosťami sú odomknuté okamžite, iné sa sprístupnia až po nájdení vybraných časopisov. Tvorcovia aj týmto spôsobom jasne ukazujú, aký veľký dôraz kladú na objavovanie prostredia, keďže nepozorní hráči vôbec nemusia niektoré zo stromov odomknúť.

Ruky preč

V hre sa samozrejme nebude len objavovať a vylepšovať, ale tiež bojovať. Strety s nepriateľmi sú časté a mimoriadne brutálne. Ellie sa po príchode do Seattlu ocitá v centre vojny medzi frakciami WLF (Washington Liberation Front), na ktorých chce vykonať pomstu, a fanatickým kultom Serafítov, známych tiež ako Zjazvencov.

Pokračovanie je oproti predchodcovi temnejšie a citeľne brutálnejšie

Nepriatelia z WLF aj napriek vykonaným zverstvám ešte pôsobia ľudsky, kult Zjazvencov však už pri prvom strete naháňa zimomriavky.

Či už je to rúško tajomstva, ktorým je nové spoločenstvo opradené, brutálne popravy alebo spôsob komunikácie hvízdaním, Serafiti naháňajú hrôzu a hráč si ich elimináciu doslova vychutnáva.

Už pred vydaním hry tvorcovia avizovali, že nepriateľom chcú vdýchnuť vlastnú osobnosť a z veľkej časti sa im to aj podarilo. Hliadky v okolí vedú dialógy, reagujú na nedávne dianie a udalosti, riešia osobné veci aj nespokojnosť s rozkazmi. Stále sú to síce len figúrky, ktoré treba eliminovať, ich poprava však neraz získava osobnejší nádych.

Dôvodom sú predovšetkým mimoriadne brutálne animácie citeľné najmä pri tichých popravách. Ellie môže po novom schmatnúť nepriateľa a po krátky čas sa s ním hýbať preč zo zraku ostatných. Obeť prosí o zľutovanie, prehovára Ellie, aby si zachovala chladnú hlavu, tá však nemilosrdne švihne nožom a zrazu sa protivník s vytreštenými očami zvíja na zemi a z tepny mu strieka krv.

Vývojári z Naughty Dog zobrazenie násilia posunuli na novú úroveň, ktorá síce dokáže šokovať, zároveň ale pasuje do nemilosrdného sveta, v ktorom platí právo silnejšieho.

Pri streľbe z brokovnice do nepriateľa zblízka mu rana dokáže utrhnúť končatiny, spomenúť musíme aj novinku vo forme vybuchujúcich šípov, ktoré nepriateľov roztrhajú na franforce. Vývojári zobrazujú násilie v tej najrýdzejšej podobe, zároveň sa však držia pri zemi a s násilím sa neposúvajú do absurdných rovín.

Prečítaj si tiež
Nový trailer na The Last of Us Part II je tu a pohráva sa s emóciami fanúšikov
 

Veľký dôraz je opäť kladený na tiché zakrádanie a postupnú elimináciu nepriateľov. Prostredie spravidla ponúka pestrú paletu možností postupu.

Ellie sa môže schovávať za objekty, plaziť v hlbokej tráve alebo potápať, vždy sa dá nájsť cestička za nepriateľa, zbaviť sa ho v tichosti a ušetriť tak drahocenné náboje.

To už nevyhnutne neplatí, ak sa na scéne objavia hliadky so psami, ktoré dokážu zachytiť pachovú stopu Ellie a sledovať jej nedávnu cestu.

Tichá eliminácia je v tomto prípade podstatne náročnejšia, aj tu však platí, že situáciu možno využiť aj vlastný prospech. Stačí hliadku nalákať mimo ostatných a poradiť si s ňou tam, prípadne jej po ceste nastražiť explozívne prekvapenie.

Na normálnej obtiažnosti má hráč množstvo možností postupu, na vyšších obtiažnostiach sa tiché zabíjanie stáva nutnosťou

Samostatnou kapitolou sú strety s nakazenými, ktoré sa spravidla odohrávajú v podzemiach a tmavých priestoroch. Nakazení predstavujú rôzne druhy hrozieb v závislosti od stupňa nákazy.

Runneri ešte pripomínajú ľudí a predstavujú najmenšiu hrozbu, podstatne viac dajú zabrať clickeri, ktorých je najlepšie eliminovať v tichosti, keďže po priblížení k Ellie ju automaticky roztrhajú.

Stalkeri pred Ellie spočiatku utekajú a čakajú na vhodnú príležitosť k útoku. Keď k nemu dôjde, útočia v skupinkách a z viacerých strán, neustále je preto potrebné mať prehľad o ich pohybe. Evolučnou novinkou sú desiví, hubami obrastení mohutní Shambleri, ktorí sa nedajú zabiť v tichosti a navyše sú mimoriadne odolní.

Tu hráč natrafí na dilemu, či na ich elimináciu obetovať drahocenné suroviny alebo ich obíde a riskuje prekvapivý útok zozadu.

Inteligencia protivníkov je na vysokej úrovni, s voľbou vyšších obtiažností navyše narastá aj ich agresivita a odolnosť. Nepriatelia nečakajú na kroky Ellie, ale snažia sa ju obkľúčiť, prípadne prekvapiť zo zálohy. Vynikajúco je na tom rovnako správanie spoločníkov hlavnej postavy, ktorí ju občas pri stretoch sprevádzajú. Správajú sa inštinktívne, neprekážajú pri pohybe a navyše vo vypätých situáciách vedia aj citeľne pomôcť.

Nič krajšie na PS4 už pravdepodobne neuvidíš

Ani po technickej stránke nezostali vývojári povesti nič dlžní a predstavujú vyladený produkt bez akýchkoľvek nedostatkov. Hra nepadá, snímkovanie je stabilné, nedochádza k žiadnemu tearingu ani oneskorenému naskakovaniu textúr.

Vyzdvihnúť treba dokonale plynulý prechod do naskriptovaných scén, pri ktorých sa hráč neraz pristihne, že ešte drží páčku na ovládači a stále sa snaží kontrolovať postavy v hre.

Pred siedmymi rokmi vývojári z PS3 dostali úplné maximum a to isté platí aj pri pokračovaní a využití potenciálu PlayStation 4. The Last of Us 2 je jednou z najlepšie vyzerajúcich hier na PS4 a dovolíme si tvrdiť, že na súčasnej konzole od Sony sa sotva dočkáme niečoho lepšieho.

Zároveň sa však nevieme dočkať ešte krajšieho vizuálu na PS5, keďže v porovnaní s vizuálom PC hier už je vidieť, že konzoly potrebujú upgrade.

The Last of Us 2 je jednou z najkrajších a graficky najprepracovanejších hier na PS4

Opomenúť nemôžeme ani zvukový sprievod, ktorý bezchybne dotvára ťaživú atmosféru sveta. Vývojári sa opäť držali hesla „menej je viac“ a stavili na minimalistickú akustiku.

Neboja sa však využívať aj silu ticha, ktoré pri pomalom blúdení útrobami budov neustále nahlodáva sebavedomie. Samostatnou kapitolou sú jemné tóny gitary, ktorú Ellie občas vezme do ruky a predstavujú dokonalý kontrast voči brutálnemu a temnému svetu. V pamäti nejednému hráčovi utkvie predovšetkým ústredná pieseň vystihujúca neútešný pocit samoty.

Menším sklamaním pre fanúšikov multiplayeru pôvodnej hry môže byť, že pokračovanie neobsahuje hru pre viacerých hráčov a vývojári s podobným prídavkom nerátajú ani do budúcna.

To je podľa nás veľká škoda, keďže v pôvodnom multiplayeri sme strávili desiatky hodín a dodnes ho považujeme za mimoriadne originálny. Dobrou správou naopak je prítomnosť vydarenej českej lokalizácie vo forme českých titulkov.

Neopakovateľná jazda

Keď pred siedmymi rokmi Naughty Dog vydal prvý diel The Last of Us, zdalo sa takmer nemožné, že by vývojári niekedy dokázali napodobniť masívny úspech hry a jedinečný príbeh, ktorý v hernom svete dodnes len ťažko hľadá konkurenciu. Napriek neľahkej pozícii sa im to s pokračovaním podarilo.

The Last of Us 2 je postavený na pevných základoch svojho predchodcu a obsahuje všetko, čo ponúkol prvý diel – neopakovateľný príbeh, skvelý, do detailu vyšperkovaný svet plný nemilosrdných nepriateľov a brutálnej hrateľnosti. Všetky aspekty však Naughty Dog v pokračovaní posunul ešte o úroveň vyššie. Svet je väčší a detailnejší, nepriatelia zákernejší, animácie krvavejšie a možnosti v hre citeľne bohatšie.

Novinka od Sony však stojí predovšetkým na skvelom príbehu, ktorý sa na prvý pohľad javí ako cesta za pomstou, v skutočný dosah je však omnoho hlbší. Autori príbeh podávajú bez servítky, veci zobrazujú v plnej brutalite a bez prikrášlení.

Ak niekedy skončí civilizácia, nemáme najmenších pochýb o tom, že takto nejak by mohla budúcnosť preživších vyzerať. The Last of Us 2 je bez najmenších pochýb horúcim kandidátom na hru roka a dosluhujúca konzola od Sony si nemohla želať lepšiu labutiu pieseň.

Kód na hru redakcii poskytla spoločnosť Sony

Hry