Plusy

+ Návykový súbojový systém
+ Pôsobivá estetická stránka
+ Každý quest má unikátny príbeh
+ Množstvo bežných aj netradičných aktivít
+ České titulky
+ Hlboká pocta ére samurajov

Mínusy

- Kamera pri súbojoch občas hnevá
- Drobné technické nedostatky

Už o pár mesiacov sa súčasná konzolová generácia oficiálne dočká svojich nástupcov. Japonská spoločnosť Sony sa však ešte pred tým rozhodla hráčom dokázať, že aktuálne herné zariadenia aj po siedmych rokoch na trhu stále dokážu podať slušný výkon a predovšetkým kvalitne zabaviť.

Pred mesiacom sme sa tak dočkali vydania jednej z najočakávanejších hier roka, The Last of Us: Part 2, chystaný samurajský titul Ghost of Tsushima sa však v silnej konkurencii nedal zatieniť a jeho vydanie rovnako sprevádzajú silné očakávania.

Vitajte v ére samurajov

Za novinkou stoja tvorcovia zo štúdia Sucker Punch, ktorí nám ešte v roku 2014 predstavili jeden z launch titulov na PS4, Infamous: Second Son. Odvtedy svoju energiu plne sústredili do akčnej open-world adventúry Ghost of Tsushima, ktorá má byť poctou samurajom a feudálnemu Japonsku.

Ľuboš Čabala / FonTech

Tomu zodpovedá aj dejové zasadenie hry, ktoré je situované do vstupnej brány Japonska v 13. storočí, ostrov Cušima. Fanúšikom histórie sa možno vybaví dôležitá námorná bitka v japonsko-ruskom vojnovom konflikte, ktorá sa pri tomto ostrove odohrala, dejová zápletka hernej novinky je však čistou fikciou a neopiera sa o žiadne historické skutočnosti.

Predstavuje inváziu dobyvačných Mongolov na územie Japonska, pričom prvý úder smeruje práve k ostrovu Cušima. Obranu má na starosť lord Shimura so svojou hŕstkou samurajov, medzi ktorými nechýba ani jeho synovec a hlavný protagonista hry, bojovník Jin Sakai.

Snaha o obranu vlasti proti obrovskej presile sa pre obrancov skončí totálnym fiaskom a krvavým masakrom. Jin s vážnymi zraneniami len o vlások uniká smrti, lord Shimura padá do mongolského zajatia, zatiaľ čo zvyšok samurajov je nemilosrdne pobitý.

Ľuboš Čabala / FonTech

Mongolskej invázii na čele s neľútostným, no vychytralým generálom Khanom, už nič nestojí v ceste za dominanciou na ostrove, hlavný hrdina Jin Sakai sa však zotavuje zo svojich rán a je odhodlaný nielen oslobodiť svojho zajatého strýka, ale tiež pomstiť sa mongolskému generálovi a vyhnať agresorov z ostrova.

Legenda hlavnej postavy postupne rastie, na čo reaguje správanie postáv aj nepriateľov

Podobný a predsa iný

Ghost of Tsushima sa po dejovej i obsahovej stránke príliš nelíši od ďalších veľkých sandboxových sérií ako Far Cry či Assassin’s Creed. Hráč sa v role oslabeného hrdinu v úvode hry ocitne na nepriateľskom území, ktoré začne oslobodzovať, postupne naberá spojencov, získava skúsenosti a stáva sa pre nepriateľa čoraz vážnejšou hrozbou.

Aj keď základná kostra hrateľnosti zostáva oproti dobre známym sériám odohrávajúcich sa v otvorenom svete prakticky nezmenená, Ghost of Tsushima v rámci žánru predstavuje množstvo vlastných originálnych konceptov, ktoré zďaleka nevynikajú len tým, že sú zasadené do neopozeraného herného prostredia.

Ľuboš Čabala / FonTech

Hlavné aj vedľajšie úlohy majú napríklad vždy jedinečné príbehové pozadie, vďaka čomu nepôsobia genericky a strojene, a to aj napriek tomu, že ich náplň sa po čase takmer nemení. Jin na ceste po spustošenom ostrove stretáva množstvo nešťastníkov, ktorí mu odhaľujú svoje príbehy a upozorňujú ho na dôležité aktivity a zaujímavé miesta na mape.

Raz je Jin vyslaný na misiu preskúmať strašidelný les, inokedy zasa vykonáva pomstu na banditoch, ktorí zneužili dôverčivosť naivnej ženy a vyvraždili celú jej rodinu. Každá jedna misia má svoje opodstatnenie, zápletka sa nikdy neopakuje a navyše neraz skrýva zaujímavé rozuzlenie.

Samostatnou kategóriou sú veľké vedľajšie questy, ktoré komplexnosťou neraz zatienia aj hlavnú príbehovú líniu. Ich plnenie je síce voliteľné, odhaľujú však originálne zápletky s dôležitými vedľajšími postavami a spravidla poskytujú atraktívne odmeny.

Ľuboš Čabala / FonTech

Zo zlomeného samuraja až po obávaného Ducha

Za plnenie jednotlivých misií je Jin odmenený zvýšenou reputáciou, ktorá po dosiahnutí stanovenej úrovne odomyká body na vylepšenie vlastností a zvyšuje legendárny status hlavnej postavy. Netrvá dlho, a zo zlomeného samuraja sa stáva obávaný Duch Cušimy, ktorého domáci velebne oslavujú, zatiaľ čo nepriatelia sa jeho meno boja vysloviť nahlas.

Pri plnení všetkých úloh je možné odomknúť všetky z ponúknutých zručností

Zručnosti hlavnej postavy sú rozdelené do troch hlavných kategórií, sústreďujú sa predovšetkým na súbojový systém a likvidáciu protivníkov. Na výber sú desiatky rôznych bonusov, ktoré Jinovi uľahčujú sekanie nepriateľov počas početných násilných stretov či objavovanie prostredia.

Patria medzi ne napríklad automatické odrážanie prilietajúcich šípov, tiché zabitie troch protivníkov v rýchlom slede, oživenie pri Jinovej smrti či bonusové poškodenie pri dokonale načasovanej obrane. Zoznam je však podstatne dlhší a v začiatkoch hry bude mať každý voľný bod na odomknutie cenu zlata.

Ľuboš Čabala / FonTech

Dobrou správou je, že pri plnení vedľajších úloh a zodpovednom objavovaní prostredia sa Jin postupne dokáže naučiť všetky z ponúknutých vylepšení, odpadajú preto starosti s dokonalou investíciou bodov a bezchybným buildom hlavnej postavy.

Zamrzí naopak, že takmer všetky zručnosti, vrátane mýtických samurajských pohybov, ktoré sa odomknú až po splnení konkrétnych questov, sú v menu zobrazené hneď v úvode hry, čím sa vytráca nádych tajomna a skutočná radosť z novonadobudnutých smrtiacich pohybov.

Nepriatelia, traste sa

Pred vydaním hry autori opakovane avizovali, že Ghost of Tsushima vzdáva hold samurajským filmom, čo dokonale dokazuje prvotriedny súbojový systém, aký sme v hernom svete doposiaľ nevideli.

Ľuboš Čabala / FonTech

Súboje s nepriateľmi sú minimalistické a mimoriadne rýchle, na skolenie slabších nepriateľov častokrát postačuje jediný dobrý zásah katanou. Ghost of Tsushima neponúka množstvo zložitých bojových kombinácií vyžadujúcich zapamätanie si konkrétnych tlačidiel. Namiesto toho hráč musí neustále prepínať medzi bojovými postojmi vhodnými pre stret s daným typom nepriateľa.

Všetko z herného segmentu, nájdeš –>TU<–

Jin musí pri súbojoch preraziť obranu protivníka a utŕžiť mu poškodenie, prípadne sa spoľahnúť na dobre načasovaný výpad a dokonalú obranu. Na nepriateľov so štítmi však neplatí ten istý postoj ako na protivníkov s mečom, hráč preto musí neustále reagovať na meniacu sa hrozbu.

Súboje s bossmi majú jedinečný samurajský nádych. Vítaným spestrením je nádherné prostredie, v ktorom sa duely odohrávajú

Ovládanie je pri všetkých postojoch takmer totožné, vo veľkom sa menia Jinove pohyby a smrtiaci tanec s katanou, ktorý je pri každej pozícii iný. Hlavná postava takmer neustále čelí početnej nepriateľskej presile, prepínanie medzi postojmi je preto nutnosťou, na ktorú si treba chvíľu zvykať.

Ľuboš Čabala / FonTech

Akonáhle sa však dostane do prstov, je radosť sledovať Jinove precízne naordinované švihy a krvavú spúšť, ktorú po sebe zanechá. Nepriatelia po chvíli padajú rad za radom, postupným pokrokom v príbehu sa Jin stretáva s čoraz silnejšími protivníkmi, ktorí preveria hráčove reflexy.

Jin sa počas súbojov nespolieha len na meč, k dispozícii má aj smrtiace hračky, ktoré dokážu narušiť protivníkovu rovnováhu a spraviť z neho ľahkú korisť. Postupne sa takto dá odomknúť napríklad vrhanie dýk, dymovej bomby či priľnavej výbušniny, ktorá nepriateľov navyše zapáli.

Tvorcovia teda predstavujú zdanlivo jednoduchý, no zároveň prepracovaný súbojový systém, dominujúci predovšetkým svojou rýchlosťou a údernou dynamikou. Strety s nepriateľom sú tlčúcim srdcom hry a neomrzia ani po desiatkach hodín, ktoré pestrý svet Ghost of Tsushima ponúka.

Ľuboš Čabala / FonTech

Súboje však napriek návykovosti nie sú perfektné a citeľne chýba predovšetkým uzamknutie kamery na konkrétneho protivníka. Ide síce o zámer tvorcov, keďže smer Jinových výpadov je možné usmerniť pomocou páčky na ovládači, občas sa ale môže stať, že do záberu skočí objekt v blízkosti hlavného hrdinu, prípadne je potrebné smer kamery ručne napraviť, čo vedie ku strate koncentrácie a lacným zásahom od protivníkov.

Vyzdvihnúť naopak treba súboje s bossmi, ktoré prebiehajú vždy jeden na jedného a spravidla v dychberúcom okolitom prostredí. Pri podobných meraniach síl Jin nemôže využívať žiadne vrhacie pomôcky, odkázaný je len na prečítanie súpera a dobré načasovanie vlastných výpadov.

Jin si vie proti presile pomôcť aj dýkami či bombami, vítaným spoločníkom je aj smrtiaci luk

Spočiatku hry sa môže zdať, že už na normálnej obtiažnosti Ghost of Tsushima ponúka slušnú výzvu, po pár hodinách už sa však šikovnejší hráči pristihnú, že súboje zvládajú s rutinnou presnosťou a je potrebné náročnosť zvýšiť. Ani na najvyššej obtiažnosti sa nekoná žiadny Sekiro či Dark Souls, hra je určená pre masy, čomu zodpovedá aj úroveň výzvy.

Ľuboš Čabala / FonTech

Zlý, zlý samuraj

Aj keď je to v silnom protiklade s kódexom samurajov, Jin sa pri eliminácii nepriateľov bude musieť uchýliť aj k nečestným praktikám a tichej eliminácii protivníkov. Hlavný hrdina s podobným štýlom boja spočiatku nesúhlasí, zúfalé časy si vyžadujú zúfalé riešenia a o slovo sa počas príbehu mnohokrát prihlási aj Jinova dýka.

Prostredie je spravidla navrhnuté tak, aby bolo možné skrývať sa v hlbokej tráve, nepozorovane loziť po strechách a preliezať popod stany a ponúka množstvo možností na tiché zabíjanie. Nepriatelia sú však čoraz rafinovanejší a na odhalenie tichého zabijaka využívajú napríklad psy či sokoly schopné rýchlo prezradiť Jinovu pozíciu.

Hráči uprednostňujúci priamu konfrontáciu môžu naopak vyzvať skupinu nepriateľov na súboj zblízka. V tomto prípade je potrebné presne odhadnúť, kedy sa protivník chystá zaútočiť a zasadiť ranu v správny moment.

Ľuboš Čabala / FonTech

Odmenou je nielen možnosť eliminovať až troch nepriateľov v rýchlom slede, ale predovšetkým rýchle naplnenie bodov sústredenia, ktoré Jin v boji využíva na liečenie alebo využitie mýtických schopností.

Aj keď hra ponúka pomerne pestrú paletu vrhacích pomôcok, pri Jinových hlavných zbraniach na možnosti výberu skúpa. Ústredný protagonista má k dispozícii krátky a dlhý luk, dýku na tiché zabíjanie a samozrejme smrtiacu katanu, ktorú zdedil po svojom zosnulom otcovi.

Správny výber zdroje zásadne ovplyvňuje Jinove vlastnosti

Veľký význam má rovnako správny výber zbroje, ktorá poskytuje jedinečné bonusové vlastnosti. Na výber je hneď niekoľko typov výstroje určenej pre preferovaný typ hrateľnosti. Tadayoriho zbroj pridáva značné bonusy pri používaní luku, samurajská výstroj naopak poskytuje cennú ochranu a zníženie poškodenia pri súbojoch. Možností je samozrejme oveľa viac a hráč si medzi nimi môže bez obmedzení vyberať.

Ľuboš Čabala / FonTech

Silný dôraz na estetiku

Jinovu výstroj je možné farebne upraviť a aj keď ide len o vizuálnu záležitosť, nespomíname si na hru, pri ktorej by sme sa s farebnými kombináciami zbroje, čelenky či hrozivej masky, hrali tak často ako pri Ghost of Tsushima. Jednotlivé kombinácie sú úchvatné a práca s farbami je jednou z hlavných devíz hry.

Najlepšie to však dokazuje herné prostredie, ktoré ponúka dych berúce farebné scenérie. Lúky posiate farebnými kvetmi, východ slnka spoza hornatých kopcov, prichádzajúca búrka či tráva vlniaca sa vo vetre, každú chvíľu nútia hráča zastaviť sa a pokochať sa nádhernými obrazmi orientálnej prírody.

Ostrov Cušima je v hre rozdelený na tri samostatné regióny, ktoré okrem rôznorodých nepriateľov ponúkajú aj unikátne ekosystémy. Hra nabáda na neustále objavovanie, ostrov je prešpikovaný desiatkami bodov záujmu i zberateľskými predmetmi, ktoré odomykajú unikátnu výstroj a poskytujú cenné bonusy.

Ľuboš Čabala / FonTech

Svätyne, vlajky, majáky, líščie nory, horúce pramene zvyšujúce život, skladanie básní či sekanie bambusov, sú len malým príkladom pestrej palety bonusových aktivít, ktoré Ghost of Tsushima dobrodruhom ponúka. Hra do žiadnej z nich nenúti, za každú však poskytuje atraktívne odmeny.

V hernom svete sa nemení len počasie, ale strieda sa tiež deň a noc

Užívateľské rozhranie je vyložene minimalistické, hra nedisponuje žiadnou minimapou ani vyznačenou cestou, ktorou treba napredovať. Namiesto toho hráčovi smer k zvolenej destinácii ukáže fúkajúci vietor. Na body záujmu rovnako vedia upozorniť stúpajúci dym v diaľke či vtáky a líšky, ktoré po nasledovaní odhaľujú skryté lokality.

Drobné technické nedostatky

Vzhľadom na veľkosť prostredia a bohaté možnosti autori po technickej stránke odviedli takmer perfektnú robotu a predstavili hotový produkt, ktorý však ešte potrebuje jemne doladiť. Párkrát sa nám napríklad stalo, že pri analýze prostredia zostal Jin zamrznutý a misiu bolo treba reštartovať, úsmevne miestami pôsobia aj animácie pri tichej likvidácii nepriateľa, kedy Jin namiesto do hlavy nepriateľa bodne len do vzduchu. Ide ale o zanedbateľné mínusy, s ktorými by si mali hravo poradiť plánované patche.

Ľuboš Čabala / FonTech

Trocha viac zamrzí mimika postáv, ktorá pri japonskom dabingu nesedí s hovoreným slovom a bezchybné to nie je ani pri angličtine. Potešia naopak veľmi rýchle loadingy a prítomnosť českých titulkov.

Prvotriedny samurajský zážitok

Dlhé roky fanúšikovia série Assassin’s Creed vývojárov z Ubisoftu žiadali, aby niektorý z dielov zasadili do feudálneho Japonska a obdobia samurajov. Nakoniec môžeme byť radi, že sa tak nikdy neudialo a na volanie odpovedala konkurencia v podobe vývojárov zo Sucker Punch Productions.

Tí totiž vo svojej najnovšej hre dokázali citlivou, no neuveriteľne zábavnou formou, predstaviť neopakovateľné dobrodružstvo z japonského vidieka a slávnej samurajskej éry, ktoré dominuje predovšetkým po súbojovej a estetickej stránke. Ghost of Tsushima je pre fanúšikov tohto univerza splneným snom a v mnohých smeroch dokonalým herným zážitkom, ktorý v blízkej budúcnosti len tak niekto netromfne.

Hru na recenziu poskytla spoločnosť Sony  a bola recenzovaná na platforme PS4 Pro. 

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Hry