Plusy

+Bezchybná technická stránka
+Spolupráca s viacerými Bluetooth ovládačmi vrátane tých od konkurencie
+Bohatá herná knižnica, ktorá sa bude rozširovať
+Prenášanie uložených pozícií naprieč platformami
+Bezplatné pre predplatiteľov služby Game Pass

Mínusy

-Na väčších obrazovkách nízke rozlíšenie nestačí
-Slabá čitateľnosť textu a ľahké prehliadnutie detailov

Budúcnosť je digitálna. Či sa to niekomu páči alebo nie, streamovacie služby a digitálna distribúcia hier v posledných rokoch zažili obrovský boom a v čoraz väčšej miere robia z fyzických nosičov prežitok. Uvedomujú si to aj veľké herné spoločnosti, ktoré sa snažia osloviť zákazníkov svojimi streamovacími platformami.

Sony hráčom ponúka službu PlayStation Now, Google nedávno predstavil novinku vo forme Google Stadia, čím určite nepotešil spoločnosť Nvidia s ich streamovacou službou GeForce Now.

O svoj kus z herného koláča je aktuálne pripravený zabojovať aj americký Microsoft, ktorý už čoskoro do ostrej prevádzky spustí svoju deklarovanú streamovaciu službu XCloud. Tá je aktuálne dostupná v otvorenej beta verzii, čo sme sa rozhodli využiť a otestovať. Ako sa hrajú veľké tituly na malých obrazovkách smartfónov?

Čo je xCloud?

xCloud je nová herná služba Microsoftu založená na cloudovom hraní (streamovaní) vybraných titulov z knižnice Microsoftu. V zásade ide o obdobu Netflixu, namiesto filmov sa však streamujú hry, a to bez potreby ich inštalácie alebo uloženia na disku.

FonTech

Aktuálne je xCloud dostupný len pre zariadenia so systémom Android. Zároveň nie je pravdepodobné, že služby sa v dohľadnej dobe dočkajú aj majitelia iOS kvôli snahe Apple zabrániť vstupu herných streamovacích služieb do vlastných zariadení. Oficiálne spustenie xCloud je vo vybraných krajinách naplánované na 15. septembra.

xCloud by sa mal neskôr dostať aj na PC a konzoly Xbox, na ktorých už Microsoft službu aktuálne testuje. Na takéto potvrdenie si však ešte musíme počkať.

Koľko xCloud stojí a čo na hranie potrebujem?
  • Základnou požiadavkou na spustenie xCloud je členstvo v programe Game Pass Ultimate.
  • Predplatné na prvý mesiac stojí 1 €, následne sa platí poplatok 12,99 €/mesiac.
  • Predplatným Game Pass Ultimate získava hráč prístup k xCloud a neobmedzený prístup k viac ako dvom stovkám herných titulov a zľavneným ponukám.
  • Game Pass Ultimate rovnako obsahuje výhody členstva Xbox Live Gold a súčasne platí na zariadeniach Xbox One, Xbox Series X a počítačoch so systémom Windows 10.
  • Existujúcim predplatiteľom Game Pass Ultimate je nová služba xCloud sprístupnená bezplatne.

Oficiálna aplikácia je bezplatne dostupná v službe Google Play – pri ručnom vyhľadávaní je ale potrebné dať si pozor, aby používateľ stiahol správnu verziu s označením „Beta“. Názov je totiž ľahko zameniteľný s oficiálnou aplikáciou Xbox Game Pass, v ktorej možnosť cloudového hrania aktuálne nenájdete.

Predpokladáme, že po úspešnom spustení a vychytaní všetkých múch Microsoft dvojicu aplikácií spojí do jednej a zabráni tak prípadným nedorozumeniam. Vynikajúcou správou je, že aplikácia je plne lokalizovaná a dostupná v slovenskom jazyku.

Ovládanie vyžaduje špeciálne prvky, v opačnom prípade zabudni na hranie

Nová služba od Microsoftu aktuálne na spustenie vyžaduje pripojenie bezdrôtového ovládača. Poteší skutočnosť, že xCloud nespolupracuje iba s oficiálnym príslušenstvom Xbox Controller a Elite Controller, ale tiež s plejádou ďalších zariadení, medzi ktorými nechýba ani DualShock 4.

K dispozícii je aj doplnkové príslušenstvo vo forme štýlových úchytov alebo gamepadov priamo pre mobilný telefón. Na svoje si dokonca prídu aj herní pamätníci milujúci retro ovládače.

Microsoft potvrdil, že v budúcnosti plánuje v rámci služby sprístupniť aj dotykové ovládanie priamo cez obrazovku zariadenia. Pripojenie ovládača pre plnohodnotný herný zážitok pri vybraných tituloch preto nebude nutnosťou.

Medzi tieto tituly by sa čoskoro po oficiálnom spustení služby mali zaradiť napríklad temná adventúra Hellblade: Senua’s Sacrifice alebo populárna strieľačka Gears 5, ktoré už sú s podporou touchscreenu uvedené aj na oficiálnych stránkach služby. V rámci beta verzie však ani jedna z uvedených hier bez ovládača spustiť nešla.

Teraz takmer 40 hier, neskôr ich bude vyše 100

Herná knižnica v beta verzii aktuálne ponúka z 39 titulov. Nechýbajú medzi nimi najpopulárnejšie série z dielne Microsoftu v podobe Gears, Halo či závodov Forza, kompletný zoznam titulov sprístupnených v rámci beta testovania  na obrázku nižšie.

Microsoft avizuje, že po oficiálnom spustení 15. septembra sa ponuka hier dramaticky rozšíri a k dispozícii by mala byť viac ako stovka titulov. Hry je možné hrať v režime pre jedného hráča, xCloud sa však zápoleniu online nevyhýba. Práve naopak.

V ponuke možno nájsť viacero čistokrvných multiplayerových titulov ako Sea of Thieves či DayZ, ktoré je možné hrať len online a fungujú bezchybne. Herná služba prichádza s podporou cross-play, pri hraní online si teda hráč zmeria sily so všetkými bez ohľadu na platformu.

Výbornou správou je aj synchronizácia uložených pozícií naprieč zariadeniami mobil → konzola → PC.  Hráč teda môže na konzole alebo počítači pokračovať presne v momente, v ktorom bola hra uložená pri hraní cez xCloud.

Ďalšie dôležité informácie

Služba na zariadeniach Android aktuálne funguje iba v HD rozlíšení (1280 × 720 pixelov). Zo strany Microsoftu je v budúcnosti avizované zvýšenie na FullHD (1920 x 1080 pixelov), o 4K rozlíšení sa naopak v súvislosti s xCloud aktuálne vôbec nehovorí. Sklamaní môžu zostať majitelia inteligentných TV boxov, Android TV a Smart TV, na ktorých xCloud nie je podporovaný.

Za zmienku rovnako stojí exkluzívne partnerstvo Microsoftu a Samsungu, ktorého výsledkom má byť dedikovaná aplikácia pre zariadenia kórejského výrobcu. V nej si budú môcť hráči napríklad zakúpiť bonusový herný obsah. Ideálnym herným zariadením má byť aj najnovšie delo Galaxy Note 20, ktoré dvojica firiem propaguje ako ideálne herné zariadenie.

Note 20 má byť vybavený funkciou Game Booster pre zvýšenie výkonu hier a optimalizovaným Bluetooth pre zníženie odozvy z herného ovládača. Viac v našej recenzii. Samsung ako bonus k predobjednávke vybraných zároveň na výber ponúkne aj herný balíček, ktorý bude obsahovať trojmesačné predplatné Xbox Game Pass Ultimate, bezdrôtovú nabíjačku a ovládač PowerA MOGA XP5-X.

Hrali sme na tablete, mobile a zrkadlili obraz aj do 55-palcovej TV. Nie vždy to bolo potešenie

Bez ohľadu na výkon serverov a rýchlosť internetu treba v herných streamovacích službách vždy počítať s malým oneskorením. V prípade problémov je pritom pomerne ťažké identifikovať zdroj problému. Na vine môžu byť pomalé servery, problémy v sieti internetového poskytovateľa, domácom routeri alebo v samotnom zariadení, ktoré so službou nemusí aj napriek splnení základných požiadaviek spolupracovať.

O to väčšie bolo naše prekvapenie, keď sme počas dvojtýždňového testovania na žiadne problémy nenarazili. Službu sme vyskúšali na zariadení Xiaomi Mi9, tablete nižšej triedy Lenovo M10, aj ľudovej voľbe spred pár rokov, Huawei P20 Lite. Časy načítavania hier sa síce naprieč zariadeniami citeľne líšili, po spustení zvoleného titulu však ani jedno zo zariadení netrpelo zlou odozvou, lagmi ani inými technickými problémami.

Tu je rýchly náčrt, ako služba funguje. Po nainštalovaní aplikácie a zadaní prihlasovacích údajov sa otvorí knižnica hier, v ktorej okrem možnosti „Konzola“ a „Počítač“ pribudla aj možnosť „Cloud“. Po zvolení tejto kategórie aplikácia zobrazí ponuku titulov, ktoré v rámci streamovania možno spustiť.

Menu aplikácie fungujúcej v beta verzii je navlas totožné s používateľským rozhraním aplikácie Xbox Game Pass, orientácia je intuitívna a pri každom titule sa zobrazia základné informácie o hre vrátane traileru a ilustračných obrázkov. Výber uľahčuje aj zaradenie hier podľa kategórií.

FonTech

Po zvolení želaného titulu stačí vybrať možnosť Prehrať, po ktorom sa spustí loadingová obrazovka. Doba načítania sa líš nielen v závislosti od zvoleného titulu, ale tiež použitého zariadenia a pohybuje sa rádovo v desiatkach sekúnd. V najlepších prípadoch sa hra načítala približne za 15 sekúnd, pri spustení Gears 5 na Huawei P20 Lite ale nemala problém presiahnuť 1,5 minúty.

Ďalej už hranie funguje presne ako na konzolách alebo počítačoch. Hry ponúkajú rovnaké menu, až na výnimku nižšieho rozlíšenia nie sú oproti klasickým verziám v ničom obmedzené. Tu však narážame aj na hlavnú dvojicu problémov. HD rozlíšenie sa na mobilných zariadeniach síce javí ako dostačujúce, pri hraní na tablete je ale jeho limity predsa len poznať.

Textúry sú na 10-palcovej obrazovke miestami neostré a rozmazané, vieme si preto predstaviť, že na drahších tabletoch s väčším a kvalitnejším displejom sa nízke rozlíšenie textúr prejaví podstatne citeľnejšie. Riešením je avizovaná podpora FullHD rozlíšenia, ktorá by do služby mala dodatočne pribudnúť. Na menších obrazovkách mobilných zariadení HD rozlíšenie naopak postačuje a nižšiu kvalitu textúr takmer nebadať.

Druhým, aj keď podstatne zanedbateľnejším problémom je, že hry nie sú optimalizované pre malú obrazovku, správajú sa teda rovnako, akoby ste ich hrali na monitore alebo televízore. Znamená to, že na menšej obrazovke sú texty doslova miniatúrne a počas testovania vyskytli sa viaceré situácie, v ktorých sme museli pre rozlúštenie zadania mobil priblížiť na pár centimetrov od tváre.

Zmienený nedostatok sa spravidla týka len čítania textu, vyskytli sa ale tiež situácie, v ktorých sme si na malej obrazovke nevšimli prekážku pri skákaní svetom Ori and the Blind Forest alebo prehliadli miniatúrne suroviny v Halo Wars 2. Určite preto platí, že väčšia obrazovka je výhodou.

FonTech

Samotné streamovanie na všetkých skúšaných zariadeniach fungovalo nad očakávania dobre. Prenos je plynulý, oneskorenú odozvu pri ovládaní takmer vôbec necítiť. Trocha umelo na nás v tomto smere pôsobilo azda len Gears 5, pri iných tituloch (vrátane série Gears) sme sotva badali rozdiel oproti hraniu na konzole alebo počítači.

Zážitok neznepríjemňovali žiadne lagy, oneskorené naskakovanie textúr alebo vysoká latencia, po technickej stránke jednoducho ide o vyladený produkt pripravený na ostrú prevádzku. Mierne výpadky sme si všimli len pri trhaní zvuku, podobné problémy sa ale vyskytli zriedkavo a obraz aj v takýchto prípadoch vždy bežal plynulo.

Milým prekvapením bola aj opakovaná skúška multiplayeru. Väčšinu času sme v tomto smere strávili v pirátskom hite Sea of Thieves, hrateľnosť v tomto smere nič neobmedzovalo a oproti ostatným hráčom sme sa necítili v ničom znevýhodnení.

FonTech

Žiadne zdĺhavé čakanie v lobby sa nekoná, ako už bolo spomenuté, multiplayer v xCloud funguje na báze crossplay a spárovaní sú hráči naprieč všetkými platformami. V jednom prípade bola hra uprostred zápolenia ukončená kvôli strate spojenia, či na vine boli servery Microsoftu alebo naše pripojenie povedať nevieme.

V rámci testovania sme skúsili prepnúť router z odporúčanej frekvencie 5 GHz na nižšie pásmo 2,4 GHz. V tomto prípade sa pri streamovaní písal podstatne iný príbeh a väčšina hier trpela trhaním obrazu a oneskorenou odozvou. Odporúčanie Microsoftu v tomto smere rozhodne nie je len papierové a xCloud je využiteľný len na routeroch s podporou 5 GHz so stabilným pripojením.

Herná služba plynule funguje aj bez WiFi pri 4G pripojení, tu už si treba starostlivo strážiť dátový manažment. Za hodinu hrania sa vie spotreba aplikácie vyšplhať aj ku 4 GB, to však nie je žiadnym prekvapením. Rovnako málokoho zaskočí vysoká spotreba batérie, predovšetkým pri nastavení plného jasu, pri ktorom hry vyzerajú fantasticky.

Službu sme pomocou zrkadlenia obrazovky vyskúšali aj na 55-palcovom televízore, podľa očakávaní ale výsledok nebol príliš slávny. Odozva ovládania bola značne oneskorená, na veľkej obrazovke sa navyše naplno prejavilo nízke rozlíšenie hier. xCloud je v tejto chvíli určený len na malé displeje, kde funguje bezchybne.

Aktuálne nám chýba len možnosť stiahnuť si obsah do telefónu pre neskoršie hranie offline, ako to ponúka napríklad Netflix. V tomto prípade ide skôr o zbožné prianie ako reálnu možnosť, podobná funkcia zo strany Microsoftu by však hranie posunula na úplne novú úroveň, predovšetkým po rozšírení ponuky hier s podporou dotykového ovládania.

Je to konečne správny moment a revolúcia mobilného hrania?

Nová herná služba od Microsoftu už v beta verzii odkrýva svoj veľký potenciál a dáva jasne najavo, že s xCloud v budúcnosti treba počítať. Po technickej stránke sa k nám dostal vyladený produkt, ktorý pri splnení základných požiadaviek nezrážajú prakticky žiadne problémy.

Hry fičia plynule, odozva je extrémne rýchla a pri väčšine titulov, ktoré sme si vyskúšali, sme nebadali absolútne žiaden rozdiel oproti hraniu na konzole či PC. Malá obrazovka si vyberá svoju daň v podobe ťažko čitateľného textu a prehliadnuteľných detailov, nejde však o nič, čo by herný zážitok výraznejšie kazilo. To isté platí aj o HD rozlíšení, ktoré síce na väčších obrazovkách pôsobí zastaralo, na displejoch mobilných zariadení je však plne dostačujúce.

Výraznejším obmedzením sa v tejto chvíli javí azda len masívna spotreba dát a nutnosť pripojenia bezdrôtového Bluetooth ovládača, bez ktorého aktuálne nejde spustiť žiadna hra. Mať poruke ovládač vždy, keď si chcete chvíľu zahrať na mobile alebo tablete skrátka nie je ono, nehovoriac o tom, že ak už ste doma, hru si radšej spustíte na konzole alebo PC.

Microsoft v tomto smere avizuje rozširovanie knižnice s podporou dotykového ovládača, či pôjde o plnohodnotnú náhradu v tejto chvíli povedať nevieme.

Bez ohľadu na to už aktuálna podoba novej služby xCloud zásadne rozširuje možnosti prístupu ku hrám na zariadeniach Android. Microsoft pri jej vývoji odviedol skvelú prácu, ktorú okrem bezchybnej funkčnosti podčiarkuje aj jednoduchá aplikácia a bezplatné sprístupnenie pre všetkých predplatiteľov Game Pass.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú