Brzdy sú nevyhnutný bezpečnostný prvok nielen automobilov, motocyklov, ale aj iných dvojkolesových dopravných prostriedkov. Reč je samozrejme o bicykloch a to bez ohľadu na to, či ide o ich klasické verzie, alebo modernejšie elektrické. Ako najnovšie upozorňuje portál DowntownMag, Bosch v spolupráci s firmou Magura, ktorá sa zaoberá vývojom a výrobou bŕzd, vytvorila ABS pre elektrické bicykle, čím zásadne zvýšila ich bezpečnosť.

Priekopník vo svete bŕzd

Anti-lock Braking System, skrátene ABS, je systém kontrolujúci činnosť brzdovej sústavy, pričom bráni zablokovaniu kolies. ABS zmenilo navždy bezpečnosť dopravy už v roku 1936, kedy si spoločnosť Bosch nechala túto technológiu patentovať.

V roku 2018 potom rovnaká spoločnosť priniesla ABS prvýkrát aj na elektrické bicykle. Treba však podotknúť, že prvá generácia ABS pre e-biky úspech zrovna nezožala. Bola totiž príliš objemná. Novinka sa však dá považovať za vôbec najmenší ABS systém, aký kedy bol pre bicykle vytvorený.

Oproti predchádzajúcej generácií je až o 77 % menší a o 55 % ľahší, vďaka čomu perfektne zapadá do konštrukcie e-bicyklov, píše portál InsideEVs. Navyše, Bosch e-bike systém, na rozdiel od prvej generácie, nie je špeciálne určený pre žiadny typ elektrického bicykla. Hravo si dokáže poradiť ako s cestnými, tak i trekingovými, či trailovými e-bicyklami.

NEPREHLIADNI
Revolučná súprava zmení tvoj bicykel na e-bike. Za pár sekúnd získaš 60 km dojazd a kopec senzorov

Predíde značnej časti nehôd

Cesta na „e-bajkoch“ tak bude nielen bezpečnejšia, ale aj oveľa ľahšie zvládnuteľná a to aj pri tom najnáročnejšom teréne. Už sa teda v podstate viac nemusušíš báť, že brzdami zablokuješ svoje koleso/kolesá a dostaneš sa do šmyku, prípadne sa prevrátiš cez volant ako vrece zemiakov. Podľa výskumov, ktoré Bosch uskutočnil, môže nový ABS systém zabrániť až 29 % nehôd, ktoré sa na e-bajkoch stávajú.

Najbližšie bude tento ABS systém uvedený na trh s brzdovými páčkami (aj kotúčovými brzdami) od Magury a to buď v kratšej dvojprstovej, alebo dlhšej trojprstovej variante. Hoci je aktuálne systém kompatibilný iba s brzdami od Magury, v budúcnosti Bosch plánuje systém otvoriť aj pre iných výrobcov, upozorňuje portál Electrek.

Samotné ABS je umiestnené v malej čiernej krabičke pripevnenej k vidlici, v prípade, že ide o cargo bicykel, je umiestnená v cargo boxe. Systém funguje ň tak, že snímače porovnávajú rýchlosť predného a zadného kolesa, pričom v prípade, že predné koleso výrazne spomaľuje oproti zadnému, dôjde k uvoľneniu/regulácii brzdového tlaku, aby nedošlo k zablokovaniu predného kolesa.

Magura

Režim pre každého

Bosch e-bike systém disponuje štyrmi rôznymi režimami: ABS Touring pre mestské prostredie, ABS Allroad pre stredne ťažký terén, ABS Trail pre športovú jazdu v teréne a ABS Cargo, pre nákladné cargo bicykle. Samotné ABS je možné úplne vypnúť.

Hoci prepínanie medzi jednotlivými režimami by malo byť umožnené prostredníctvom aplikácie Bosch eBike Flow, ktorú si jednoducho nainštaluješ do telefónu, zrejme nie každý režim bude dostupný pre každý elektrický bicykel. Podľa všetkého bude vo veľkej miere záležať na výrobcoch bicyklov, ktoré režimy danému e-bajku uvoľnia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú