Typický bizár našej politiky. Sulíkov rezort vie, prečo nepodporujeme na Slovensku elektromobily
V rozvoji elektromobility na Slovensku výrazne zaostávame za európskym priemerom, no vzhľadom na počet elektromobilov u nás máme podľa odborníkov dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru. To ale neznamená, že jej podpora zo strany štátu môže ísť na vedľajšiu koľaj, práve naopak.
Ako však upozornil portál Euractiv, na Slovensku máme v tomto smere výrazný problém a bez súkromných firiem by u nás prakticky nabíjacia infraštruktúra neexistovala.
Problém spočíva v tom, že až doposiaľ zo strany štátu nevznikol žiaden väčší projekt na podporu nabíjacej infraštruktúry. V rozhovore s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure, nám to potvrdil aj on. Doposiaľ sa spoločnosti budujúce nabíjaciu infraštruktúru nedočkali žiadnej dotácie zo strany štátu a všetky investície pozostávajú len na pleciach samotných firiem.
„Za prvé by sa mali rozumne nastaviť dotácie na elektromobily a takisto by to malo fungovať aj pre nabíjaciu infraštruktúru. V Poľsku fungujú dotácie aj na nabíjacie body a celý proces požiadania o túto dotáciu trvá takisto 5 minút.

Potom je tu potreba väčších projektov, ako napríklad budovanie infraštruktúry v mestách, ktoré by tiež mohli od štátu dostať podporu. Vo veľkých mestách by mohlo ísť o celý multimiliónový projekt, kedy by sa vybudovala rozsiahla nabíjacia infraštruktúra aj na miestach, kde to nie je z organizačného hľadiska veľmi jednoduché a to sú práve parkoviská pred panelákmi,“ uviedol v rozhovore pre FonTech.sk Peter Badík.
Ministerstvo hospodárstva viní ostatné rezorty
Aktuálne „sabotuje“ rozvoj nabíjacej infraštruktúry aj, pre mnohých, slepá podpora vodíkových technológií, ktorej sa venujeme ako jedna z mála európskych krajín. Nebyť toho, možno by sme už dávno mali na Slovensku štátnu nabíjaciu sieť či hustejšiu sieť súkromných firiem, ktoré by dostali na jej budovanie podporu.

Ministerstvo hospodárstva však pre portál Euractiv uviedlo, že zaostávanie v rozvoji elektromobility je na Slovensku do istej miery spôsobené faktom, že aj napriek úsiliu a aktivitám ministerstva hospodárstva nie je v tomto smere naprieč ostatnými rezortmi jednotný prístup a spoločná prioritizácia témy.
Podpora nabíjacej infraštruktúry je na stole, no môže byť neskoro
Rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku teda rozhodne nie je ideálny, no Sulík už prisľúbil, že v najbližších rokoch dostane rýchlonabíjaciu stanicu každé okresné mesto a že prídu aj dotácie pre právnické osoby na budovanie nových nabíjacích bodov.
Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.
V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.

Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.
Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.
Predaje stále rastú
Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.
Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.
Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.

Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku.
Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Môžeš prísť o 1 000 eur a dočasne aj o vodičák. Polícia upozorňuje Slovákov na dva hlúpe zlozvyky

Plastom zvoní umieračik. Konečne máme náhradu a vďačíme aj Slovákom

Máš poslednú šancu. Nad Slovenskom sa objaví najväčší a najjasnejší supermesiac za posledné roky

Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky

Energetická mafia v Európe. Takto sa miliardári „nabaľujú“ na tvojom účte za elektrinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mozog si vieš omladiť jednoduchým pohybom: Neurovedec odhalil 3 cvičenia pre „rast“ mozgových buniek

Útok na východe Slovenska: Dieťa utrpelo zranenie hlavy, páchateľ je na úteku

Zomrel významný lekár a primár: Slovensko prišlo o priekopníka neonatológie

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“

Trenčiansky primátor ostro reaguje na video Fica: Úctu si má získať skutkami, nie postavením
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
Japonská automobilka hlási stratu 600 miliónov eur. Pripisuje ju clám, má plán, ako sa vrátiť k zisku
Obrovská nádej pre celú Európu: Americký ropný gigant preskúma dôležité ložisko plynu
OFICIÁLNE: Európska únia schválila jednotnú metodiku výpočtu emisií z dopravy
Slovákom prinesú vyššie ceny, Európe tlak. Emisné povolenky pre domácnosti zrejme odložia
Tesla stráca dych, Číňania sú na vzostupe. Trh v Nemecku odhalil pravdu o elektromobiloch v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Mozog si vieš omladiť jednoduchým pohybom: Neurovedec odhalil 3 cvičenia pre „rast“ mozgových buniek

Útok na východe Slovenska: Dieťa utrpelo zranenie hlavy, páchateľ je na úteku

Zomrel významný lekár a primár: Slovensko prišlo o priekopníka neonatológie

Juraj a Kristína sa presťahovali na Island: „Na Slovensku sme mali ako benefit Multisport kartu, tu chodíme zadarmo pozorovať veľryby“

