Turbínový motor bol spoľahlivejší v aute než klasický. Prečo naň priemysel navždy zabudol?
Práve sa písal rok 1963. Vesmírne preteky boli v plnom prúde a dizajn áut drasticky ovplyvnila aj éra prúdových motorov. Vzhľad stíhačiek sa začal odzrkadľovať na azda všetkých autách nielen v Spojených štátoch amerických a vznikli majstrovské diela, ktoré ohromia svojim šarmom dodnes. Medzi nimi však vyniká niekoľko kusov, ktoré si vzali éru prúdových pohonov obzvlášť k srdcu a rozhodli sa využiť turbínový motor.
Snáď najikonickejším z nich je prototyp automobilky Chrysler, známy ako Turbine Car, teda jednoducho turbínové auto. Stroj so špecifickým a jedinečným dizajnom v mnohých ohľadoch prekvapil aj po technickej stránke, v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi mali tie turbínové množstvo výhod. Turbínové autá dnes ale na cestách nevídame – v čom zlyhali?
Hektický začiatok vývoja a niekoľko úspešných prototypov
So študovaním turbínových motorov začal Chrysler už koncom tridsiatych rokov minulého storočia, pochopiteľne však pre použitie v letectve. Kľúčovým inžinierom bol George John Huebner Junior, ktorý sa stal po vojne členom tajnej inžinierskej skupiny snažiacej sa o využitie turbínového pohonu v osobnom aute.
Po rokoch vývoja to konečne prišlo a Chrysler predstavil svoj prvý prototyp. Turbínový motor vložili do auta Plymouth Belvedere a v roku 1954 ho predstavili verejnosti za účasti stoviek reportérov. Netrvalo dlho a tento pohon vložili aj do ďalšieho modelu, novšieho Belvedere v roku 1956. Riadil ho samotný Huebner a 4860 km dlhý výlet z New Yorku do Los Angeles trval štyri dni.
Jeho veľkoleposť zatienil konvoj štrnástich mechanikov s náhradnými komponentmi a zásobami paliva. Belvedere však počas tejto cesty vyžadovalo len dve menšie opravy, z ktorých sa ani jedna netýkala motora. Pre Chrysler teda išlo o úspech a rozhodol sa svoj program zintenzívniť.
Státisíce najazdených kilometrov a odhalenie nedostatkov
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Problémy prevažovali nad výhodami, v čom turbínový Chrysler zaostával za americkými legendami
- Niektoré parametre prekonávali dnešnú Formulu F1 a vyrovnávali sa bojovým stíhačkám, stačilo to však zákazníkom
- Stál 20-násobne viac ako Mustang, kde Chrysler pochybil a prečo bol totálne stratový
- Jeden z najčudnejších zvukov, aké auto vydáva. Ako znie štart turbínového Chrysleru
- Z tejto legendy dodnes prežilo len zopár kusov, čo sa stalo s desiatkami ďalšími a kde sú tie zvyšné
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
Ikonická značka je späť. Česi postavili hyperšportiak za 1,5 milióna eur, má V6 so 700 koňmi
Recenzia TEST: Renault Kangoo ukazuje, že SUV nie je jediná možnosť. A možno ani najlepšia
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lekárka odhalila jasné znaky poškodenia pečene: Objavujú sa na rukách, väčšina Slovákov ich prehliada
Koniec hotovosti: Slovenských podnikateľov čaká zásadná reforma
Namiesto 500 eur zaplatíš len 50: Oddnes platí generálny pardon pre tisíce Slovákov
Za 150-tisíc eur si v Piešťanoch otvorili pekáreň: „Keď som upiekla 90 chlebov denne, vedela som, že to už nie je len hobby“
V Bratislave vyrástla unikátna československá piváreň. Majitelia uspeli, kde iné podniky zlyhali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Vedci zachytili záhadný signál: Opakovane k nám prichádza z planéty, kde sa má skrývať život
- Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ľudstvo rieši energetickú krízu, zatiaľ čo nás potichu ničí ešte desivejší problém
- Archeológovia ostali v nemom úžase. V Poľsku objavili tisíce rokov staré pyramídy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- VIDEO: V Kanade natočili pri búrke záhadnú modrú guľu. Môže ísť o fenomén, ktorý rozdeľuje vedu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP