Toto je najefektívnejší elektromobil sveta. V testoch dosiahol skvelý dojazd, má to ale pár háčikov
Lightyear One je názov solárneho elektromobilu z produkcie holandského startupu Lightyear. Ich prvý elektromobil, ktorému pomáha dobíjať batérie aj Slnko, dosiahol v teste dojazdu na nemeckom okruhu Aldenhoven Testing Center skvelé výsledky, informuje portál Electrek.
Pokusy so solárnymi elektromobilmi, respektíve solárnymi panelmi zabudovanými v streche elektromobilu či plug-in hybridu sme tu už mali, no drvivá väčšina z nich sa ukázala ako neefektívna.
Plocha, na ktorú sa dajú umiestniť solárne panely, je príliš malá, a tak táto technológia pridáva k dojazdu iba zopár kilometrov. Solárne panely sú navyše pomerne drahé, kvôli čomu sa ich integrácia do elektrického auta už vôbec neoplatí.
Startup Lightyear však v tomto prípade „pláva proti prúdu“ a už niekoľko rokov vyvíja svoj solárny elektromobil Lightyear One. Podľa mladej holandskej automobilky je kľúčom k úspechu vysoká efektivita celého auta.
Základom je nízky koeficient odporu vzduchu
Lightyear One bude vo svojej finálnej podobe dosahovať koeficient odporu vzduchu iba 0,20, čo z neho urobí jedno z najaerodynamickejších vozidiel súčasnosti. Ako uvádza automobilka na svojom webe, auto disponuje štvoricou elektromotorov, pričom každý z nich nezávisle poháňa jedno koleso a je pripevnený priamo na ňom.
O výkone sa automobilka zatiaľ nikde nezmienila, no uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to rozhodne nezodpovedá štandardom súčasných elektromobilov. Na stovku to Lightyear One vytiahne až za 10 sekúnd.
Dojazd na jedno nabitie podľa cyklu WLTP uvádzajú na úrovni 725 km, no nevedno, či je to pri použití rovnako veľkej batérie, akú použili pri teste na nemeckom okruhu.
Testované vozidlo bolo vybavené pomerne malou 60 kWh batériou a jazdilo konštantou rýchlosťou 85 km/h a na jedno nabitie sa mu tak podarilo prejsť úctyhodných 710 km, uvádza spoločnosť v tlačovej správe. Stále to nie je sľúbených 725 km, no auto je ešte stále vo vývoji a určite sa ešte dočká rôznych vylepšení, ktoré zvýšia dojazd.
Automobilka uviedla, že solárne panely počas testovacej jazdy dokázali do batérie „natlačiť“ zhruba 3,4 kWh energie. Priemerná spotreba počas testu sa zastavila na úrovni 8,45 kWh/100 km. Ak si to prepočítame, výhradne na slnečnú energiu prešlo auto 40 km.
Pri ideálnych podmienkach, keď je vonku celý deň slnečné počasie, zvládnu solárne panely dobiť batérie na prejdenie viac ako 70 km. Na svojom webe dokonca Lightyear uvádza aj porovnanie jednotlivých možností nabíjania.
Zo Slnka dokáže auto za 1 hodinu nabíjania pri ideálnych podmienkach získať energiu na prejdenie 12 km. Pri 230 V nabíjačke s výkonom 3,7 kW je to 35 km za hodinu, 22 kW wallbox dodá 209 km dojazdu a „rýchle“ 60 kW DC nabíjanie dodá za hodinu do batérie energiu na prejdenie 570 km.
Cenou nezaujme, no prídu aj lacnejšie modely
Ligthyear One príde na trh už budúci rok. Vývoj takéhoto auta niekto zaplatiť musí a zväčša to bývajú prví zákazníci, ktorí sú ochotní za unikátne vozidlo vysoliť nemalú čiastku.
Prvých 100 kusov Lightyear One sa má predávať za 119 000 €, všetky ďalšie už vyjdú na 149 000 €. Do roku 2024 však plánuje automobilka začať hromadnú výrobu, na ktorú ale podľa všetkého pripraví úplne nový solárny elektromobil, ktorý bude snáď podstatne lacnejší.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP