Pri predstave mestského smogu si väčšinou predstavíme výfukové plyny z áut. Nová štúdia poukazuje na to, že nielen výfukové emisie produkujú zdroj toxínov. Naše pľúca ničí prekvapivý faktor –  brzdový prach, ktorý môže byť škodlivejší než emisie z výfukov. O novej štúdii informoval portál ScienceAlert.

Nevýfukové emisie

Prach, ktorý vzniká opotrebovávaním pneumatík, vozovky a bŕzd patrí medzi tzv. „nevýfukové emisie“. V mnohých európskych krajinách nevýfukové emisie prevýšili emisie z výfukov, no napriek tomu ešte nepodliehajú reguláciám. Kým výfukové emisie podliehajú prísnym limitom, pre brzdové prachové častice nie je stanovená žiadna bezpečná úroveň.

Počas štúdie v laboratóriu vedci pestovali bunky, ktoré napodobňujú ľudské pľúca a tie následne vystavili brzdovému a dieselovému prachu. Výsledky ukázali, že brzdový prach poškodzoval bunky výrazne viac a bol spájaný s ochoreniami ako rakovina pľúc, astma, pľúcna fibróza (zjazvenie pľúc), či chronická obštrukčná choroba pľúc.

výfukové plyny
SITA

Vedci skúmali obsah kovov v rôznych vzorkách brzdového a dieselového prachu. Analýzy odhalili, že hlavným rizikovým faktorom v prípade brzdového prachu je vysoký obsah medi, ktorá dokáže preniknúť hlboko do pľúc. Keď vedci z prachu odstránili meď, škodlivosť prachu sa výrazne znížila.

Takmer polovica medi v ovzduší pochádza práve z opotrebovaných bŕzd a pneumatík. Viaceré štúdie preukázali, že vysoká koncentrácia medi môže zhoršovať funkciu pľúc a zvyšovať riziko úmrtia.

Výskumníci upozorňujú, že je potrebná regulácia nielen na výfukové emisie, ale aj na nevýfukové. Jednou z možností je reforma zloženia brzdových doštičiek.

Výnimkou nie sú ani elektrické vozidlá

Elektromobily výfukové emisie neprodukujú, avšak neplatí to pri brzdových emisiách. Navyše elektrické autá sú často aj ťažšie než benzínové či naftové, takže môžu produkovať aj viac brzdových emisií. Elektromobily produkujú brzdový prach aj napriek tomu, že sú niektoré vybavené regeneratívnym brzdením, čim sa znižuje opotrebovanie brzdových doštičiek.

Pripravované emisné normy Euro 7, ktoré vstúpia do platnosti v novembri 2026 už rátajú aj s limitmi pre brzdový prach. Zrejme sa tak vďaka limitom dočkáme nových materiálov a inovácií.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP