Cestná nákladná doprava tvorí podstatný podiel produkcie emisií, tak snaha o zníženie emisií v tomto odvetví je rozhodne na mieste. Snaží sa o to Tesla svojim elektrickým nákladiakom Semi, Hyundai vodíkovým kamiónom Xcient a po novom aj čínsky koncern Geely s ťahačom Homtruck, informuje CNBc.

Homtruck sa má dostať na cesty až v roku 2024 a podľa vyhlásení v tlačovej správe pôjde o „domov na kolesách“. Technické špecifikácie síce koncern Geely neprezradil, no na fotografiách pôsobí ťahač úchvatne.

Geely

Za ťahačom Homtruck stojí automobilka Farizon Auto, pričom pri uvedení na trh bude najpokročilejším, technicky najvyspelejším a najčistejším nákladným vozidlom, aké bude po cestách jazdiť.

Na výber z množstva pohonov

Homtruck bude možné nakonfigurovať hneď v niekoľkých verziách pohonu. Architektúra umožní vybaviť ťahač predlžovačom dojazdu, hybridnou motorizáciou na metanol, ale aj čisto elektrickou motorizáciou, ktorá dokonca v budúcnosti príde s technológiou výmeny batérií.

Geely

Názov ťahača vznikol spojením slov „home“ a „truck“. Výrobca totiž chce, aby bol Homtruck novým domovom pre vodičov kamiónov. Šoféri v nákladnej doprave totiž trávia vo svojom ťahači viac času než doma.

Homtruck preto spája pracovné a životné prostredie, ako aj miesto pre zábavu. Dizajn a vybavenie ťahača vychádza z reálnych potrieb vodičov kamiónov, ktoré inžinieri spoločnosti Farizon Auto skúmali.

Geely

Nechýba tak plnohodnotná kuchynka či kúpeľňa so sprchou a toaletou. Vysoký komfort ďalej pridáva posteľ pre jednu osobu, chladnička či zabudovaný kávovar. Homtruck je tiež vybavený malou umývačkou riadu.

Samotné vozidlo bude vďaka svojim technológiám schopné spracovávať „big data“ v reálnom čase. Na základe toho dokáže napríklad optimalizovať navigáciu.

Do pár rokov plne autonómny

Vďaka početnému množstvu pokročilých senzorov ako napríklad LiDAR, ultrasonických či mikrovlnných snímačov a pripojeniu 5G prinesie Homtruck štvrtú úroveň autonómnej jazdy.

V2X komunikácia zabezpečí, že jednotlivé ťahače dokážu komunikovať medzi sebou, čo vozidlu poskytne ešte ďalšie dáta, aby mohlo viac optimalizovať a zefektívniť dlhú cestu do cieľa.

Samozrejme nebudú chýbať OTA aktualizácie, vďaka ktorým Homtruck dostane vždy najaktuálnejšiu verziu systémov. Koncern Geely chce svojim revolučným elektrickým ťahačom zabodovať aj na globálnom trhu. V roku 2024 by sme sa ho teda mohli dočkať aj v Európe.

Konkurencia je už ale na trhu

Geely to však so svojim revolučným ťahačom bude mať ťažké. Konkurencia už totiž svoje riešenia dávno priniesla a v niektorých prípadoch už dokonca brázdia cesty. Príkladom takéhoto nákladiaku je napríklad Hyundai Xcient.

Flotila nákladiakov kórejskej automobilky, ktorá brázdi Švajčiarsko už 11 mesiacov, prekročila magickú hranicu jedného milióna najazdených kilometrov.

Za tento čas znížila flotila kamiónov na palivové články emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.

Hyundai

Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.

Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.

Tisíc kilometrov aj s elektrickým kamiónom

Elektrický pohon sa v ťažkej nákladnej doprave zatiaľ príliš neadaptoval. Elektrické nákladiaky totiž prekonávajú trasy dlhé aj niekoľko tisíc kilometrov, kde môže predstavovať nižší dojazd elektrických vozidiel problém.

Švajčiarska spoločnosť Futuricum ale ukázala, ako by mohli vyzerať budúce elektrické ťahače. Ten ich prešiel na testovacej dráhe viac ako 1000 km na jedno nabitie.

Designwerk Group/YouTube/Screenshot

Futuricum Logistics 18E už aktívne využíva logistická spoločnosť DPD. Ťahač disponuje „papierovým“ dojazdom 760 km na jedno nabitie, čo je už samé o sebe veľmi pekné číslo.

Švajčiarsky ťahač zaň vďačí masívnej, až 680 kWh batérii, ktorú dodáva automobilka BMW. Spoločnosť sa ale rozhodla, že udávaný dojazd prekoná a pokúsila sa dokonca o svetový rekord v dojazde elektrického ťahača, ktorý sa jej napokon aj podarilo pokoriť.

Čoskoro príde aj Tesla

Spustenie výroby elektrického ťahača Tesla Semi je nekonečný príbeh. Od prvého predstavenia ubehli viac ako 4 roky a revolučný ťahač sa ešte stále nevyrába. Práce v texaskej továrni však finišujú a čoskoro by mala začať testovacia výroba prvých kusov.

Tesla Semi
Tesla Semi. Zdroj: Tesla

Kalifornská automobilka ešte v lete tohto roka oznámila, že aj keď beta výroba začne v tomto roku, prvé kusy dorazia zákazníkom až budúci rok. Ramonovi Laguartovi, CEO PepsiCo, sa ale táto správa asi nedostala, alebo vie niečo, čo my ostatní nie. Laguarta totiž očakáva, že jeho spoločnosť dostane prvé Tesla Semi ešte tento rok.

PepsiCo je totiž jedným z najväčších nákupcov elektrických ťahačov Semi. Takmer ihneď po predstavení si Pepsi objednalo až 100 kusov tohto vozidla. Prvých 15 kusov, ktoré plánuje Pepsi použiť na nový bezemisný projekt, by pritom mala dostať ešte tento rok.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú