Majitelia Tesiel, ktorí získali prístup k funkcii FSD ešte nemajú „vyhrané“. Tesla totiž nedávno spustia vlastnú „autoškolu“, pomocou ktorej hodnotí zodpovednosť a skúsenosti vodiča. Ak sa majiteľ Tesly začne správať nezodpovedne, spoločnosť mu zruší prístup k FSD, o téme informuje InsideEVs.

Funkcia hodnotenia vodičov vyvolala niekoľko dôležitých otázok. Po novom totiž získajú prístup k beta testovaniu funkcie pokročilého asistenta jazdy FSD iba tí, ktorí získajú dostatočne vysoké hodnotenie.

Systém hodnotenia vodičov sleduje celkovo 5 bezpečnostných faktorov. Body za bezpečnú jazdu sa udeľujú na škále od 0 do 100, pričom vyššie skóre znamená bezpečnejší štýl jazdy. Tesla uvádza, že priemerné skóre vodičov by sa malo pohybovať niekde na úrovni 80 bodov.

Flickr/Twitter @jasondebolt (úprava redakcie)

Medzi päticu faktorov, ktoré nový systém sleduje, patrí varovanie pred čelnou kolíziou, ktoré sa priemeruje na 1 000 míľ jazdy. Ďalej je to tvrdé brzdenie, ktoré prekonáva preťaženie viac ako 0,3 G, agresívne zatáčanie s preťažením vyšším ako 0,4 G, nedodržiavanie bezpečného odstupu a nakoniec nútené vypnutie autopilota.

S nízkym skóre môžeš o FSD prísť

S nástupom sledovania schopností vodičov sa teda vynorila otázka, či nebudú noví záujemci oproti tým, ktorí už prístup k FSD získali, znevýhodnení. V minulosti totiž nemusel záujemca splniť žiadne minimálne kritériá, aby nadobudol autopilota.

Tesla na tento problém reaguje tým, že o funkciu môže prísť aj vodič, ktorý k nej prístup získal už v minulosti. Funkcia sledovania vodiča je totiž aktívna aj po nadobudnutí prístupu k FSD a ak sa vodič začne správať nezodpovedne, automobilka mu prístup zruší.

Informoval o tom samotný Elon Musk na sociálnej sieti Twitter. Ako dodal portál Teslarati, niektorí používatelia Tesiel už dostali varovné e-maily o tom, že ak budú používať funkciu FSD nesprávne, jednoducho o ňu prídu.

Dobrou správou je, že Tesla najprv vodičov, ktorí používajú FSD nesprávne, varuje. Ak bude ich nezodpovednosť pretrvávať, až potom zasiahne do prístupu k samotnej funkcii.

Má vôbec nejakú váhu?

To, či má vlastne nový systém sledovania vodičov nejakú váhu, je otázne. Nedávno sme totiž priniesli článok, v ktorom sme informovali, že prístup k beta verzii FSD získal aj vodič, ktorý nadobudol skóre iba 37 bodov.

Ross Gerber na Twitteri v príspevku zdôraznil, že je rozdiel, či získa niekto maximálne skóre v rušných uliciach LA, alebo niekde v pokojnej oblasti San Jose.

Ross má v podstate pravdu, vzhľadom na to, že skóre Tesly sa počíta na základe toho, ako agresívne vodič brzdí a akceleruje, je dosiahnutie maximálneho skóre v rušnom meste prakticky nemožné. Je totiž bežné, že v meste vodiči jazdia „agresívnejšie“, respektíve brzdia a akcelerujú prudšie, než napríklad niekde na vidieku.

Ako vo svojom príspevku podotkol, 25 rokov bez nehody v uliciach LA je už samo o sebe dôvodom na zisk maximálneho skóre, nepotrebuje na to žiadne hodnotenie Tesly, aby vedel, že jazdí bezpečne.

Pár dní na to zdieľal Ross na svojom Twitteri ďalší príspevok, tentokrát s videom zo svojho Modelu S, na ktorom mal zapnutú funkciu FSD. Áno, Ross získal prístup k beta verzii pokročilého asistenta jazdy aj napriek tomu, že v teste Tesly nezískal potrebné hodnotenie.

Ako neskôr Ross uviedol pre portál Electrek, jeho skóre bolo iba žalostných 37 bodov zo 100. Je teda na zamyslenie, či má vôbec toto hodnotenie vodičov zmysel, keď nakoniec autopilota získa aj niekto, kto je podľa Tesly „zlým“ vodičom.

To, že Ross získal prístup k funkcii FSD aj bez dosiahnutia maximálneho skóre, navyše môže spustiť vlnu kritiky a nátlaku na samotnú Teslu od tých používateľov, ktorí možno dosiahli aj lepšie skóre ako Ross, no prístup k pokročilému asistentovi jazdy aj tak nezískali.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú