Tesla dostala „na frak“. Mercedes ju predbehol v kľúčovej technológii budúcnosti priamo v USA
Preteky v technológií autonómneho riadenia sú aktuálne možno v tieni elektrifikácie osobných vozidiel, no aj na tomto poli prebieha súboj najväčších hráčov. Aj tu sa za najväčšieho priekopníka považuje Tesla, no zatiaľ čo jej funkcia FSD dokáže zvládať za človeka aj náročnejšie dopravné situácie, stále jej chýbajú potrebné povolenia.
Ako informuje InsideEVs, Mercedes v tomto smere Teslu predbehol a v Kalifornii získal povolenie na používanie tretej úrovne autonómneho riadenia.
Kalifornská automobilka tak prehráva „mikro súboj“ v technológiách autonómneho riadenia aj na domácej pôde. Mercedes bol totiž prvou automobilkou, ktorá získala povolenie na využívanie autopilota tretej úrovne aj v Nemecku.

Funkcia je ale zatiaľ dostupná iba vo vlajkových modeloch, teda triede S a EQS. Ako píše Electrek, kalifornské úrady však obmedzili používanie tretej úrovne autopilota, kedy už vodič nemusí mať ruky na volante niekoľkými podmienkami.
Zapnúť sa bude dať napríklad iba vtedy, ak je vonku dostatok denného svetla a maximálna rýchlosť tiež nemôže prekročiť 40 míľ, teda 64 km/h. Podľa automobilky Mercedes je však systém schopný bezpečne viesť vozidlo bez zásahu vodiča až do rýchlosti 130 km/h.
Bez obmedzení to zatiaľ nejde
Ako sme informovali, s prísnymi obmedzeniami sa stretlo aj používanie systému DRIVE PILOT v Nemecku, ktorý funguje iba na vyhovujúcich diaľničných úsekoch a do rýchlosti 60 km/h. Z toho vyplýva, že DRIVE PILOT tretej úrovne je určený predovšetkým na jazdu v kolóne.

V týchto podmienkach si ale dokáže poradiť aj s neočakávanými situáciami zo strany ostatných vodičov. Systém navyše číta dopravné značenia a na základe toho mení jazdný pruh či upravuje rýchlosť.
Bez LiDARu to nejde
Aby si mohol zákazník technológiu vôbec sprístupniť, musí mať zakúpený balík Driving Assistance Package, ktorý na vozidlo pridáva LiDAR senzor a niekoľko ultrazvukových senzorov.
Tie kooperujú s kamerami okolo celého vozidla a starajú sa o bezchybné fungovanie autopilota tretej úrovne. Paradoxom je, že práve Tesla, ktorá je považovaná za priekopníka v autonómnom riadení, LiDAR senzor vo svojich autách úplne zavrhla.

„Každý, kto sa spolieha na LIDAR, je odsúdený na zánik. Sú to drahé senzory, ktoré sú zbytočné. Je to ako mať veľa drahých doplnkov. Ako keď je jeden z nich zlý, no vy ich máte veľa, je to smiešne, uvidíte,“ uviedol pred pár rokmi Elon Musk.
Napriek silnej kritike od najväčšieho vizionára modernej doby dokázal práve Mecedes-Benz so svojim systémom využívajúcim LiDAR poraziť na domácej pôde Teslu, ktorá je v oblasti autonómneho riadenia veľkým favoritom.
Riadenie využije precízne dáta z mnohých zdrojov a snímačov
Neprekvapivo sa však Drive Pilot nespolieha len na tento špičkový senzor, pre svoje fungovanie a autonómne riadenie 3. stupňa využíva tiež kameru v zadnom skle a mikrofón, čo využíva pre detekciu sirén a svetiel záchranných zložiek.
Okrem tohto bude systém monitorovať aj vlhkosť a šmykľavosť vozovky pomocou špeciálneho senzoru umiestneného v podbehu kolesa, aby dokázal čo najlepšie analyzovať jazdné podmienky.
K tomu mu pomôže digitálna HD mapa, ktorá poskytne systému Drive Pilot všetky kritické informácie o profile a geometrii cesty, ako aj dáta obsahujúce dopravné značenie alebo informácie o prácach na ceste či dopravných nehodách.

Vďaka týmto informáciám tak bude môcť autonómne riadenie robiť počas jazdy na ceste rozhodnutia, ktoré zaistia bezpečnú jazdu pre celú posádku.
Vodiči by si však nemali pliesť 3. level autonómneho riadenia s tým najvyšším, pri ktorom nie je zo strany vodiča potrebný žiaden zásah. Tretí level totiž stále vyžaduje, aby vodič sledoval okolie pri jazde a v prípade potreby mohol do riadenia zasiahnuť.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

