Nórsko uviedlo do prevádzky vôbec prvý trajekt, ktorý je poháňaný kvapalným vodíkom. Ako informuje portál Interesting Engineering, táto námorná revolúcia dokáže znížiť emisie až o neuveriteľných 95 % a prepraví naraz stovky pasažierov a desiatky automobilov.

Výkonné palivové články

Špičkový vodíkový trajekt nesie názov MF Hydra a patrí nórskej spoločnosti Norled, ktorá ho uviedla do prevádzky s cieľom prepravky pasažierov a nákladu medzi Hjelmelandom, Skipavikom a Nesvikom. Nórsko je pritom najpokrokovejšou európskou krajinou v oblasti elektromobility, doteraz sa však táto vlastnosť prejavovala predovšetkým v autodoprave. Autá so spaľovacími motormi sa v tejto krajine už takmer nepredávajú.

Trajekt MF Hydra je vybavený dvomi palivovými článkami s výkonom 200 kW a tiež dvomi 440 kW generátormi, vysvetľuje Norled v tlačovej správe. Naraz dokáže transportovať až do 300 pasažierov a 80 áut, pričom má každoročne ušetriť až 95 % emisií v porovnaní s klasickým trajektom.

Na novom stroji spolupracovala spoločnosť Norled s niekoľkými ďalšími inštitúciami a kým vodíkové systémy dodala nemecká firma Linde Engineering, za dokončením celého plavidla stála spoločnosť SEAM.

Tá zároveň zabezpečila automatizáciu vodíkového systému a Corvus Energy dodala batérie, ktoré takýto dopravný prostriedok potrebuje. Elektrická energia je síce vyrábaná z vodíka, je však nutné ju uložiť. Je zároveň možné batérie nabiť ešte pred plavbou a o niečo tak zvýšiť efektivitu celého plavidla.

Už aj v letectve

Vodík síce čelí v autodoprave pomerne ostrej kritike, ktorá je oprávnená, nachádza však čoraz silnejšie využitie práve v ďalších formách dopravy. Okrem námornej sa nachádza aj v leteckej, ktorá si nemôže dovoliť obrovské akumulátory a potrebuje niečo ľahšie. Vodíkové lietadlo plánuje aj spoločnosť HES Energy Systems, v tomto prípade sa ale nejedná o jeho kvapalnú formu, akú využíva loď MF Hydra.

Čoraz viac odvetví

Veľkou výhodou trajektu MF Hydra je, že vodík skladuje v kvapalnej forme, čo za účelom paliva nerobí, okrem vesmírneho priemyslu, nik iný. Pre námorníctvo sa tak jedná o nesmierne dôležitý krok smerom k ekologickej prevádzke, ktorá môže byť v tomto prípade o niečo jednoduchšia, ako v letectve.

Zobraziť celú galériu (2)
Norled/Pixabay/Úprava redakcie

Ťažké lode totiž nie sú tak citlivé na vysokú hmotnosť batérií a ďalších systémov, ktoré elektrický pohon sprevádzajú a je možné ich implementovať o niečo jednoduchšie. Problémom je však „dojazd“, kvôli ktorému je zatiaľ táto technológia limitovaná na kratšie trasy. I tak dokáže ušetriť masívne množstvo emisií, či už v podobe oxidu uhličitého alebo ďalších škodlivých látok.

MF Hydra poslúži aj ako test tejto technológie, z ktorého môžu ťažiť ďalšie lode a v blízkej budúcnosti s vysokou pravdepodobnosťou uvidíme aj oveľa väčšie plavidlá, ktoré túto metódu implementujú. To všetko však závisí od úspešnej prevádzky, ktorá musí byť nielen čistejšia, ale tiež finančne únosná.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP