Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Transformácia automobilového priemyslu zo spaľovacích pohonov na elektromobilitu už beží a Slovensko musí okrem výroby týchto automobilov podporovať aj ich predaj a infraštruktúru. Zhodli sa na tom účastníci utorkovej diskusie Príležitosti a riziká transformácie automobilového sektoru organizovanej portálom Euractiv Slovensko. Predseda výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽANO) zároveň odmietol snahy presadiť vodíkový pohon, uvádza agentúra TASR.

Investori sa podľa Kremského pozerajú aj na to, ako sa krajina stavia k elektromobilite. „Tam výrazne zaostávame vo výstavbe infraštruktúry, v podpore elektromobility a myslím si, že toto je niečo, čo musíme zmeniť. Musíme sa odkloniť od posadnutosti vodíkom a zamerať sa na praktickú podporu elektromobility,“ povedal Kremský.

Vodík v osobnej doprave nemá miesto

Automobilka BMW sa ako jediná z nemeckej prémiovej trojky venuje aj vývoju áut na vodíkový pohon. Audi ani Mercedes zatiaľ žiadne vodíkové auto neponúkajú, no BMW stále pracuje na vodíkovom SUV iX5 Hydrogen.

BMW (úprava redakcie)

Napriek tomu, že vývoj tejto technológie úplne nezastavili, v ňom vedenie automobilky nevidí až taký potenciál. Drvivá väčšina zákazníkov totiž bude siahať po batériových elektromobiloch, kam BMW smeruje podstatnú časť vývoja.

Vodíkové autá majú byť iba okrajovým trhom pre veľmi úzku skupinu zákazníkov a BMW plánuje túto technológiu využívať iba pri svojich najväčších modeloch, kde môže byť efektívnejšia, než klasické batérie.

Veľkí hráči v tom majú jasno

Odporcom vodíkového pohonu v osobnej doprave je napríklad CEO VW Herbert Diess, ktorý tvrdí, že tieto autá nie sú vôbec natoľko ekologické ako elektromobily. Ku kritikom tohto pohonu sa už dlhodobo radí aj Elon Musk, ktorý ešte pred pár rokmi potvrdil svoj negatívny postoj voči vodíku.

Volkswagen/Tesla/Úprava redakcie

Reportérom z Automotive News predniesol svoju kritiku už pred 5 rokmi, kedy na otázku vodíkového pohonu povedal: „Nechcem sa zatiahnuť do debaty o vodíkových článkoch, pretože si myslím, že sú extrémne hlúpe. Je príliš zložité vyrobiť vodík, uložiť ho a využiť ho v aute. Vodík nie je zdrojom energie,“ vyjadril sa Musk pre Automotive News v roku 2016.

Negatívny postoj k vodíkovým technológiám v osobnej doprave zastáva aj Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Slovensko, ktorý sa nám v rozhovore vyjadril nasledovne:

Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.

Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.

Druhým problémom je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.

Freepik (Úprava redakcie)

A hoci aj najväčšie osobnosti automobilového priemyslu odsudzujú vodík v osobnej doprave, v istom uhle pohľadu môže ísť o zaujímavého „konkurenta“ pre elektrický pohon a môže sa uplatniť tam, kde elektromobily stačiť nebudú. Potvrdzujú to napríklad aj slová Ing. Pavola Šutora, predsedu Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk na túto tému vyjadril nasledovne:

„Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie.“

Nesnívajme o vodíku, sústreďme sa na batérie

Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak pripomenul, že transformácia automobilového priemyslu na elektromobilitu sa začala už od roku 2010 a Slovensko je v tomto smere na chvoste EÚ. Príčinou je podľa Prepiaka aj chýbajúca podpora na nákup elektromobilov. V EÚ tak dosiahol v roku 2021 podiel elektromobilov na predaji áut 18 %, na Slovensku to boli iba tri percentá.

Freepik

Kremský podotkol, že nie je fanatickým zástancom elektromobility a tlak EÚ na zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom považuje v mnohých miestach za kontraproduktívny. Najmä pre ľudí, ktorí využívajú automobil pravidelne na dlhšie cesty a žijú v bytovkách bez možnosti nabíjania, nie je v súčasnosti elektromobil vhodný. Tlak na zmenu výroby automobilov však bude pokračovať a Slovensko nemá inú možnosť, ako sa prispôsobiť. Podľa poslanca je Slovensko stále v hre o výstavbu veľkej výrobne na batérie pre elektromobily.

Práve prítomnosť veľkej továrne na výrobu batérií pre elektromobily je podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrika Križanského dôležitá pre udržanie výroby automobilov na Slovensku. Automobilky budú totiž zvažovať aj dopravné náklady a batérie sú jednou z najťažších častí elektromobilu. Križanský podotkol, že o prechode na výrobu elektromobilov už najväčší výrobcovia zastúpení aj na Slovensku dávno rozhodli. „Keď nepochopíme a neprestaneme snívať, bude nás to stáť veľa,“ dodal.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú