Sulíkov plán naberá kontúry. Tu bude jazdiť prvý vodíkový autobus na pravidelnej linke
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
V článku boli použité materiály TASR.
Ekologickú dopravu v Demänovskej Doline by mohli do budúcna rozšíriť o autobusy na vodíkový pohon. Potvrdil to zastupujúci starosta obce Richard Bros s tým, že čakajú na vybudovanie plniacej stanice v blízkom okolí. Zdôraznil, že pilotný projekt ekologickej dopravy v Demänovskej Doline, ktorý spustili vlani, sa osvedčil. Plánujú v ňom pokračovať.
Elektrický skibus nasadili do premávky v Demänovskej doline 15. decembra 2021, aby vozil hostí do tamojšieho lyžiarskeho strediska. Denne absolvoval desať jázd a jeho prevádzku obec financovala z parkovného, ktoré vybrala na obecných parkoviskách. „Po takmer troch mesiacoch môžeme hodnotiť prevádzku elektrického autobusu jednoznačne pozitívne. Rovnako ju ocenili aj hostia,“ povedal Bros.
Zelený autobus doposiaľ odjazdil 1 116 linkových spojov, teda 12 000 kilometrov. Prepravil 30 132 pasažierov. „V spolupráci so slovenským výrobcom, ktorý nám dodal elektrobus, chceme do pilotnej prevádzky uviesť aj autobus na vodíkový pohon,“ avizoval Bros.
Vyvinul ho slovenský technologický startup Mobility & Innovation Production (MIP) a má dojazd 400 kilometrov. Zastupujúci starosta zároveň podotkol, že by chceli požiadať o väčšiu pomoc zo strany štátu, čo sa týka financovania takýchto ekologických projektov.
Hovorkyňa rezortu hospodárstva Katarína Matejková v stredu pre TASR potvrdila, že s podporou nákupu vodíkových autobusov počíta akčný plán, ktorý bude nadväzovať na Národnú vodíkovú stratégiu. „Bližšie informácie budú známe po jeho predstavení,“ skonštatovala.
Vyrobíme až 250 autobusov ročne
Slováci to so svojím vodíkovým modelom autobusu myslia naozaj vážne, firma MIP už totiž dokončila certifikačný proces, ktorý jej autobus umožní predávať v krajinách Európskej únie. Určený bude pre mestskú hromadnú dopravu a do roka 2025 by malo z výrobných liniek u nás schádzať až 250 autobusov ročne.
8-metrový autobus s priestorom pre maximálne 68 cestujúcich (19 má miesto na sedenie) však možno považovať za „hybridný“. Na pohon totiž využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm, ktorý je napojený na dvojicu akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kWh, čo je kapacita porovnateľná s moderným osobným elektromobilom. Na takýto čisto elektrický pohon by však autobus prešiel len 100 kilometrov.
Do sústavy je preto pridaný vodíkový palivový článok od kanadskej firmy Loop Energy, ktorý počas jazdy batérie priebežne nabíja výkonom až 30 kW. Energiu na to získava chemickou reakciou kyslíka a vodíka – kyslík získava z okolitého vzduchu a vodík z prídavných vysokotlakových nádrží o celkovej kapacite 10,5 kg. Výsledok takejto práce je plne bez emisií, ak pominieme čistú vodu a teplo.
Kompozitná karoséria má mať životnosť cez 40 rokov, čo však pochopiteľne výrazne prekonáva životnosť iných súčiastok a výbavy autobusu. Výrobca tým však zdôrazňuje unikátnosť nevodivej a nehorľavej konštrukcie odolnej voči korózii.
Konštrukcia je modulárna, autobus teda môže prísť v troch verziách s rôznym počtom dverí či sedadiel. Štandardom je klimatizácia s tepelným čerpadlom a prídavným výmenníkom, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.
Bez ekologického vodíka to nejde, vyrobíme si však aj ten
Slovensko to s vodíkom myslí vážne. Vďaka uniknutému dokumentu už vieme viac o celej vodíkovej stratégii. Stretneme sa s projektami ako sú vodíkové autobusy a čerpacie stanice, z ktorých už prvá vznikla v areáli trnavského autobusového dopravcu.
Tie budú vodík spotrebovávať a distribuovať ďalej, no kľúčovou otázkou zostáva, odkiaľ vlastne celé tony vodíka získame, keďže ročne sa ho má podľa Sulíka na Slovensku spotrebovať 45 000 ton (plány hovoria o roku 2030). Odpoveďou sú napríklad elektrolyzéry.
Štát chce vodík vyrábať elektrolýzou a z komunálneho odpadu či biomasy v približne rovnakom pomere. Pred koncom prvej polovice budúceho roka bude štát prispievať aj na pilotné vodíkové projekty aj jeho výrobu.
Jeden z prvých projektov už má reálne kontúry, bude pre autobusy
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS) plánuje umiestniť výrobu zeleného vodíka pre dopravu do logistického areálu v Trnave – Modranke. Vodík tu bude vyrábať práve elektrolýzou, v pilotnej etape s jedným elektrolyzérom s maximálnou kapacitou na 0,45 tony vodíka denne. Toto množstvo by stačilo na natankovanie približne 20 – 25 autobusov, reálne sa však predpokladá len približne polovičná výroba.
Uvažovaných desať autobusov by bolo rozdelených tak, aby tankovalo denne päť z nich. Vyrobený vodík by mali využívať aj nákladné automobily logistického parku.
Zo zámeru, ktorý bol vypracovaný podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, vyplýva, že cieľom tohto projektu je zabezpečiť otestovanie všetkých parametrov spojených s výrobou zeleného vodíka a jeho využitia v doprave.
S montážou technológie na výrobu vodíka v Trnave – Modranke počíta investor v druhom kvartáli roka 2023. Predpokladaný termín spustenia výroby je štvrtý kvartál roku 2023. Celkové náklady odhaduje na približne 4 milióny eur.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
Ako vybrať tú správnu športovú obuv?
Slováci, otvárajte peňaženky. Obľúbená banka hlási veľké zdražovanie (+nové ceny)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Jadrový program Poľska podľa expertov napreduje k stavbe elektrární
Bez auta to nepôjde. Vlastniť vozidlo je podľa tejto krajiny prioritou
V spoločnosti Kia otvorili interaktívne tréningové centrum pre bezpečnosť práce
Burkina Faso dočasne pozastavila vysielanie staníc BBC a VoA
Microsoft a matka Googlu Alphabet dosiahli v 1. štvrťroku nečakane silný rast
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené