Sulíkov plán naberá kontúry. Tu bude jazdiť prvý vodíkový autobus na pravidelnej linke
V článku boli použité materiály TASR.
Ekologickú dopravu v Demänovskej Doline by mohli do budúcna rozšíriť o autobusy na vodíkový pohon. Potvrdil to zastupujúci starosta obce Richard Bros s tým, že čakajú na vybudovanie plniacej stanice v blízkom okolí. Zdôraznil, že pilotný projekt ekologickej dopravy v Demänovskej Doline, ktorý spustili vlani, sa osvedčil. Plánujú v ňom pokračovať.
Elektrický skibus nasadili do premávky v Demänovskej doline 15. decembra 2021, aby vozil hostí do tamojšieho lyžiarskeho strediska. Denne absolvoval desať jázd a jeho prevádzku obec financovala z parkovného, ktoré vybrala na obecných parkoviskách. „Po takmer troch mesiacoch môžeme hodnotiť prevádzku elektrického autobusu jednoznačne pozitívne. Rovnako ju ocenili aj hostia,“ povedal Bros.
Zelený autobus doposiaľ odjazdil 1 116 linkových spojov, teda 12 000 kilometrov. Prepravil 30 132 pasažierov. „V spolupráci so slovenským výrobcom, ktorý nám dodal elektrobus, chceme do pilotnej prevádzky uviesť aj autobus na vodíkový pohon,“ avizoval Bros.
Vyvinul ho slovenský technologický startup Mobility & Innovation Production (MIP) a má dojazd 400 kilometrov. Zastupujúci starosta zároveň podotkol, že by chceli požiadať o väčšiu pomoc zo strany štátu, čo sa týka financovania takýchto ekologických projektov.
Hovorkyňa rezortu hospodárstva Katarína Matejková v stredu pre TASR potvrdila, že s podporou nákupu vodíkových autobusov počíta akčný plán, ktorý bude nadväzovať na Národnú vodíkovú stratégiu. „Bližšie informácie budú známe po jeho predstavení,“ skonštatovala.
Vyrobíme až 250 autobusov ročne
Slováci to so svojím vodíkovým modelom autobusu myslia naozaj vážne, firma MIP už totiž dokončila certifikačný proces, ktorý jej autobus umožní predávať v krajinách Európskej únie. Určený bude pre mestskú hromadnú dopravu a do roka 2025 by malo z výrobných liniek u nás schádzať až 250 autobusov ročne.
8-metrový autobus s priestorom pre maximálne 68 cestujúcich (19 má miesto na sedenie) však možno považovať za „hybridný“. Na pohon totiž využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm, ktorý je napojený na dvojicu akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kWh, čo je kapacita porovnateľná s moderným osobným elektromobilom. Na takýto čisto elektrický pohon by však autobus prešiel len 100 kilometrov.
Do sústavy je preto pridaný vodíkový palivový článok od kanadskej firmy Loop Energy, ktorý počas jazdy batérie priebežne nabíja výkonom až 30 kW. Energiu na to získava chemickou reakciou kyslíka a vodíka – kyslík získava z okolitého vzduchu a vodík z prídavných vysokotlakových nádrží o celkovej kapacite 10,5 kg. Výsledok takejto práce je plne bez emisií, ak pominieme čistú vodu a teplo.
Kompozitná karoséria má mať životnosť cez 40 rokov, čo však pochopiteľne výrazne prekonáva životnosť iných súčiastok a výbavy autobusu. Výrobca tým však zdôrazňuje unikátnosť nevodivej a nehorľavej konštrukcie odolnej voči korózii.
Konštrukcia je modulárna, autobus teda môže prísť v troch verziách s rôznym počtom dverí či sedadiel. Štandardom je klimatizácia s tepelným čerpadlom a prídavným výmenníkom, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.
Bez ekologického vodíka to nejde, vyrobíme si však aj ten
Slovensko to s vodíkom myslí vážne. Vďaka uniknutému dokumentu už vieme viac o celej vodíkovej stratégii. Stretneme sa s projektami ako sú vodíkové autobusy a čerpacie stanice, z ktorých už prvá vznikla v areáli trnavského autobusového dopravcu.
Tie budú vodík spotrebovávať a distribuovať ďalej, no kľúčovou otázkou zostáva, odkiaľ vlastne celé tony vodíka získame, keďže ročne sa ho má podľa Sulíka na Slovensku spotrebovať 45 000 ton (plány hovoria o roku 2030). Odpoveďou sú napríklad elektrolyzéry.
Štát chce vodík vyrábať elektrolýzou a z komunálneho odpadu či biomasy v približne rovnakom pomere. Pred koncom prvej polovice budúceho roka bude štát prispievať aj na pilotné vodíkové projekty aj jeho výrobu.
Jeden z prvých projektov už má reálne kontúry, bude pre autobusy
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska (JESS) plánuje umiestniť výrobu zeleného vodíka pre dopravu do logistického areálu v Trnave – Modranke. Vodík tu bude vyrábať práve elektrolýzou, v pilotnej etape s jedným elektrolyzérom s maximálnou kapacitou na 0,45 tony vodíka denne. Toto množstvo by stačilo na natankovanie približne 20 – 25 autobusov, reálne sa však predpokladá len približne polovičná výroba.
Uvažovaných desať autobusov by bolo rozdelených tak, aby tankovalo denne päť z nich. Vyrobený vodík by mali využívať aj nákladné automobily logistického parku.
Zo zámeru, ktorý bol vypracovaný podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, vyplýva, že cieľom tohto projektu je zabezpečiť otestovanie všetkých parametrov spojených s výrobou zeleného vodíka a jeho využitia v doprave.
S montážou technológie na výrobu vodíka v Trnave – Modranke počíta investor v druhom kvartáli roka 2023. Predpokladaný termín spustenia výroby je štvrtý kvartál roku 2023. Celkové náklady odhaduje na približne 4 milióny eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Koľko v realite zarábajú slovenskí IT-čkari? Vieme, kde dostaneš až 14 000 € mesačne
Slováci budú o pár hodín vidieť vesmírne divadlo. Zem zasiahnu zvyšky silnej geomagnetickej búrky
Každý rok ťa pripravia o stovky eur. Slováci doma ignorujú týchto „fantómových“ žrútov elektriny
Energetickí giganti sa spájajú. Tisíce Slovákov môžu zásadne ušetriť na elektrine (PREHĽAD)
Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- SUV s dušou stíhačky. Tento „hyper hybrid” má technológie a pohon, o akých sa ti nesnívalo (RECENZIA)
-
- Mercedes poriadne narazil. Elektrické „Géčko“ je taký prepadák, že ho prirovnávajú k olovu
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
Žiadne karty, len QR kód. Štát a univerzita vyvíjajú vlastnú platobnú appku
Megaprojekt za 1,8 miliardy má rozhýbať Slovensko. Málinec čaká premena
Svet investuje bilióny do čistej budúcnosti. Klasická energetika je na ústupe
Vojenský šok pre Moskvu. Ukrajinské drony trafili miliardový cieľ
Raketový rast zbrojného priemyslu. Izrael boduje na globálnom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pohlreich oficiálne otvoril svoj prvý podnik v Bratislave: Burger s hranolkami si dáš za 14 eur
„To, že sa nádorová bunka dostane k vzdialenému orgánu, ešte neznamená, že tam vytvorí metastázu,“ hovorí uznávaný onkológ (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: SHMÚ vydal nové výstrahy 2. stupňa. Slovensko zasiahnu silné búrky ešte dnes
Dôchodcovia, pozor: Ak máte dôchodok nižší ako 825 eur, máte nárok na účet zadarmo
Turbulencie zmenili let na nočnú moru: Pristátie Ryanairu si vyžiadalo deväť zranených
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené