Čína, jeden z najväčších automobilových trhov na svete, chystá zaviesť do obehu oveľa silnejšie dotácie mierené na rôzne sektory, pričom sa poriadnej pomoci dočká aj automobilový priemysel. Ako totiž upozorňuje CNBC, šrotovné výmenou za nové elektrické auto poriadne narastie a pomôže obom koncom reťazca – od samotnej automobilky až po samotného zákazníka zvažujúceho kúpu elektrického auta či dokonca nového spaľováku.

Vyčlení cez 37 miliárd

Na pomoc konzumu v podobe vládnych stimulov vyčlení Čína až vyše 37 miliárd eur, z ktorých časť poputuje práve do automobilového priemyslu. Za odovzdanie starého auta so spaľovacím motorom a s emisnou normou Čína 3 alebo nižšou a jeho výmenou za takzvané NEV dostane zákazník dotáciu vo výške 20 000 čínskych jüanov (RMB), teda približne 2 500 eur.

NEV nie sú nutne len elektrické autá, ale celkovo „nové energetické autá“, i keď drvivú väčšinu z nich tvoria práve elektromobily. 2 500 eur je slušná zľava aj na naše pomery, avšak vzhľadom na cenu čínskych elektrických áut na domácom trhu ide o skutočný cenový trhák. Dotácie sa však netýkajú len elektrických vozidiel a iných alternatívnych pohonov, ale tiež nových spaľovákov.

BYD

Ako totiž dodáva portál cnevpost.com, šrotovné sa bude vzťahovať aj na výmenu starého auta so spaľovacím motorom za nový spaľovák, avšak v tomto prípade bude štátna dotácia nižšia a to na úrovni 15 000 RMB, teda okolo 1 900 eur. Okrem áut rozdelí čínska vláda dotácie aj na rôzne renovácie a obnovy zariadení, ako sú napríklad výťahy – až 800 000 z nich je v prevádzke už cez 15 rokov.

Kanada Čínu nešetrila

Clá na čínske elektrické autá medzitým zaviedla aj Kanada, ktorá však čínsky priemysel rozhodne nešetrila a rozhodla sa zaviesť ich vo výške až 100 %. Okrem toho Kanada plánuje uvaliť 25-percentné clá na dovoz čínskej ocele a hliníka.

Ekonomická vojna pokračuje

Ekonomické boje medzi západom a Čínou medzitým aj naďalej pokračujú, pričom najnovším krokom je snaha EÚ zaviesť clá na čínske elektrické autá. Dôvodom sú údajne neférové výhody, ktoré Čína takýmto elektromobilom udeľuje aby boli v zahraničí čo najviac konkurencieschopné. Peking prešiel od vyhrážok k činom a rozhodol sa podať sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO).

Čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení z 9. augusta ostro kritizovalo rozhodnutie EÚ. Podľa Pekingu tento krok „nemá opodstatnenie, porušuje pravidlá WTO a negatívne ovplyvňuje globálne úsilie v boji proti klimatickým zmenám“. Čína zároveň vyzvala Brusel na okamžitú nápravu situácie, argumentujúc potrebou zachovania stabilných obchodných vzťahov a nenarušenia výrobných a dodávateľských reťazcov v sektore elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú