Zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035 je už definitívny. Európska únia ale počítala s tým, že staršie spaľováky budú po cestách jazdiť ešte niekoľko rokov, no desiatky súdnych procesov z Nemecka by to mohli zmeniť a staršie diesle možno budú musieť úplne odstaviť.

Portál AutoNews upozornil na to, že milióny vozidiel spĺňajú emisné normy iba v laboratórnych podmienkach a pri reálnej prevádzke sú na tom výrazne horšie.

Problém sa týka zhruba 10 miliónov vozidiel rôznych európskych, ale i ázijských a amerických automobiliek, ktoré spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6a+b. Problém spočíva v meraní vypúšťaných emisií, ktoré sú podľa environmentálnej skupiny Deutsche Umwelthilfe (DUH) v reálnych podmienkach podstatne vyššie, než povoľuje norma.

Problém spočíva v teplote

Meranie produkcie emisií nových vozidiel prebieha v laboratórnych podmienkach. Autá spĺňajúce normu Euro 5 a novšou disponujú recirkulačným systémom v podobe EGR ventilu, kedy sú výfukové plyny opätovne vháňané do spaľovacích valcov, aby znížili konečné emisie vypustené do ovzdušia.

TDI

Problém ale spočíva v tom, že tento systém dokáže pracovať iba v určitom teplotnom rozsahu. Ak je teda vonku zima, recirkulácia nefunguje a auto vypúšťa väčšie množstvo emisií, nakoľko softvér túto technológiu vypne.

Vozidlá sa ale testujú v laboratórnych podmienkach pri teplote 20 stupňov Celzia, kde sa niektoré z nich iba tesne dostali do emisného limitu. Mnoho vozidiel by tak pri meraniach v reálnych podmienkach neprešlo a práve to je predmetom niekoľkých súdnych sporov.

Problém sa má týkať predovšetkým automobilov VW Golf od roku 2008. Automobilka sa ale bráni, že tento softvér je nevyhnutný preto, aby chránil motorickú časť vozidla a bolo by nezodpovedné predávať autá bez neho. Inými slovami, autá by sa mohli viac kaziť, na čo by doplácal samotný zákazník.

Flickr

Problém sa týka aj automobiliek BMW, Mercedes-Benz, Audi, Porsche a ďalších výrobcov mimo Európy, uvádza DUH v tlačovej správe.

Hrozí, že predmetné autá nebudeme môcť používať

VW sa proti rozhodnutiu odolal a už pri pohľade na veľkosť tohto problému je jasné, že sa bude súdmi ťahať celé mesiace a možno aj roky. V tom najhoršom prípade hrozí, že Európska únia zakáže používať vozidlá, ktoré majú predmetný softvér, alebo ktoré iným spôsobom „obchádzajú“ emisné limity. Majitelia týchto vozidiel, samozrejme, budú musieť byť odškodnení, čo môže automobilky stáť miliardy eur.

Oveľa pravdepodobnejšia možnosť je však taká, že súd nariadi automobilkám predmetné vozidlá dovybaviť takým systémom, aby spĺňali emisné normy bez ohľadu na vonkajšiu teplotu, čo by tiež stálo výrobcov áut obrovské peniaze a čas.

Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že spotrebiteľ na tento problém nijako nedoplatí, nie je to úplne tak. Buď bude nútený kúpiť si novšie a drahšie auto, alebo bude musieť navštíviť servis, aby mu vozidlo dodatočne vybavili správe fungujúcim systémom zachytávania emisií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú