V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Švédska automobilka Volvo Cars, ktorá patrí pod čínsky koncern Geely, zaznamenala v apríli nepriaznivý vývoj predaja. Podľa údajov, ktoré zverejnila agentúra Reuters, zaznamenala automobilka medziročný pokles predaja o viac ako desatinu. Tento vývoj súvisí najmä so slabším dopytom po čisto elektrických vozidlách, ktoré ešte donedávna ťahali automobilový priemysel smerom k udržateľnej budúcnosti.

Volvo v apríli predalo 58 881 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 11 %. Najväčší zásah prišiel zo segmentu elektromobilov, ktorých predaj sa znížil o dramatických 32 %. Elektrické vozidlá tak tvorili iba 20 % z celkového predaja značky. Okrem toho poklesol aj predaj tzv. elektrifikovaných áut, do ktorých patria aj plug-in hybridy. Tie zaznamenali pokles o 16 % a tvorili 45 % všetkých predaných vozidiel.

Reakcia investorov a situácia na burze

Tento vývoj naznačuje, že záujem o vozidlá s alternatívnym pohonom momentálne slabne. Či ide o dočasný jav spôsobený ekonomickými faktormi alebo začiatok dlhodobejšieho trendu, ukáže až ďalší vývoj na trhu.

Nepriaznivý vývoj predaja sa okamžite premietol aj do akcií spoločnosti. Na štokholmskej burze zaznamenali akcie Volva pokles o 1,94 %. Investori tak reagovali na slabé výsledky a neistotu v oblasti ďalšieho vývoja elektromobility, ktorá je pre automobilku kľúčovým pilierom jej budúcej stratégie.

Volvo nový elektromobil
Volvo

Problémy s exportom do USA a geopolitické faktory

Volvo navyše čelí aj vonkajším výzvam. Clá na dovoz automobilov, ktoré zaviedol americký prezident Donald Trump, ovplyvnili schopnosť automobilky predávať vozidlá na americkom trhu. Spojené štáty pritom zostávajú dôležitým odbytišťom, najmä pre modely so spaľovacími motormi a hybridnými technológiami.

V reakcii na túto situáciu sa Volvo snaží znižovať náklady v spolupráci so svojím čínskym vlastníkom Geely. Cieľom je zachovať konkurencieschopnosť na globálnych trhoch a prispôsobiť sa meniacej sa štruktúre dopytu, ktorá momentálne nahráva tradičnejším technológiám.

Volvo síce dlhodobo deklaruje svoj záväzok transformovať sa na čisto elektrickú značku, no aktuálne čísla ukazujú, že trh na takýto prechod zatiaľ pripravený nie je. Spotrebitelia zrejme zatiaľ preferujú hybridné alebo konvenčné pohony, ktoré im poskytujú vyššiu mieru flexibility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP